Το παρόν άρθρο το αφιερώνω στη μνήμη των Αγίων Φανουρίου, Ναούμ, Ροντιώνοφ, Παϊσίου, Προκοπίου, Ιάκωβου Τσαλίκη, Παρθενίου, Μελετίου, Βλασίου, Ρηγίλου, Νεκταρίου, Θεράποντα, Αναργύρων, Λουκά της Κριμαίας, Βαρβάρας, Σοφίας της Κλεισούρας, Κόρης, στη μητέρα μου Μαρία, στη μνήμη του πρόσφατα εκλιπόντος πατέρα μου Θωμά, των κάτωθι αποθανουσών και αποθανόντων γιαγιάδων μου Φανής Μακρυγιάννη και Στυλιανής Γκατζή, των παππούδων μου Βασιλείου Γκατζή και Βασιλείου Μακρυγιάννη, των προπαππούδων μου Ιωάννη Γκατζή (αποθανόντα στην μάχη μεταξύ ελληνικών και βουλγαρικών δυνάμεων στο Κιλκίς-Λαχανά τον Ιούνιο του 1913), Δημητρίου Γκατζή, Σπυρίδωνος Μακρυγιάννη, Αθανασίου Σάββα και Θωμά, των προγιαγιάδων μου Μαρίας Μακρυγιάννης, Βασιλικής Σάββα, Ευανθίας Γκατζή και Φωτεινής, της νονάς μου Ελβίρας και του νονού μου Νικολάου, του θείου μου Δημητρίου Γκατζή και της θείας μου Ηλιάδας, του φίλου μου Ιωάννη και Διονυσίου, του Ανδρέα, του Γεωργίου, της Κυριακής, της Ελένης, του Ηλία, της Αθηνάς, καθώς και του πνευματικού μου πατέρα Αρχιμανδρίτη Στεφάνου Παπαθανασίου, των γερόντων Ευμενίου, Εφραίμ, Ιωσήφ, Φιλόθεου, Αρσενίου, Σίμων, Άνθιμου, Ευσέβιου και Δημητρίου, καθώς και των ιερέων Μιχαήλ, Αναστασίου, Φωτίου, Ιωάννη και της μοναχής Ευγενίας!
Η πολιτεία μετά την αλγεινή εντύπωση και θλίψη που προκάλεσαν οι εικόνες από τις περιφρουρήσεις- του Ιερού Ναού του Αγίου Ανδρέα στην Πάτρα ανήμερα της εορτής του Αγίου (30 Νοεμβρίου), του Ιερού Ναού της Αγίας Βαρβάρας (4 Δεκεμβρίου) στην Κομοτηνή ανήμερα της εορτής της, καθώς και άλλων Ιερών Ναών, ανά την επικράτεια, που είναι αφιερωμένοι σε Αγίους που γιόρταζαν, το χρονικό διάστημα που επεβλήθη καραντίνα από αστυνομικές δυνάμεις- για να μην εισέλθουν οι πιστοί όχι για εκκλησιασμό, αλλά ούτε για προσκύνημα και ατομική προσευχή για σύντομο χρονικό διάστημα και κατόπιν ασφυκτικών πιέσεων από τα Χριστιανικά σωματεία και κάποιους ιερωμένους και ιερείς, αποφάσισε να επιτραπεί η συμμετοχή των πιστών στις Θείες λειτουργίες απόφαση που είναι άκρως προβληματική και ανεφάρμοστη!
Και πως μπορεί να χαρακτηριστεί διαφορετικά από τη στιγμή που το άνοιγμα των εκκλησιών περιορίζεται χρονικά σε τρεις ημέρες (Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά, Θεοφάνια) και θέτει αυστηρό ποσοτικό περιορισμό με τη συμμετοχή μόνο 9 πιστών στους Ιερούς Ναούς και 25 στους Μητροπολιτικούς Ναούς κατά τη διάρκεια των Θείων λειτουργιών! Ένας πιστός ανά 15τ.μ. με μέγιστο αριθμό 25 πιστών για τους ιερούς ναούς και μέγιστο αριθμό 50 ατόμων για Μητροπολιτικούς ναούς! Ακόμη, και αν υποθέσουμε ότι πραγματοποιηθούν περισσότερες Θείες λειτουργίες που θα καλύψουν, αν και είναι αβέβαιο, το σύνολο των πιστών που επιθυμούν να εκκλησιαστούν σύμφωνα με την ανακοίνωση της Ιεράς Συνόδου υφίσταται πρόβλημα!
