Το ψηφιακό κανάλι αγορών και για τα ψώνια του σουπερμάρκετ επιλέγουν, πλέον, οι Έλληνες καταναλωτές. Σήμερα, ένας στους τέσσερις (25%) χρήστες του Διαδικτύου αγοράζει τρόφιμα και γενικά είδη σουπερμάρκετ online. Το αντίστοιχο ποσοστό το 2019 ήταν μόλις 1% – 2%.
Η εκτόξευση του ποσοστού είναι ενδεικτική της καταλυτικής επίδρασης της πανδημίας στην ψηφιοποίηση των αγορών από τις αλυσίδες σουπερμάρκετ στην Ελλάδα. Άλλωστε, οι πωλήσεις του online καναλιού των σουπερμάρκετ ξεπέρασαν το 2020 τα €100 εκατ.
Ήταν, δηλαδή, υπερδιπλάσιες συγκριτικά με τις ηλεκτρονικές πωλήσεις που πραγματοποιήθηκαν το 2019, οι οποίες είχαν διαμορφωθεί στα €46,7 εκατ. Μάλιστα, η συνολική αξία της online αγοράς είναι σημαντικά μεγαλύτερη, αν ληφθούν υπόψη και τα συνοικιακά καταστήματα.
Συνολικά, η διείσδυση των ηλεκτρονικών αγορών τροφίμων – φαγητού αυξάνεται ραγδαία στην Ελλάδα. Σύμφωνα με στοιχεία του ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών), τέσσερις στους δέκα χρήστες του Διαδικτύου παραγγέλνουν online την κατηγορία food-delivery. Ο τζίρος της συγκεκριμένης αγοράς ξεπέρασε συνολικά τα €500 εκατ. το 2020.
Πλεονεκτήματα
Η ασφάλεια από τον κορωνοϊό, η ευκολία και ταχύτητα αγορών, θεωρούνται οι βασικοί παράγοντες για τη διατήρηση των ηλεκτρονικών αγορών στα προϊόντα σουπερμάρκετ. Το βασικό πλεονέκτημα των ηλεκτρονικών αγορών, όπως αναγνωρίζεται από το ευρύ κοινό (ανεξάρτητα από το αν είναι αγοραστές μέσω ηλεκτρονικών σουπερμάρκετ), είναι η ασφάλεια από τον κορωνοϊό σε ποσοστό 40%.
Ακολουθεί η ευκολία των αγορών σε ποσοστό 38%, η ταχύτητα αγορών με 23% και η αναζήτηση προσφορών με 22%. Παράλληλα, ένας στους τέσσερις καταναλωτές, 25%, δεν έχει εικόνα για τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρονικών αγορών, κάτι που αποτελεί ένδειξη για ακόμα μεγαλύτερες δυνατότητες ανάπτυξης της αγοράς.
Ακόμα πιο σημαντικά ευρήματα, όμως, παρέχει η περαιτέρω ανάλυση, στο εστιασμένο δείγμα όσων αποτελούν αγοραστές προϊόντων από τα ηλεκτρονικά σουπερμάρκετ. Σε αυτήν την περίπτωση, τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρονικών αγορών παραμένουν στην ίδια σειρά, αλλά με σημαντικά υψηλότερα ποσοστά. Το 71% θεωρεί ότι παρέχουν ασφάλεια από τον κορωνοϊό, το 63% ευκολία των αγορών, το 41% ταχύτητα αγορών, όπως δείχνει η κυλιόμενη έρευνα καταναλωτών που πραγματοποιεί το ΙΕΛΚΑ, με δείγμα 850 ατόμων (συλλογή τέλος 2020).
Τα στοιχεία αυτά ουσιαστικά δείχνουν ότι ο κύριος λόγος έναρξης αγορών μέσω Διαδικτύου είναι η ασφάλεια από την πανδημία. Αφετέρου η άνεση και η ταχύτητα, που προσφέρουν τα ηλεκτρονικά σουπερμάρκετ, αποτελούν τους κύριους λόγους διατήρησης αυτής της αγοραστικής συνήθειας.
Επιλογή αλυσίδας
Όσον αφορά την επιλογή του σημείου ηλεκτρονικής πώλησης, η πλειοψηφία σε ποσοστό 52% προτιμά το ηλεκτρονικό κατάστημα της ίδια αλυσίδας σουπερμάρκετ από την οποία αγοράζει και εκτός Διαδικτύου. Αυτό δείχνει ότι τα ηλεκτρονικά καταστήματα σουπερμάρκετ στην Ελλάδα απολαμβάνουν υψηλή πιστότητα από τους αγοραστές, κάτι που αφήνει περιθώρια για ανάπτυξη νέων υπηρεσιών.
Αθροιστικά ηλεκτρονικό κατάστημα αλυσίδας με φυσικό δίκτυο θα επέλεγαν δύο στους τρεις καταναλωτές, το 66% (52% της ίδιας αλυσίδας και 14% άλλης αλυσίδας). Μόλις 11% θα επέλεγε ηλεκτρονικό κατάστημα χωρίς φυσικό σημείο πώλησης. Πρόκειται για μια σημαντική ιδιαιτερότητα της αγοράς τροφίμων, που δεν συναντάται εύκολα σε αγορές άλλων αγαθών.
Στη δεύτερη θέση επιλογής σημείου αγοράς βρίσκεται με ποσοστό 21% η χρήση ηλεκτρονικής πλατφόρμας με πολλά καταστήματα τροφίμων, όπως είναι το e-food και το box. “Το νέο αυτό μοντέλο αγορών, που εμφανίστηκε μόλις την προηγούμενη άνοιξη στην αγορά, έχει κερδίσει ήδη σημαντικό έδαφος”, αναφέρει το ΙΕΛΚΑ.
Δωρεάν παράδοση
Οι παράγοντες με τους οποίους επιλέγουν οι χρήστες να κάνουν τις αγορές τους είναι, επίσης, ενδιαφέροντες. Η δωρεάν αποστολή προϊόντων θεωρείται πρακτικά δεδομένη από την πλευρά των πελατών, με ποσοστό 73%. Η ποιότητα των φρέσκων προϊόντων και των προϊόντων ψυγείου με ποσοστό 71% είναι κάτι που φαίνεται να αποτελεί ουσιαστική απαίτηση του κοινού και βασικό παράγοντα διαφοροποίησης.
Σημαντικοί, επίσης, παράγοντες είναι η ταχύτητα παράδοσης με 69% (ένας τομέας, όπου οι αλυσίδες σουπερμάρκετ παρουσιάζουν ουσιαστική βελτίωση τους τελευταίους μήνες με αυθημερόν παράδοση). Οι τιμές των προϊόντων συγκεντρώνουν επίσης 69% (οι πιο πολλές εταιρείες έχουν κοινή τιμολογιακή πολιτική για ψηφιακό και φυσικό δίκτυο) και η ευκολία χρήσης του site ή της εφαρμογής του τηλεφώνου με 69%.
Αντίθετα, υπηρεσίες, όπως είναι η παραλαβή από το κατάστημα και η παρακολούθηση παραγγελίας, δεν παρουσιάζουν ενδιαφέρον με χαμηλά ποσοστά 38% και 43% αντίστοιχα.