Η αλυσίδα αξίας στην κτηνοτροφία

Πραγματοποιήθηκε διαδικτυακή δημόσια συζήτηση στην τακτική Τετάρτη του Κτηνοτροφικού Συλλόγου Αττικής «Άγιος Γεώργιος» στις 18/11/2020 με θέμα: «Οι chefs και η Ελληνική κτηνοτροφία», με την ευγενική στήριξη του Skywalker-Εργασία στην Ελλάδα.

Στην δημόσια συζήτηση έλαβαν μέρος οι: κα Μάγδα Κοντογιάννη (Κτηνοτρόφος, 6932094231, γραμματέας του Κτηνοτροφικού Συλλόγου Αττικής), κ Κωνσταντίνος Μουζάκης (chef, πρόεδρος Λέσχης Αρχιμαγείρων Αττικής ACROPOLIS), κ Αναστάσιος Παπαδάκης (chef, πρόεδρος Λέσχης Αρχιμαγείρων Κρήτης, Ηράκλειο), κ Στέλιος Μαστοράκος (chef, Διευθυντής της Σχολής κρέατος MEAT pro, Περιστέρι, Αττικής), κ Γιώργος Τσιλίκης (εστιάτορας, Λέσχη Αρχιμαγείρων Δυτικής Ελλάδος & Ηπείρου, Βόνιτσα, Αιτωλοακαρνανία), κ Δημήτριος Μιχαηλίδης (ΑγροΝέα, Συντονιστής, Θεσσαλονίκη), και όπως ενημέρωσε η κα Ελισάβετ Καλαρούτη (Διευθύντρια Δράσεων Skywaalker), την συζήτηση παρακολουθούσανε 62 διαδικτυακά (με ανώτατο 85), είχε 586 αλληλεπιδράσεις, 49 σχόλια και 11.158 θεάσεις (views) τότε, ενώ σε μια μέρα έφθασε ήδη στις 13.000 προβολές …

Η διαδικτυακή συζήτηση είναι διαθέσιμη να την δει-ακούσει όποιος θέλει στο https://www.facebook.com/magda.kodogianni/posts/3891069854236828.

Στην πάρα πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση από τον καταιγισμό των επισημάνσεων καταγράψαμε:

