Με τέσσερα σημαντικά έργα που τρέχουν και δύο διαγωνισμούς που έχουν προκηρυχθεί, η Εγνατία Οδός Α.Ε. φιλοδοξεί να αποτελέσει το φωτεινό φάρο στην υλοποίηση μεγάλων έργων υποδομής στην περιοχή της Βόρειας Ελλάδας που προωθεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Τα έργα αυτά αφορούν την σύνδεση του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ με το εθνικό δίκτυο αυτοκινητοδρόμων της χώρας, την ολοκλήρωση του “ορφανού” χιλιομέτρου στο τμήμα Μουδανιά-Ποτίδαια, την ολοκλήρωση του έργου Θέρμη-Γαλάτιστα και ακόμα ένα τμήμα στον κάθετο άξονα Ξάνθη-Σύνορα.
Τα τρία πρώτα έργα όπως σημειώνει στο ypodomes.com o Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας, Κωνσταντίνος Κουτσούκος, είναι έργα που αποτελούν κατασκευαστικές εκκρεμότητες πολλών ετών. Ενδιαφέρον όμως έχουν και οι δύο διαγωνισμοί που τρέχει η Εγνατία Οδός, για το τμήμα Μελίβοια-Σύνορα και την παράκαμψη Προβατώνα για τους κάθετους άξονες Ξάνθη-Σύνορα και Αρδάνιο-Ορμένιο.
Η πρώτη μεγάλη παράδοση αναμένεται το φετινό καλοκαίρι. Ο στόχος είναι τον προσεχή Ιούνιο να δοθεί στην κυκλοφορία το περίφημο “ορφανό χιλιόμετρο” στην περιοχή της Ποτίδαιας. Με το έργο αυτό ολοκληρώνεται μετά από πολλά χρόνια και αρκετές εργολαβίες ο άξονας Θεσσαλονίκη-Κασσάνδρα. Τα έργα έχει αναλάβει η Μηχανική Περιβάλλοντος.
Θα πρέπει να σημειωθεί πως στο έργο αυτό μπορεί το βάρος να δίδεται στο χιλιόμετρο που απομένει, όμως η Εγνατία Οδός παράλληλα διεξάγει εργασίες μήκους 5χλμ για παράδρομους. Όπως επισημαίνεται η δυσκολία δεν είναι στο τεχνικό κομμάτι, οσο στο γραφειοκρατικο και τις απαλλοτριώσεις καθώς υπήρχαν πάρα πολλές ιδιοκτησίες.
Η σύνδεση του 6ου προβλήτα
Η οδική σύνδεση του 6ου προβλήτα με το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων είναι ένα έργο ανάσα για το λιμάνι αλλά και την περιοχή του Καλοχωρίου. Πριν από μερικές ημέρες κυβερνητικό κλιμάκιο με επικεφαλής τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη επισκέφθηκαν το εργοτάξιο.
Όπως αναφέρει ο κ.Κουτσούκος, οι εργασίες έχουν ξεκινήσει περίπου από τα μέσα του 2021 και έχουν ορίζοντα ολοκλήρωσης τα τέλη του 2023. Είναι ένα δύσκολο τεχνικά έργο καθώς περιλαμβάνει οδική γέφυρα 1,4 χιλιομέτρων με 2+2 λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας.
Ξεκινά από το λιμάνι και καταλήγει σε σύνδεση με τον ΠΑΘΕ δυτικά του υφιστάμενου κόμβου Καλοχωρίου. Με την ολοκλήρωση του, ο έκτος και σημαντικότερος προβλήτας του λιμανιού της πόλης θα έχει απευθείας σύνδεση και θα βοηθήσει στην διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων. Το έργο θα ανακουφίσει και την τοπική κυκλοφορία στο Καλοχώρι η οποία μέχρι σήμερα “στενάζει” από την κυκλοφορία φορτηγών στο τοπικό οδικό δίκτυο. Τα έργα έχει αναλάβει η ΑΚΤΩΡ.
Αναβάθμιση της περοχής
Παράλληλα με τη συγκοινωνιακή θα υπάρξει και περιβαλλοντική αναβάθμιση γιατί στην περιοχή υπήρχε σκουπιδότοπος. Πρόκειται για ένα σημείο με ιδιαίτερο περιβαλλοντικό ενδιαφέρον. Όπως αναφέρει ο επικεφαλής της Εγνατίας Οδού, παρατηρείται και αύξηση στο βιομηχανικό real estate καθώς η αναβαθμισμένη σύνδεση προσελκύει επενδυτές που ψάχνουν χώρους κοντά στο λιμάνι.
