Με σταθερό τρόπο ο Ερντογάν κλιμακώνει τις απειλές του κατά της Πατρίδας μας φτάνοντας στο σημείο να δηλώσει ότι θα πλήξει την Αθήνα με τον πύραυλο Tayfun (www.kathimerini.gr 11/12/2022).
Στη συνέχεια τη σκυτάλη πήρε ο Τσαβούσογλου δηλώνοντας ότι το παράνομο τουρκικό casus belli ισχύει και σε περίπτωση επέκτασης των ελληνικών χωρικών υδάτων και νοτίως της Κρήτης (www.kathimerini.gr 30/12/2022). Ακολούθησε ο Καλίν ο οποίος χωρίς να αναφερθεί ρητά στο casus belli τόνισε ότι σε περίπτωση επέκτασης των Ελληνικών χωρικών υδάτων στην Κρήτη η Τουρκία «θα απαντήσει με ισχυρό τρόπο και δεν θα δεχθεί με τίποτα οποιαδήποτε επέκταση έστω και ένα μίλι παραπάνω» (www.crisismonitor.gr 4/1/2023).
Απέναντι στην τουρκική αυτή προκλητικότητα η Αθήνα συνεχίζει να αυτοπεριορίζεται αποκλειστικά σε ένα «χαρτοπόλεμο ανακοινώσεων και επιστολών διαμαρτυρίας» σε ΟΗΕ, ΕΕ και ΝΑΤΟ χωρίς όμως να προχωρά στο αυτονόητο.
Άμεση προσφυγή στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ
Και αυτό δεν είναι άλλο από την άμεση προσφυγή της χώρας μας στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ κατά της Τουρκίας για καραμπινάτη παραβίαση του Καταστατικού Χάρτη του ΟΗΕ. Από την άλλη πλευρά η κυβέρνηση αρνείται μέχρι στιγμής να ζητήσει από την ΕΕ να επιβάλει κυρώσεις κατά της Άγκυρας μιας και ο Ερντογάν απειλεί να εισβάλει σε κράτος μέλος της Ένωσης.
Και όλα αυτά την ώρα που οι διάφοροι «βαθυστόχαστοι» τουρκολόγοι και τουρκολογούντες αναλυτές και δημοσιογράφοι αναρωτιούνται με στόμφο που το πάει η Τουρκία η οποία μάλιστα πασχίζει να παρουσιαστεί στην διεθνή κοινή γνώμη ότι δήθεν απειλείται από την Αθήνα.
Εμείς από την πλευρά μας από τον Σεπτέμβριο του 2020 είχαμε αποκαλύψει τον σχεδιασμό της Τουρκίας να εμφανίσει ότι δήθεν κινδυνεύει η ασφάλειά της λόγω της στρατικοποίησης των Ελληνικών νησιών. Μάλιστα είχαμε επισημάνει ότι στη συνέχεια η Άγκυρα θα επικαλείτο το άρθρο 51 του Καταστατικού Χάρτη του ΟΗΕ για δήθεν αυτοάμυνα προχωρώντας συνακόλουθα σε προληπτική επίθεση κατά της Πατρίδας μας. Για τον λόγο αυτός είχαμε καλέσει έκτοτε την κυβέρνηση να προχωρήσει σε προσφυγή ενώπιον του Συμβουλίου Ασφαλείας κατά της Τουρκίας προτού είναι αργά (www.notismarias.gr 16/9/2020).
Τις εκκλήσεις για προσφυγή της Ελλάδας στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ κατά της Τουρκίας έκτοτε τις επαναλάβαμε αρκετές φορές με πιο πρόσφατες αυτές τον Ιανουάριο του 2022 (www.notismarias.gr 10/1/2022) και τον Σεπτέμβριο του 2022 (www.notismarias.gr 19/9/2022) και τον Δεκέμβριο του 2022 (https://www.youtube.com Naftemporiki POLITICS 28/12/2022).
Κυβέρνηση: Περιμένοντας τον θείο Σαμ «να τραβήξει το αυτί» του Ερντογάν
Δυστυχώς η Αθήνα κωφεύοντας το μόνο που κάνει είναι να εμμένει μοιρολατρικά στην δήθεν παρέμβαση του θείου Σαμ ο οποίος υποτίθεται θα βάλει φρένο στις επεκτατικές βλέψεις του Ερντογάν. Όμως η Ουάσιγκτον τηρώντας επαμφοτερίζουσα στάση αποφεύγει να καταδικάσει ονομαστικά την Τουρκία για την επιθετική της στάση και περιορίζεται σε δηλώσεις που καλούν όλα τα μέρη να δείξουν αυτοσυγκράτηση!!! εξομοιώνοντας τον θύτη με το θύμα.