  1. Τη ανάγκη να λειτουργήσει η «τοπική εφοδιαστική αλυσίδα» καθ’ όσον όλες οι παρατηρήσεις έβαζαν ως σημαντικότατη παράμετρο την τοπικότητα και την τοπική παραδοσιακή γαστρονομία.
  2. Η Ελλάδα παρουσιάζεται σήμερα να καταναλώνει υπερβολικά πολύ μοσχαρίσιο κρέας, το οποίο είναι κατά 85% εισαγόμενο, ενώ στο πρόβειο που παρουσιάζει επαρκή αυτάρκεια δεν υπάρχει επαρκή υποστήριξη και κατανάλωση, παρ’ ότι είναι καθαρά παραδοσιακό.
  3. Η πρωτοβουλία του Κτηνοτροφικού Συλλόγου Αττικής (εκτροφείς) πρέπει μαζί με τους Chefs (παρασκευαστές τροφής), να συμπληρωθεί από τους μεταποιητές, από τους εκπαιδευτές (κοπές κρεάτων), από τους διατροφολόγους (σωστή εκτροφή προβάτων), από τους ζωοτέχνες για τον καλύτερο προγραμματισμό τροφοδοσίας της αγοράς, από Τεχνολόγους Τροφίμων κλπ κλπ.
  4. Οι λέξεις κλειδιά στην «αλυσίδα αξίας πρόβειου κρέατος», και βέβαια και άλλων ζωικών προϊόντων (τυριά, γιαούρτια, κρέμες κλπ), είναι: συνέπεια, συνέχεια, ποιότητα, σαφήνεια, σταθερότητα …
  5. Επίσης αναλύθηκαν τα: εποχικότητα, τιμή, καλό, διαφορετικότητα …
  6. Ένας υπεύθυνος chef θέλει την ίδια ποιότητα και σταθερή ποσότητα σε συμφωνημένους χρόνους (ετήσια ή εξάμηνο) για να έχει συγκεκριμένα menu. Είναι τραγικό να μην έχει κάποιο προϊόν απλά γιατί τελείωσε …
  7. Η κα Μάγδα Κοντογιάννη εξέφρασε την πεποίθηση ότι εάν υπάρξει κάποιας μορφής «συμφωνία» με τους τελικούς προωθητές (chefs) σε μια προοπτική διετίας η κτηνοτροφία θα μπορούσε να ανταποκριθεί και να δώσει με συνέχεια και συνέπεια συγκεκριμένη ποιότητα, για συγκεκριμένα κομμάτια ….
  8. Σήμερα η προβατίνα, αλλά και τα αρνιά παρουσιάζουν εποχικότητα από Απρ έως Ιούν και μπορεί να κρατηθεί μια κατανάλωση μέχρι για άλλους τρείς μήνες. Η ευγευστότητα των ελληνικών κρεάτων οφείλεται στα 1470 ενδημικά αυτόχθονα φυτά της Ελληνικής υπαίθρου που υπάρχουν κυρίως την άνοιξη, εφ’ όσον εκτρέφονται από τους ελληνικούς βοσκότοπους και όχι από διεθνή σιτηρέσια μεταλλαγμένων και «αλεύρων» ….
  9. Για να εξασφαλισθεί ομαλή τροφοδοσία της κατανάλωσης πρέπει να προγραμματισθούν οι εκτροφές, που εμμέσως σημαίνει οργάνωση παραγωγών σε κάποιας μορφής δομή … Ίσως ένα κρίσιμο σημείο …
  10. Η καλύτερη επικοινωνία για συμφωνία των εμπλεκομένων μερών στην αλυσίδα αξίας του πρόβειου κρέατος, και σε κάθε μορφής αλυσίδα, επιβάλλει την συνδιαμόρφωση «κοινής γλώσσας» και στην συζητηθείσα περίπτωση ενιαίοι κατάλογοι με προτεινόμενα κομμάτια (ποιοτικά σταθερά), από σταθερές κοπές, για την από κοινού προώθηση στους καταναλωτές του ξεχωριστού πιάτου του κάθε chef.
  11. Πολύ σημαντική σημασία στην κοινή προσπάθεια θα έχει η γευστική ταυτοποίηση των προτάσεων. Οι Λέσχες Αρχιμαγείρων περιμένουν την κατηγοριοποίηση των προτάσεων και την υλοποίηση των προτάσεων σε φεστιβάλ ή έστω κλειστές γευσιγνωσίες, πριν υιοθετήσουν δεσμευτικές καταναλωτικές επιλογές.
  12. Οι σύγχρονοι καταναλωτές δεν τρώνε, συμμετέχουν σε γευστική εμπειρία.
  13. Από την συζήτηση έγινε απολύτως σαφές ότι η γαστρονομία έχει έντονη τοπικότητα, και ακόμα και μεγάλες ξενοδοχειακές διεθνείς αλυσίδες επιλέγουν τοπικά γνήσια αγροτικά προϊόντα (πάντα στην βάση της συνέπειας, συνέχειας και συγκεκριμένης ποιότητας).
  14. Τα Τοπικά Σύμφωνα Ποιότητας με κοινό προσανατολισμό όλων στην Τοπική Ανάπτυξη είναι ίσως μια καλή προοπτική. Μέχρι τότε η Λέσχη Αρχιμαγείρων Αττικής ACROPOLIS θα συνεχίσει να προωθεί τα Σύμφωνα συνεργασίας με ομάδες παραγωγών τοπικών αγροτικών προϊόντων και με τοπικές δομές, με στόχο την προώθηση της τοπικής γαστρονομίας και της Τοπικής Ανάπτυξης.
  15. Εάν υπάρχει συγκεκριμένη ζήτηση, σίγουρα θα οργανωθεί η παραγωγή.
  16. Πρέπει να επιτραπεί η οικοτεχνία να ασχολείται και με τα κρεατικά.
  17. Η πιο ωραία προβατίνα σερβίρεται μόνο με αλάτι και πιπέρι …
  18. Οι chef θέλουν να παραλάβουν στο εστιατόριό τους τεμάχιο σε βάκουμ. Άρα, οικοτεχνία. Αλλιώς πάει από το Σούπερ Μάρκετ και παίρνει κατεψυγμένο.
  19. Το κόστος και η τιμή είναι μια πολύ σημαντική παράμετρος.
  20. Η προώθηση του «μύθου» για το πρόβειο ίσως αλλάξει τους καταναλωτές οι οποίοι δεν επιλέγουν πρόβειο … Και οι chef πρέπει να συστρατευθούν …

Η ΕΔΟΚ (Διεπαγγελματική) έχει επιληφθεί της προώθησης του πρόβειου κρέατος, με εν εξελίξει έργο, χωρίς ορατά αποτελέσματα, πέραν πολύ πετυχημένων video.

Η εξαιρετική συζήτηση έδειξε σοβαρή έλλειψη επαρκούς επικοινωνίας των «κρίκων» της αλυσίδας αξίας, και ο Κτηνοτροφικός Σύλλογος Αττικής προτίθεται να υποστηρίξει νέες προσεγγίσεις σε κάποιες Τετάρτες ή/& άλλες δράσεις.

Η πετυχημένη πρόταση των διαδικτυακών συζητήσεων κάθε Τετάρτη, στις 12.00 συνεχίζεται την Τετάρτη, 25 Νοε 2020, στις 12.00 με συζήτηση για τις άδειες των στάβλων, και μετά την Τετάρτη, 2 Δεκ 2020, στις 12.00.

Για την καταγραφή, Δημήτρης Μιχαηλίδης, ΑγροΝέα.