Είναι ακόμα ένα έργο που βρισκόταν κολλημένο εδώ και αρκετά χρόνια. Οι πρώτες μελέτες ξεκίνησαν τη δεκαετία του 1990. Κατά τη δεκαετία του 2000 ξεκίνησε η κατασκευή και μέχρι 2010 έγιναν κάποια έργα που όμως έμειναν ημιτελή και έκτοτε υπήρξε συνέχεια. Στο τέλος του 2019 ξεκίνησε η ενεργοποίηση του έργου και εντός 6 μηνών δημοπρατήθηκε το έργο. Η σύμβαση του έργου πραγματοποιήθηκε στα μέσα του 2021 καθώς στον διαγωνισμό υπήρξαν προσφυγές που καθυστέρησαν την όλη διαδικασία.
Θέρμη-Γαλάτιστα
Πριν από μικρό χρονικό διάστημα ο υπουργός ΥΠΟΜΕ, Κώστας Καραμανλής, εγκαινίασε τα πρώτα 5 χιλιόμετρα του τμήματος Θέρμη-Γαλάτιστα. Το έργο συμφωνα με την μέχρι σήμερα πρόοδο του είναι κατά έξι μήνες μπροστά από το επίσημο χρονοδιάγραμμα. Τα έργα τώρα επικεντρώνονται στην διαπλάτυνση της οδού απο 6 σε 11 μέτρα. Παράλληλα γίνονται και βελτιώσεις σε δίκτυα ΟΚΩ για την ευρύτερη περιοχή. Τα έργα έχει αναλάβει η ΙΝΤΡΑΚΑΤ.
Η εκτίμηση που υπάρχει πως θα έχουμε ολοκλήρωση των εργασιών μέχρι το τέλος του 2022. Με την παράδοση και του τελευταίου τμήματος, ο άξονας Θεσσαλονίκη-Πολύγυρος ολοκληρώνεται. Και σε αυτή την περίπτωση μιλάμε για ένα ταλαιπωρημένο έργο που έμεινε ημιτελές για αρκετά χρόνια. Τα πρώτα έργα ξεκίνησαν από τη δεκαετία του 1990 με βελτιώσεις ανά τμήμα.
Κάθετος Άξονας Ξάνθη-Σύνορα
Στον κάθετο άξονα Ξάνθη-Ελληνο-βουλγαρικά σύνορα η Εγνατία Οδός έχει σε εξέλιξη έργα στο τμήμα Δημάριο-Σύνορα και σε διαγωνισμό το τμήμα Μελίβοια-Δημάριο. Όπως σημειώνει ο κ.Κουτσούκος τα έργα τρέχουν εντός χρονοδιαγράμματος. Πρόκειται για έργο που έχει αναλάβει η ΑΚΤΩΡ.
Αναφορικά με τη δημοπράτηση του έργου Μελίβοια-Δημάριο, εκεί αρχικά βγήκε μειοδότρια η ΟΔΟΣ ΑΤΕ αλλά αποκλείστηκε λόγω μη επαρκούς επεξήγησης της έκπτωσης. Στη συνέχεια η Εγνατία Οδός προχώρησε στην ανάδειξη της επόμενης εταιρείας ως προσωρινής αναδόχου και αυτή είναι η ΑΚΤΩΡ-PC DEVELOPMENT. Η ΟΔΟΣ ΑΤΕ έχει προσφύγει με προσφυγή ζητώντας την αναίρεση της απόφασης, οπότε αναμένονται εξελίξεις.
Πρόκειται για έργο περίπου 50 εκατ. ευρώ που βελτιώνει περαιτέρω το επίπεδο οδικής ασφάλειας. Τα χαρακτηριστικά του κάθετου άξονα είναι ως ταχείας κυκλοφορίας.
Τέλος, στις 22 του μήνα ξεκινά ο διαγωνισμός για την παράκαμψη Προβατώνα που ολοκληρώνει τον άξονα Αρδάνιο-Ορμένιο. Το κόστος ειναι περίπου 11 εκατ. ευρώ και πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2023 καθώς πρόκειται για έργο που έχει χρηματοδοτήσεις από προηγούμενο ΕΣΠΑ. Και σε αυτόν τον άξονα υπήρχε εκκρεμότητα ετών και συνεχόμενες εργολαβίες.