Δηλαδή, ποιος θα αποφασίσει ποιοι θα συμμετέχουν σε καθεμία από αυτές όταν θα υπάρχει πλήθος κόσμου που θα θέλει να συμμετάσχει σε μια εξ’ αυτών; Θα γίνει κλήρωση ή οι ιερείς και επίτροποι των εκάστοτε εκκλησιών θα βρεθούν στην πολύ δύσκολη θέση να επιλέξουν, ασκώντας παράλληλα και το ρόλο των ανδρών ασφαλείας (security) στις εκκλησίες; Τίθενται λοιπόν αμείλικτα ερωτήματα και το συμπέρασμα είναι πως με την εφαρμογή της κυβερνητικής απόφασης θα ζήσουμε ευτράπελες καταστάσεις. Επίσης, το άνοιγμα των εκκλησιών περιορίζεται χρονικά σε τρεις ημέρες (Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά, Θεοφάνια) και οι ναοί δεν ανοίγουν μόνιμα για τους πιστούς από εδώ και εφεξής ή τουλάχιστον καθόλη τη διάρκεια του Ιερού Δωδεκαημέρου! Κατ’ αντιπαραβολή είναι σαν οι άνθρωποι να έχουν ανάγκη να τραφούν μόνο τις γιορτές και όχι τις υπόλοιπες μέρες του έτους!
Καθότι, ως γνωστόν, για πολλούς Ορθόδοξους Χριστιανούς ο εκκλησιασμός καθίσταται αδήριτη ανάγκη για την επιβίωσή μας μιας και αποτελεί την πνευματική μας τροφή, που είναι ισάξια σημασίας αν όχι μεγαλύτερη από την υλική! Χρειάζεται, εμείς οι Χριστιανοί, να μαρτυρήσουμε για την Χριστού την πίστη την Αγία και να αψηφήσουμε φοβίες ακολουθώντας το παράδειγμα των πρώτων Χριστιανών στη Ρωμαϊκή εποχή και σύγχρονων μαρτύρων (π.χ. ΕΣΣΔ). Πρέπει να έχουμε μόνοφόβο Θεού μέσα μας.
Η κυβέρνηση θα πρέπει να αναθεωρήσει την απόφασή της αυτή και να επιτρέψει τη συμμετοχή πιστών στις Θείες λειτουργίες από εδώ και εφεξής και όχι μόνο για τρεις ημέρες, καθώς και να επιτρέψει τη δημόσια τέλεση του αγιασμού των Φώτων, με τις κατάλληλες προφυλάξεις! Σε διαφορετική περίπτωση μπορεί να κατηγορηθεί ότι, με την απόφαση αυτή, ρίχνει στάχτη στα μάτια του Χριστεπώνυμου πλήθους εμπαίζοντάς το και επιθυμώντας την αποχριστιανοποίησή του, ενώ παράλληλα προσβάλλει τα Θεία! Κλείνοντας το παρόν άρθρο να ευχηθώ, από καρδιάς, ευλογημένα Χριστούγεννα και καλή Πρωτοχρονιά με Θεία φώτιση! Η Παναγία να μας ευλογεί!
* Θεοφάνης Θ. Γκατζής
Χριστιανός Ορθόδοξος
Οικονομολόγος- Διεθνολόγος, αρθρογράφος
ΜSc Σχεδιασμός και Ανάπτυξη Τουρισμού και Πολιτισμού, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Facebook: Θεοφάνης Γκατζής