Ο θάνατος του εμποράκου

Του Δημήτρη Μάρδα
Υποψήφιου βουλευτή Α΄ Θεσσαλονίκης ΣΥΡΙΖΑ/ΠΣ
Καθηγητή Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του ΑΠΘ
Π. Αν. Υπουργού Οικονομικών και Υφ/γού Εξωτερικών

ροκαλούν ανησυχία οι διατάξεις του νέου Νόμου 5019/2023 –και αυτός παραμονές εκλογών– ο οποίος αναφέρεται στη λειτουργία των καταστημάτων όλες τις ημέρες της εβδομάδας, όλες τις ώρες και τις 24 ώρες λοιπόν. Ο νόμος αφορά σε ένα σημαντικό σύνολο καταστημάτων που ανήκουν σε  δώδεκα κλάδους.

« Συγχαρητήρια ένας ακόμη νόμος… εις βάρος της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας. Συνεχίστε, Είμαστε ακόμη ζωντανοί. Σας ενημερώνουμε όμως ότι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι πλέον πολύ σκληρές για να πεθάνουν…» σημειώνει σε επιστολή του στις 3 Απριλίου προς τον Υπουργό Ανάπτυξης ο κ. Παντελής Φιλιππίδης, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης και πρόεδρος της Ομοσπονδίας των Εμπορικών Συλλόγων της Κεντρικής, Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.

Συνεχίζοντας ο κ. Φιλιππίδης τονίζει στην επιστολή του ότι «Θέλουμε να σας ενημερώσουμε ότι εκτός από τα  ξενοδοχεία, τα πρατήρια υγρών καυσίμων και τα γραφεία τελετών, που για λόγους ανάγκης λειτουργούν όλο το 24ωρο, οι υπόλοιπες επιχειρήσεις έχουν ξεπεράσει το σύνδρομο της σκλαβιάς και λειτουργούν με ανθρώπινα ωράρια το 2023.»

Ο νόμος αυτός, έτσι όπως γράφηκε εξυπηρετεί μόνο τις αλυσίδες καταστημάτων και τις πολύ μεγάλες επιχειρήσεις, προκαλώντας για ακόμη μια φορά προβλήματα στις οικογενειακές επιχειρήσεις, που εύλογα αδυνατούν να είναι ανοιχτές όλο το 24ωρο. Όμοια προβλήματα αντιμετωπίζουν και οι εκεί εργαζόμενοι. Με ένα συγκαλυμμένο τρόπο μέσα από τις διατάξεις του και αυτός ο νόμος δίνει το πράσινο φως για 24ωρη στη λειτουργία των μεγάλων επιχειρήσεων.

Είναι αδύνατον όμως μια οικογενειακή επιχείρηση να επωμισθεί το βάρος μιας τέτοιας ρύθμισης. Να επισημάνουμε τέλος ότι τα μαγαζιά τα κρατά ανοικτά η ζωντάνια της αγοράς και όχι ο εθελοντισμός για 24ωρη εργασία, που προκύπτει από κάποιο γραφειοκράτη που σύνταξε ένα νόμο για την αγορά!

Βέβαια στον αντίλογο των θέσεων του νόμου προτάσσεται το γεγονός ότι τα ανωτέρω μπορούν να τεθούν σε εφαρμογή μόνο μετά την αρχική έγκριση των τοπικών Εμπορικών Συλλόγων. Οπότε δεν πρόκειται να εφαρμοστούν! Εδώ επισημαίνονται τα εξής: Πρώτον, πλην ενός Εμπορικού Συλλόγου, της Θεσσαλονίκης, δεν υπάρχει αντίδραση στις προβλέψεις του εν λόγω νόμου από άλλους. Ο νόμος ψηφίσθηκε εδώ και δυο μήνες. Δεύτερον,  ουδείς υπουργός προτείνει ένα νόμο προς ψήφιση όταν γνωρίζει ότι αυτός δε θα εφαρμοστεί εξαιτίας κάποιων διατάξεών του.

ην μη ευοίωνη εικόνα της αγοράς συμπληρώνουν επίσης και άλλα στοιχεία. Αναλυτικότερα, οι απώλειες στον τζίρο των καταστημάτων της λιανικής είναι σημαντικές. Ο κ. Φιλιππίδης θεωρεί ότι  τα καταστήματα έχασαν θεαματικά έδαφος καταγράφοντας απώλειες του τζίρου τους κατά 50%,  από το 2019 ως σήμερα. Στο πλαίσιο αυτό η παρατεταμένη προεκλογική περίοδος, που εύλογα εισάγει αβεβαιότητα και κρατά τον καταναλωτή επιφυλακτικό στις αγορές του, έρχεται να δώσει ένα άλλο ράπισμα με την κάμψη των πωλήσεων.

Και σε όλη αυτή την κατάσταση έρχονται και τα χαμηλά εισοδήματα πολύ κόσμου που είναι ανεπαρκή για να καλύψουν τις οικογενειακές ανάγκες όλο τον μήνα. Να σημειώσουμε ότι μελέτη της ΓΣΕΒΕΕ σημείωνε ότι το 52% του πληθυσμού βλέπει να εξανεμίζεται το εισόδημά του στις πρώτες 18 ημέρες του μήνα.

 Υπάρχει μια σωρεία μέτρων υπέρ των Μικρών επιχειρήσεων που εφαρμόζονται στα άλλα κράτη-μέλη της ΕΕ και τα οποία δίνουν ανάσες ζωής. Πολλά από αυτά δεν απαιτούν υψηλά κονδύλια ή χρειάζονται ελάχιστα χρήματα για να εφαρμοστούν. Αποτελούν όμως καλές πρακτικές διαχρονικά για αντιγραφή. (βλ. αναλυτικότερα  http://mardas.eu/2009/09/11/εισηγηση-για-μετρα-στο-εμποριο-και-παρ/). Αντί αυτού, εδώ προτιμώνται μέτρα που οδηγούν στην όλο και μεγαλύτερη συρρίκνωση των Μικρών και οικογενειακών επιχειρήσεων, φλερτάροντας τις μεγάλες. Την απασχόληση όμως την κρατούν στα υφιστάμενα επίπεδα οι Μικρομεσαίες επιχειρήσεις!