Τραγωδία στα Τέμπη: Η έρευνα για τα τρένα ένα χρόνο πριν

Μια αποκαλυπτική έρευνα των Reporters United

Police and emergency crews search wreckage after a train accident in the Tempi Valley near Larissa, Greece, March 1, 2023. - At least 32 people were killed and another 85 injured after a collision between two trains caused a derailment near the Greek city of Larissa late at night on February 28, 2023, authorities said. A fire services spokesman confirmed that three carriages skipped the tracks just before midnight after the trains -- one for freight and the other carrying 350 passengers –- collided about halfway along the route between Athens and Thessaloniki. (Photo by Sakis MITROLIDIS / AFP)

Βασικό εύρημα της cross-border έρευνας που δημοσίευσαν το 2022 το Reporters United και το Investigate Europe για τα χάλια του ελληνικού σιδηροδρόμου, ήταν ότι στην Ιταλία τα τρένα διαθέτουν υποχρεωτικά συστήματα αυτόματης πυρόσβεσης, με εκτόξευση νερού υπό πίεση από το ταβάνι των συρμών.

Τότε είχαμε διαπιστώσει ότι η Ferrovie dello Stato Italiane (FSI), η ιταλική κρατική εταιρεία που εξαγόρασε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ το 2017, έστειλε στην Ελλάδα τρένα τριακονταετίας (τα οποία δεν μπορούσαν να κυκλοφορήσουν στην Ιταλία επειδή δεν διέθεταν τέτοιο σύστημα), εκμεταλλευόμενη το κενό στις ελληνικές προδιαγραφές. Έτσι, κανένα τρένο στην Ελλάδα, ούτε τα κλασικά Intercity, όπως αυτό που πήρε φωτιά μετά τη σύγκρουση στα Τέμπη, ούτε τα υποτιθέμενα σύγχρονα «βέλη» δεν διαθέτει τέτοιο σύστημα.

Θα έλεγε κανείς ότι είναι καιρός να βελτιωθούν οι προδιαγραφές των τρένων που κυκλοφορούν στο ελληνικό δίκτυο. Αλλά ποιο δίκτυο, αλήθεια;

Το δράμα του ελληνικού σιδηροδρόμου δυστυχώς δεν ξεκίνησε την Τρίτη. Εκτυλίσσεται δεκαετίες. Στα πλαίσια της διασυνοριακής μας έρευνας για τους ευρωπαϊκούς σιδηροδρόμους, από τον Ιανουάριο του 2022 η δημοσιογράφος και μέλος του Reporters United Ευρυδίκη Μπερσή δημοσίευσε τρία μεγάλα ρεπορτάζ:

  • Στο πρώτο αναζητήσαμε τις ευθύνες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (νυν Hellenic Train), η οποία το 2017 εξαγοράστηκε έναντι πινακίου φακής από τη FSI.
  • Στο δεύτερο περιγράψαμε τις ευθύνες δανειστών και ελληνικών κυβερνήσεων, που αξίωσαν να λειτουργεί το σιδηροδρομικό δίκτυο χωρίς προσωπικό.
  • Στο τρίτο παρουσιάσαμε μια αποτίμηση της ευρωπαϊκής σιδηροδρομικής πολιτικής, με τον προβληματικό διαχωρισμό του δικτύου από τις εταιρείες λειτουργίας.

Δείτε εδώ το animation της έρευνας για την υποβάθμιση των ελληνικών και ευρωπαϊκών σιδηροδρόμων, σε παραγωγή του Reporters United. Η έρευνα συνδημοσιεύτηκε από την ΕφΣυν.

Έπεται συνέχεια με ρεπορτάζ.

Πηγή: reportersunited.gr