- Δεσμευτικοί στόχοι για αποδοτικότερες και πιο «πράσινες» πτήσεις
- Τέλη για την ενθάρρυνση της χρήσης διαδρομών με χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμων
- Αύξηση του ανταγωνισμού στον τομέα της αεροναυτιλίας
Η μεταρρύθμιση των κανόνων του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού, που συμφωνήθηκε ήδη επί της αρχής στις διαθεσμικές διαπραγματεύσεις με το Συμβούλιο τον περασμένο Μάρτιο, ενισχύει τα εθνικά σχέδια επιδόσεων για τις υπηρεσίες αεροναυτιλίας και θα συμβάλλει στη βελτίωση της διαχείρισης του εναέριου χώρου της ΕΕ. Τα σχέδια αυτά θα έχουν δεσμευτικούς στόχους και κίνητρα για να καταστούν οι πτήσεις πιο αποδοτικές και φιλικές προς το περιβάλλον.
Θα συσταθεί επίσης ανεξάρτητη συμβουλευτική επιτροπή επανεξέτασης των επιδόσεων, η οποία θα συνδράμει την Επιτροπή και τα κράτη μέλη της ΕΕ στη λήψη αποφάσεων σχετικά με την εφαρμογή των σχετικών σχεδίων. Επιπλέον, η Επιτροπή θα εγκρίνει στόχους επιδόσεων της ΕΕ σχετικά με τη χωρητικότητα, την οικονομική αποδοτικότητα, καθώς και τους κλιματικούς και περιβαλλοντικούς παράγοντες για τις υπηρεσίες αεροναυτιλίας, οι οποίοι θα επανεξετάζονται τουλάχιστον ανά τριετία.
Πιο οικολογικά τέλη αεροναυτιλίας
Οι ευρωβουλευτές εξασφάλισαν ότι στους κανόνες συμπεριλαμβάνεται διάταξη που αναθέτει στην Επιτροπή την αξιολόγηση του τρόπου με τον οποίο τα τέλη αεροναυτιλίας που πληρώνουν οι χρήστες του εναέριου χώρου (αεροπορικές εταιρείες ή ιδιώτες φορείς εκμετάλλευσης αεροσκαφών) θα μπορούσαν να τους ενθαρρύνουν να γίνουν πιο φιλικοί προς το περιβάλλον. Σχετικά παραδείγματα αποτελούν η αξιοποίηση των πλέον αποδοτικών (ως προς την κατανάλωση καυσίμων) διαθέσιμων τεχνολογιών δρομολόγησης ή η χρήση εναλλακτικών, «καθαρών» τεχνολογιών πρόωσης.
Περισσότερος ελεύθερος ανταγωνισμός
Ένα άλλο κομβικό αίτημα των ευρωβουλευτών κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων ήταν η ενθάρρυνση του ανταγωνισμού στην αγορά υπηρεσιών αεροναυτιλίας. Το νέο νομοσχέδιο περιλαμβάνει τη δυνατότητα οι πάροχοι υπηρεσιών εναέριας κυκλοφορίας να προμηθεύονται άλλες σχετικές υπηρεσίες, όπως υπηρεσίες επικοινωνίας, μετεωρολογικών ή αεροναυτικών πληροφοριών, υπό συνθήκες ελεύθερης αγοράς.
Δηλώσεις
«Η μεταρρύθμιση που εγκρίθηκε σήμερα αποτελεί βήμα προόδου για την εξάλειψη των σημείων συμφόρησης, τη δημιουργία αποτελεσματικότερων ελέγχων και την καλύτερη διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας, όπως και για τη μείωση του κόστους και των εκπομπών αερίων μέσω συντομότερων και ασφαλέστερων πτήσεων. Τα οφέλη θα είναι αισθητά για όλες τις ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες και ιδίως για τους Ευρωπαίους πολίτες. Ωστόσο, η δημιουργία ενός πραγματικά ενιαίου ευρωπαϊκού εναέριου χώρου παραμένει μπλοκαρισμένη από τα κράτη μέλη, τα οποία εμφανίζονται απρόθυμα να εγκαταλείψουν τις εθνικές τους εξουσίες για το κοινό καλό. Καλώ τώρα τα κράτη μέλη να εφαρμόσουν εποικοδομητικά αυτή τη μεταρρύθμιση», δήλωσε ο συνεισηγητής του ΕΚ Jens Gieseke (ΕΛΚ, Γερμανία).
«Σήμερα, ο εναέριος χώρος της Ευρώπης είναι σαν ένα μεγάλο παζλ με κάθε χώρα να έχει το δικό της κομμάτι, αλλά δυστυχώς δεν ταιριάζουν όλα μεταξύ τους. Αυτό οδηγεί σε παρακάμψεις, χρόνους αναμονής και περιττά κόστη. Το 2023, σχεδόν τρεις στις δέκα πτήσεις καθυστέρησαν περισσότερο από 15 λεπτά. Οι νέοι κανόνες θα καταστήσουν τις αερομεταφορές ασφαλέστερες, πιο συνεπείς και πιο φιλικές προς το κλίμα», πρόσθεσε ο συνεισηγητής του ΕΚ Johan Danielsson (Σοσιαλιστές, Σουηδία) – ευχαριστώντας παράλληλα τους πρώην εισηγητές Marian-Jean Marinescu (ΕΛΚ, Ρουμανία) και Bogusław Liberadzki (Σοσιαλιστές, Πολωνία) για το έργο τους.
Επόμενα βήματα
Και οι δύο συννομοθέτες της ΕΕ έχουν πλέον εγκρίνει τους νέους κανόνες, καθώς το Συμβούλιο το έπραξε στις 26 Σεπτεμβρίου. Αυτοί θα τεθούν σε ισχύ 20 ημέρες μετά τη δημοσίευσή τους στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ. Αν και οι περισσότερες διατάξεις θα εφαρμοστούν από την ημερομηνία αυτή, κάποιες (π.χ. οι κυρώσεις για παράβαση των νέων κανόνων και η ανεξαρτησία των εθνικών εποπτικών αρχών) θα καταστούν δεσμευτικές δύο έτη αργότερα.