Μπ. Σκούφα: Το νομοσχέδιο του Yπ. Παιδείας δεν υπηρετεί το εθνικό συμφέρον για αναβαθμισμένη δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση

ούτε ενισχύει την αξία των πτυχίων των Ελληνικών Α.Ε.Ι.- Τοποθέτηση της βουλεύτριας Πιερίας ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων

 «Το νομοθέτημα των 464 άρθρων και των 1500 σελίδων είναι ένα νομοθέτημα, που δεν στοχεύει να υπηρετήσει το εθνικό συμφέρον για αναβαθμισμένη δημόσια, ακαδημαϊκή εκπαίδευση, δεν προσφέρει κανένα εχέγγυο για την υπεράσπιση και ενίσχυση της αξίας των πτυχίων που απονέμουν τα ελληνικά δημόσια Α.Ε.Ι.», ανέφερε χαρακτηριστικά στην τοποθέτησή της για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας, στην τέταρτη συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων η βουλεύτρια Πιερίας ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ Ελισσάβετ (Μπέττυ) Σκούφα.

Παρά το γεγονός ότι το σχέδιο νόμου με τίτλο «Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία και λοιπές διατάξεις», ουσιαστικά αφορά τη νεολαία, καθώς πρόκειται για ένα νομοσχέδιο που περιλαμβάνει το παρόν και το μέλλον της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, στην Επιτροπή και κατά τη διαδικασία ακρόασης φορέων δεν πορσκλήθηκαν εκπρόσωποι των φοιτητών.

Το άρθρο για την παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια χωρίς διαβούλευση

Η βουλεύτρια Πιερίας αναφέρθηκε σε άκρως προβληματικά σημεία του νομοσχεδίου, όπως το άρθρο για την παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια, εκφράζοντας τον προβληματισμό της για τις προϋποθέσεις με τις οποίες εισήγαγε η υπουργός Παιδείας τη συγκεκριμένη διάταξη χωρίς να προηγηθεί καμία έρευνα ή συνεργασία με το σύνολο της επιστημονικής κοινότητας. «Διερευνήσατε καθόλου την επιστημονική πραγματικότητα; Τους οδηγούς σπουδών, τα διδασκόμενα  μαθήματα σε όλες τις καθηγητικές πανεπιστημιακές σχολές στην Ελλάδα; Μιλήσατε με όλες τις Συγκλήτους; Με όλους τους φοιτητικούς συλλόγους; Με την ΟΛΜΕ; Με συνδικαλιστικούς φορείς αδιόριστων εκπαιδευτικών; Γιατί φέρνετε τη διάταξη για την παιδαγωγική επάρκεια και μάλιστα για όλες ανεξαιρέτως τις καθηγητικές ειδικότητες; Το Υπουργείο Παιδείας οφείλει να γνωρίζει ότι στα Τμήματα των Φιλοσοφικών Σχολών, τουλάχιστον, όχι μόνο διδάσκονται εντατικά η μεθοδολογία και η διδακτική των διαφόρων μαθημάτων, που καλούνται οι εκπαιδευτικοί να διδάξουν στην τάξη, αλλά και ότι σε κάποια Τμήματα Φιλοσοφικών Σχολών, προβλέπεται υποχρεωτικά και πρακτική άσκηση και, μάλιστα, διάρκειας ενός εξάμηνου, η οποία περιλαμβάνει διδασκαλία μέσα στην τάξη από τον φοιτητή ή τη φοιτήτρια και βαθμολόγηση της όλης εκπαιδευτικής και διδακτικής διαδικασίας από τους επιβλέποντες και εποπτεύοντες καθηγητές του Α.Ε.Ι. Επομένως, το ερώτημα είναι: Για ποιον λόγο, εισάγετε, αδιακρίτως, το Πιστοποιητικό Διδακτικής και Παιδαγωγικής Επάρκειας; Γιατί να προσθέσουμε ακόμη ένα εμπόδιο στους νέους και τις νέες μας μεταξύ πτυχίου και επαγγέλματος;», τόνισε χαρακτηριστικά η κα Σκούφα.

