Η πόλη Τζαϊπούρ (Jaipur), είναι η πρωτεύουσα του κρατιδίου Ρατζαστάν στην Ινδία.

Αρχικά σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε από τον Μαχαραγιά της Amer, Τζάι Σίνγχ ΙΙ (Jai Singh II), το 1727 μ.Χ. Λάτρης των μαθηματικών και της αρχιτεκτονικής ο Μαχαραγιάς, αφού συμβουλεύθηκε αρχιτέκτονες και επιστήμονες από ολόκληρο τον κόσμο, ανέθεσε τον τελικό σχεδιασμό στον πολυμαθή Βιντιαντάρ Μπατατσάρια. Και αυτός με τη σειρά του κατέβασε από τη βιβλιοθήκη του αρχαία βιβλία ινδικής αστρολογίας, αλλά και κείμενα του Πτολεμαίου και του Ευκλείδη και έπιασε δουλειά. Το αποτέλεσμα εξαιρετικό!

Από τότε ακολούθησαν επιπλέον προσθήκες από τους κατά καιρούς τοπικούς άρχοντες.

Ροζ πόλη

Ο χαρακτηρισμός της πόλης ως η Ροζ πόλη οφείλεται στο ροζωπό χρώμα που είναι βαμμένα τα κτήρια στην παλιά περιτοιχισμένη πόλη. Υπάρχουν πολλές θεωρίες για τον λόγο που η πόλη έχει αυτό το χρώμα. Σύμφωνα με μια θεωρία η πόλη βάφτηκε από αυτό το χρώμα από τον Μαχαραγιά Τζάι Σίνγχ ΙΙ για τιμηθεί ο ινδουιστικός θεός Σίβας του οποίου θεωρείται ότι είναι το αγαπημένο χρώμα. Σύμφωνα με μια άλλη θεωρία ο Μαχαραγιάς Τζάι Σίνγχ χρησιμοποίησε το χρώμα αυτό για να μιμηθεί το χρώμα των παλατιών που είχαν οι Μουγκάλ αυτοκράτορες. Μια θεωρία που υποστηρίχθηκε από τους Βρετανούς, είναι ότι η πόλη βάφτηκε στο χρώμα αυτό ως ένδειξη τιμής στην επίσκεψη του Βρετανού πρίγκιπα Εντουάρδου VII το 1876. Η πόλη βάφτηκε στο χρώμα αυτό και το 2000 όταν εν όψη της επίσκεψης του πρώην πρόεδρου των ΗΠΑ Μπιλ Κλίντον.

 

Το παλάτι της πόλης (City Palace)

Το παλάτι της πόλης, ένα πανέμορφο παλάτι του οποίου το μεγαλύτερο μέρος, που ονομάζεται Chandra Mahal, αποτελεί την έδρα του τέως Μαχαραγιά της πόλης.

Πρόκειται για μίγμα παραδοσιακής Rajput και Mughal αρχιτεκτονικής κι αποτελείται από μια σειρά από εσωτερικές αυλές, κήπους και κτίρια.

Κάποια από αυτά είναι τo Mubarak Mahal, που σημαίνει «Ευοίωνο Παλάτι» και το Diwan-e-Aam που αποτελεί την Αίθουσα Δημοσίων Ακροάσεων.

Ειδικότερα, το Mubarak Mahal χτίστηκε από τον Μαχαραγιά Madho Singh II τον 19ο αιώνα ως κέντρο υποδοχής.

Σήμερα ένα τμήμα του έχει μετατραπεί σε μουσείο ενώ στο υπόλοιπο εξακολουθεί να στεγάζεται ο τέως Μαχαραγιάς της πόλης, που έχασε μεν τον τίτλο του από την δημοκρατική  ινδική κυβέρνηση, κατάφερε όμως, κατά πώς φαίνεται, να διατηρήσει αλώβητο σημαντικό μέρος από την περιουσία του.

 

Στο μουσείο υπάρχει έκθεση παραδοσιακών υφασμάτων, όπου εκτίθενται τα βασιλικά κοστούμια του Μαχαραγιά Sawai Madhasingh I, ο οποίος αξίζει να τονιστεί ότι είχε περιφέρεια 1.2 μέτρα, ζύγιζε 250 κιλά και είχε 108 συζύγους…

Περιλαμβάνει ακόμη περιλαμβάνει εκατοντάδες πίνακες, χαλιά, όπλα, αυτοκίνητα, μινιατούρες, κοσμήματα και άλλα, τα οποία είναι μικρό μόνο μέρος από την παλιά χλιδή και τα μεγαλεία των ξεπεσμένων σήμερα αρχόντων της Τζαϊπούρ, το οποίο όμως είναι αρκετό πάντως για να καταλάβει κανείς γιατί οι Άγγλοι αποικιοκράτες έπεσαν να πεθάνουν από το κακό τους όταν υποχρεώθηκαν τελικά να μαζέψουν τα μπογαλάκια τους από τη χώρα το 1947. Όλες οι μυθικές Ινδίες ξετυλίγονται σ’ αυτές τις αίθουσες, με τη λάμψη από πολύτιμους λίθους και φτερά παγωνιού, κι έναν απόηχο από σαφάρι με ελέφαντες και δέρματα τίγρεων απλωμένα στο πάτωμα.

 

Ένα από τα πιο εντυπωσιακά σημεία του παλατιού, αποτελεί η ήσυχη εσωτερική αυλή Pitam Niwas Chowk, η οποία  δίνει πρόσβαση στο Chandra Mahal.

Η αυλή αυτή διαθέτει τέσσερις μικρές πόρτες (γνωστές ως Ridhi Sidhi Pol) διακοσμημένες με θέματα που αντιστοιχούν στις τέσσερις εποχές του χρόνου και σε Ινδουιστικούς θεούς:

Η  Βορειανατολική Πόρτα του Παγωνιού (με ζωγραφικές αναπαραστάσεις παγωνιών) που αντιπροσωπεύει το φθινόπωρο και είναι αφιερωμένη στον Θεό Vishnu.

Η Νοτιοδυτική Πόρτα του Λοτού (με αναπαραστάσεις λουλουδιών) που αντιπροσωπεύει το καλοκαίρι και είναι αφιερωμένη στους Θεούς Shiva & Parvati.

Η Βορειοδυτική Πράσινη Πόρτα ή Leheriya (κύματα), σε πράσινο χρώμα που αντιπροσωπεύει την άνοιξη και είναι αφιερωμένη στον Θεό Ganesha.

Τέλος, η Ροζ Πόρτα (με αναπαραστάσεις λουλουδιών) που αντιπροσωπεύει τον χειμώνα και είναι αφιερωμένη στη Θεά Devi.

Ένα παλάτι που αξίζει κανείς να επισκεφτεί, μιας και πέραν του αρχιτεκτονικού ενδιαφέροντος και της ιστορίας του, πολλοί χώροι του είναι πλέον μουσειακές αίθουσες στις οποίες εκτίθενται μέρος της ιστορίας της πόλης

 

 

 

 

 

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Ο καιρός στην Πιερία

Πρωτοσέλιδα

Πρόγραμμα τηλεόρασης