Κλασσική περίπτωση η πρόσφατη δήλωση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ που απαντώντας σε σχετική ερώτηση Ελλήνων ανταποκριτών τόνισε μεταξύ άλλων χαρακτηριστικά: «Δεν υπάρχει αλλαγή στη μακροχρόνια θέση των ΗΠΑ. Πιστεύουμε ότι η κυριαρχία και η εδαφική ακεραιότητα όλων των χωρών πρέπει να είναι σεβαστές και να προστατεύονται. Ως θέση αρχής, ενθαρρύνουμε όλα τα κράτη να επιλύουν τα ζητήματα θαλάσσιας οριοθέτησης ειρηνικά σύμφωνα με το Διεθνές Δίκαιο. Ενώ γενικά οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν παίρνουν θέση για τις διαφορές στα θαλάσσια σύνορα άλλων κρατών, καλούμε όλα τα μέρη να απέχουν από όλες τις ενέργειες που ενέχουν τον κίνδυνο να αυξήσουν τις εντάσεις στην Ανατολική Μεσόγειο. Συνεχίζουμε να ενθαρρύνουμε τους συμμάχους και τους εταίρους μας να συνεργαστούν για τη διατήρηση της ειρήνης και της ασφάλειας στην περιοχή και για την επίλυση των διαφορών με διπλωματικό τρόπο. Προτρέπουμε όλους τους συμμάχους μας να αποφύγουν τις απειλές και την προκλητική ρητορική που μόνο θα αυξήσουν την ένταση και δεν θα βοηθήσουν κανέναν»!!! (www.ekirikas.com 5/1/2023).
Αντί όμως η Αθήνα να αναμένει αενάως το πότε θα δεήσει η Ουάσιγκτον δήθεν «να τραβήξει το αυτί» του Ερντογάν, καλό θα ήταν να προχωρήσει στην άμεση ενεργοποιήσει στην πράξη του Ελληνογαλλικού Αμυντικού Συμφώνου με ρήτρα στρατιωτικής συνδρομής.
Το Ελληνογαλλικό Αμυντικό Σύμφωνο με ρήτρα στρατιωτικής συνδρομής
Όπως έχουμε τονίσει το Ελληνογαλλικό Αμυντικό Σύμφωνο με ρήτρα στρατιωτικής συνδρομής θα μπορούσε να ακυρώσει στην πράξη το τουρκικό casus belli (Κεντρικό δελτίο ειδήσεων Russia Today, 8/10/2021).
Στο πλαίσιο αυτό είχα επισημάνει ότι ενόψει του άρθρου 2 του Ελληνογαλλικού Αμυντικού Συμφώνου η Αθήνα όφειλε αμέσως μετά την κύρωση του παραπάνω Συμφώνου και από την Γαλλία, να προχωρήσει στην επέκταση των ελληνικών χωρικών υδάτων στα 12 ναυτικά μίλια καθ΄ άπασα την Ελληνική Επικράτεια.
Άλλωστε αν η Άγκυρα τολμήσει να υλοποιήσει το casus belli προχωρώντας σε ένοπλη επίθεση κατά ελληνικών πλοίων εντός των επεκταθέντων ελληνικών χωρικών υδάτων των 12 ναυτικών μιλίων τα οποία θα αποτελούν πλέον μέρος της Ελληνικής επικράτειας τότε σύμφωνα με το άρθρο 2 του Ελληνογαλλικού Αμυντικού Συμφώνου η Γαλλία οφείλει να παράσχει στην Ελλάδα βοήθεια και συνδρομή με όλα τα κατάλληλα μέσα που έχει στη διάθεσή της και εφόσον υφίσταται ανάγκη με τη χρήση ένοπλης βίας.
Έτσι πλέον η Τουρκία θα πρέπει να σκεφθεί διπλά πριν αποφασίσει να χρησιμοποιήσει ένοπλη βία κατά της Επικράτειας της Ελλάδας καθώς θα μπορούσε να βρει απέναντί της όχι μόνο την Ελλάδα αλλά ενδεχόμενα και τη Γαλλία.
