Γεώργιος Τσικούδης: Η συνεργασία  και η ομαδική δουλειά είναι τα κλειδιά της επιτυχίας

Επικοινωνήσαμε με τον κύριο Γεώργιο Τσικουδή  εκπαιδευτικό  και διοικητικό στέλεχος με εμπειρία στην Ειδική Αγωγή και την Επαγγελματική Κατάρτιση. Είναι Διευθυντής της Σχολής Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης Πυλαίας-Χορτιάτη για Άτομα με Αναπηρία.

Σας παραθέτουμε την συνέντευξη και τον ευχαριστούμε για την άμεση ανταποκρισή του.

  1. Μιλήστε μας για τις Σ.Α.Ε.Κ. για Άτομα με Αναπηρία Πυλαίας Χορτιάτη καθώς και πότε λειτούργησαν για πρώτη φορά ?

Η Σχολή Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ.) Πυλαίας Χορτιάτη για Άτομα με Αναπηρία, είναι μία από τις 2 που λειτουργούν σήμερα στην Ελλάδα. Λειτούργησε για πρώτη φορά τον Απρίλιο του 2014 ως ΔΙΕΚ Ειδικής Αγωγής  και έχει πετύχει να έχει μια σταθερά ανοδική πορεία όσον αφορά στην κατάρτιση ατόμων με αισθητηριακές αναπηρίες όρασης – ακοής και άλλες αναπηρίες.

Σκοπός της ίδρυσής της είναι :

  • Η Επαγγελματική Ανάπτυξη των ΑμεΑ μέσω της Ενίσχυσης των Επαγγελματικών Δεξιοτήτων και της Προετοιμασίας τους για την Αγορά Εργασίας,
  • Η Προώθηση της Αυτονομίας και Ενίσχυση της Αυτοεκτίμησης και της Αυτοπεποίθησης των ΑμεΑ, μέσω της δημιουργίας νέων ευκαιριών συμμετοχής σε ένα εξειδικευμένο εκπαιδευτικό και επαγγελματικό πλαίσιο.
  • Η ενίσχυση της Κοινωνικής Συμμετοχής των ΑμεΑ και η καλλιέργεια συνεργασιών,
  • Η προσαρμογή της εκπαίδευσης στις Ανάγκες των Ατόμων με Αναπηρία μέσω εξατομικευμένης εκπαιδευτικής υποστήριξης καθώς και με τη χρήση υποστηρικτικών τεχνολογιών
  • Η δημιουργία ισότιμων ευκαιριών μέσω της καταπολέμησης των διακρίσεων και της προώθησης της κοινωνικής δικαιοσύνης
  • Ποιές οι ειδικότητες που περιλαμβάνει, τι προσφέρει και  τι παρέχει στους σπουδαστές της?

Η Σ.Α.Ε.Κ. Πυλαίας Χορτιάτη για Άτομα με Αναπηρία προσφέρει ποιοτική επαγγελματική κατάρτιση, παρέχει τη δυνατότητα στους καταρτιζόμενους να ενισχύσουν τα επαγγελματικά τους προσόντα, την επαγγελματική τους δυναμική, τις προοπτικές απορρόφησης στην αγορά εργασίας, καθώς και την τοποθέτησή τους σε σύγχρονες θέσεις απασχόλησης. Η φοίτηση στις Δημόσιες Σ.Α.Ε.Κ. είναι δωρεάν.

Η φοίτηση διαρκεί 2 χρόνια (4 εξάμηνα + 1 εξάμηνο πρακτικής άσκησης σε εργοδότη ανάλογα με την ειδικότητα σπουδών)

Οι ειδικότητες που προσφέρονται για εγγραφή στο Α εξάμηνο για το 2024-25 είναι:

•             ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΧΕΙΡΙΣΤΗΣ Η/Υ ΚΑΙ ΤΗΛΕΦΩΝΙΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ, ΠΑΡΟΧΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΚΑΙ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗΣ ΠΕΛΑΤΩΝ αποκλειστικά για άτομα με  αναπηρία Όρασης

•             ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ

•             ΕΙΔΙΚΟΣ ΑΙΣΘΗΤΙΚΗΣ & ΤΕΧΝΗΣ ΤΟΥ ΜΑΚΙΓΙΑΖ

•             ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΑΡΤΟΠΟΙΪΑΣ- ΖΑΧΑΡΟΠΛΑΣΤΙΚΗΣ

•             ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΤΕΧΝΗ

•             ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ (ΠΟΛΥΜΕΣΑ/WEB DESIGNER-DEVELOPER/VIDEO GAMES)

•             ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΗΛΕΚΤΡΙΚΩΝ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ

•             ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΜΑΓΕΙΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ – ΑΡΧΙΜΑΓΕΙΡΑΣ (CHEF)

•             ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΚΟΜΜΩΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

•             ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΚΗΠΟΤΕΧΝΙΚΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΚΑΙ ΕΡΓΩΝ ΠΡΑΣΙΝΟΥ

??????????