Το Πρόγραμμα απόκτησης Παιδαγωγικής Επάρκειας και το «παράθυρο» επιβολής διδάκτρων

Η βουλεύτρια Πιερίας, κατηγόρησε την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας ότι η λέξη «δύναται» που περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο και αφορά τη χρηματοδότηση των ετησίων Προγραμμάτων απόκτησης Παιδαγωγικής Επάρκειας αφήνει «ορθάνοιχτα τα παράθυρα» για την επιβολή διδάκτρων. Θα τα πληρώνουν, λοιπόν, αυτά τα ετήσια προγράμματα οι συμμετέχοντες σε αυτά; Θα αποτελεί, απαραίτητη προϋπόθεση για τη συμμετοχή των αδιόριστων εκπαιδευτικών αυτό το πιστοποιητικό για τη συμμετοχή τους στον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ; Θα γίνει γραπτός διαγωνισμός ΑΣΕΠ για τους διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών, αλλά και τις προσλήψεις αναπληρωτών καθηγητών, δασκάλων και νηπιαγωγών, όπως έχετε εξαγγείλει; Θα αποτελεί η επιτυχία σε αυτό τον γραπτό διαγωνισμό προϋπόθεση για το διορισμό ή την πρόσληψη;», επεσήμανε η κα Σκούφα απευθυνόμενη στην υπουργό. Ερωτήματα για το μέλλον δεκάδων χιλιάδων συναδέλφων εκπαιδευτικών, που ως αναπληρωτές με το βαλιτσάκι στο χέρι ταξιδεύουν από μέρος σε μέρος της Ελλάδας, χωρίς να μπορούν να προγραμματίσουν τη ζωή τους, αφήνοντας πίσω οικογένειες και παιδιά.

ΔΟΑΤΑΠ: Διαδικασίες fast track, αναγνώρισης πτυχίων αλλοδαπής με ιδιώτες αξιολογητές

Όσον αφορά τη διαδικασία αναγνώρισης πτυχίων από Πανεπιστήμια του εξωτερικού, στο ΔΟΑΤΑΠ, η κα Σκούφα έκανε λόγο για «διαδικασίες fast track» αναγνώρισης πτυχίων αλλοδαπής, με βάση αυτοματοποιημένες ομαδοποιήσεις ξένων πανεπιστημίων, διαδικασίες κατά τις οποίες ακόμη και πτυχία τριετούς φοίτησης στο εξωτερικό, μπορούν να θεωρούνται ισοδύναμα με τα τετραετή προγράμματα σπουδών στα ελληνικά πανεπιστήμια. «Διαφαίνεται η νέα σας φιλοσοφία, καθώς καταργείται η αναγνώριση της ισοτιμίας ή και αντιστοιχίας του τίτλου σπουδών, καταργείται η έννοια του ομοταγούς ιδρύματος και καθιερώνεται η ακαδημαϊκή αναγνώριση, με βάση τα συγκρίσιμα ακαδημαϊκά προσόντα». Επιπλέον όπως σημείωσε η βουλεύτρια Πιερίας, το Δ.Σ. του ΔΟΑΤΑΠ, από 21 μέλη γίνεται 7μελές, από τα οποία επτά μέλη οι τέσσερις μόνο πρέπει να είναι Καθηγητές Πανεπιστημίου, ενώ για τα υπόλοιπα τρία μέλη του Δ.Σ., προβλέπεται, γενικά και αόριστα και παράλληλα, φωτογραφικά, ότι μπορούν να είναι διοικητικά στελέχη αυξημένων προσόντων δημοσίου ή και ιδιωτικού τομέα, με αυξημένα ειδικά προσόντα. «Σας ρωτώ, κυρία Υπουργέ, ευθέως: Ποια είναι αυτά τα αυξημένα ειδικά προσόντα των στελεχών που θα κρίνουν την ισοτιμία των πτυχίων; Η διασύνδεση με την αγορά, με συγκεκριμένο κομμάτι του επιχειρηματικού κόσμου, με ποιο κριτήριο; Αξιολογητές εισάγονται και ιδιώτες μη ακαδημαϊκοί, που έρχονται να κρίνουν, ουσιαστικά την ισοτιμία πτυχίων ξένων πανεπιστημίων με αυτά που με κόπο και ιδρώτα αποκτούμε στα ελληνικά πανεπιστήμια. Θεωρώ παντελώς ατεκμηρίωτη την πρόβλεψη για εξαίρεση αυτών των ιδιωτών αξιολογητών από την υποχρέωση δήλωσης περιουσιακής κατάστασης, δηλαδή, δεν θα έχουν την υποχρέωση για κατάθεση πόθεν έσχες» κατέληξε η βουλεύτρια Πιερίας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Υπουργός δεν απάντησε -τουλάχιστον κατά την 4η συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων- στα ερωτήματα της Βουλεύτριας.

Δείτε εδώ το βίντεο με την ομιλία – τοποθέτηση: https://bit.ly/3aA2sLR