Καθώς λοιπόν η ρήτρα συνδρομής του άρθρου 5 του ΝΑΤΟ δεν ενεργοποιείται για προστασία της Ελλάδας έναντι των απειλών και των επιθετικών ενεργειών της Τουρκίας, πλέον μόνο η ρήτρα συνδρομής του άρθρου 2 του Ελληνογαλλικού Συμφώνου θα μπορούσε να αποτελέσει την απάντηση μιας και μπορεί να ενεργοποιηθεί σε περίπτωση ένοπλης επίθεσης της Τουρκίας κατά της Ελληνικής Επικράτειας.
Επιπλέον η ρήτρα συνδρομής του άρθρου 2 του Ελληνογαλλικού Αμυντικού Συμφώνου είναι σύμφωνη και με το άρθρο 42 παρ. 7 της Συνθήκης ΕΕ που ομοίως προβλέπει ρήτρα αμυντικής συνδρομής σε περίπτωση που κάποιο κράτος μέλος της ΕΕ δεχθεί ένοπλη επίθεση στην Επικράτειά του.
Όλα θα κριθούν στην πράξη
Την πρόταση για άμεση ενεργοποίηση του Ελληνογαλλικού Αμυντικού Συμφώνου με ρήτρα στρατιωτικής συνδρομής επανάφερα πρόσφατα με αφορμή τις «πυραυλικές απειλές» του Ερντογάν αλλά και τις απειλές του Τσαβούσογλου για επέκταση του casus belli και στην περιοχή της Κρήτης (https://www.youtube.com Βήμα News 4/1/2023).
Θα τολμήσει άραγε ο Ερντογάν να δοκιμάσει την αντοχή του Ελληνογαλλικού Αμυντικού Συμφώνου και ιδίως την εφαρμογή της ρήτρας στρατιωτικής συνδρομής;
Και αν ναι τότε τι θα πράξει το Παρίσι;
Σε κάθε περίπτωση ενόψει των ρητών απειλών του Ερντογάν για πυραυλική επίθεση κατά της Ελλάδας, αλλά και των δηλώσεων Τσαβούσογλου για ενεργοποίηση του casus belli κατά της Πατρίδας μας, η Αθήνα οφείλει άμεσα να ενημερώσει με τον πιο επίσημο τρόπο το Παρίσι και να ζητήσει να ξεκινήσουν οι σχετικές διαβουλεύσεις στο πλαίσιο του Ελληνογαλλικού Αμυντικού Συμφώνου για την προετοιμασία των απαραίτητων μέτρων για ενεργοποίηση στην πράξη της ρήτρας αμυντικής συνδρομής, σύμφωνα με το Άρθρο 51 του Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών.
Στο πλαίσιο αυτό η τηλεφωνική επικοινωνία Μητσοτάκη-Μακρόν το Σάββατο 7/1/2023 (www.naftemporiki.gr 7/1/2023) δεν αρκεί ιδίως καθώς στην σχετική επίσημη κυβερνητική ανακοίνωση όχι μόνο δεν γίνεται ρητή αναφορά στις τουρκικές απειλές κατά τις Ελλάδας αλλά παραλείπεται και κάθε αναφορά και μνεία στο ίδιο το Ελληνογαλλικό Αμυντικό Σύμφωνο με ρήτρα στρατιωτικής συνδρομής !!!
Αυτό προκύπτει από το ίδιο το περιεχόμενο της σχετικής επίσημης κυβερνητικής ανακοίνωσης η οποία αναφέρει επί λέξει: «Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είχε πριν από λίγο τηλεφωνική επικοινωνία με τον Πρόεδρο της Γαλλίας Emmanuel Macron. Κατά τη διάρκεια της επικοινωνίας συζητήθηκαν ζητήματα περιφερειακού και διεθνούς ενδιαφέροντος, με αιχμή τις τελευταίες εξελίξεις στην Ανατολική Μεσόγειο και την Ουκρανία. Οι δύο ηγέτες συζήτησαν ακόμα ζητήματα συντονισμού, ενόψει του έκτακτου Ευρωπαϊκού Συμβουλίου του Φεβρουαρίου» (https://primeminister.gr 7/1/2023).
Οψόμεθα λοιπόν εις Φιλίππους.