Παράλληλα συνεχίζουν τη φοίτηση στο Γ εξάμηνο σπουδών οι ειδικότητες:

  • ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΧΕΙΡΙΣΤΗΣ Η/Υ ΚΑΙ ΤΗΛΕΦΩΝΙΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ, ΠΑΡΟΧΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΚΑΙ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗΣ ΠΕΛΑΤΩΝ αποκλειστικά για άτομα με  αναπηρία Όρασης
  • ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΚΟΣ ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ
  • ΒΟΗΘΟΣ ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ
  • ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ Η/Υ
  • ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΜΑΓΕΙΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ – ΑΡΧΙΜΑΓΕΙΡΑΣ (CHEF)
  • ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΗΛΕΚΤΡΙΚΩΝ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ

Τα τμήματα ειδικοτήτων είναι περιορισμένου αριθμού σπουδαστών με ανώτερο αριθμό τους 10, για την καλύτερη υποστήριξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας και την δυνατότητα εξατομίκευσης της κατάρτισης στις ιδιαίτερες ανάγκες των σπουδαστών ανάλογα με την αναπηρία τους. Όταν οι σπουδαστές με αναπηρία είναι πάνω από 5 τοποθετείται και 2ος εκπαιδευτής στα εργαστηριακά μαθήματα. Για κάθε ώρα διδασκαλίας – κατάρτισης για κωφούς και βαρήκοους σπουδαστές μας, εκτός από τον/την εκπαιδευτή/τρια, προσλαμβάνεται Διερμηνέας της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας για την διευκόλυνση της επικοινωνίας. Αυτό συμβαίνει μόνο στις ΣΑΕΚ για άτομα με αναπηρία σύμφωνα με τον Ειδικό Κανονισμό Λειτουργίας. Επίσης προσλαμβάνεται Ειδικό Βοηθητικό προσωπικό όταν υπάρχει αυξημένη ανάγκη υποστήριξης του εκάστοτε τμήματος.

  • Μέχρι πότε είναι οι εγγραφές και ποια τα κριτήρια των εισαχθέντων?

Οι εγγραφές είναι μέχρι τα μέσα του Σεπτέμβρη.

Οι σπουδαστές μας πρέπει να έχουν απαραίτητα ΚΕΠΑ ή γνωμάτευση αναπηρίας και υποβάλουν σε εμάς αίτηση εγγραφής με κάποια δικαιολογητικά που την συνοδεύουν (ταυτότητα, πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης, αποδεικτικό ΑΦΜ και ΑΜΚΑ, απολυτήριο Λυκείου ή ισότιμου τίτλου).

Στη συνέχεια διενεργείται συνέντευξη από τριμελή επιτροπή για την ανίχνευσηπρο επαγγελματικών δεξιοτήτων για τους υποψήφιους σπουδαστές μας. Σκοπός της η στοχευμένη καθοδήγηση στην κατάλληλη ειδικότητα ανάλογα με τις ανάγκες, τις επιδιώξεις και τις ικανότητες του υποψήφιου σπουδαστή αλλά και τις ιδιαιτερότητες της αναπηρίας του.

  • Που πιστεύετε ότι οφείλεται η σταθερά ανοδική πορεία όσον αφορά την κατάρτιση ατόμων με αισθητηριακές αναπηρίες όρασης –ακοής και άλλες αναπηρίες?
  • Στην προσφορά νέων σύγχρονων ελκυστικών ειδικοτήτων πάντα σε στενή συνεργασία και με την καθοδήγηση των φορέων της αναπηρίας όπως ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τυφλών, Το Κέντρο Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών, την Ομοσπονδία Κωφών Ελλάδος, την Ένωση Κωφών Ελλάδος, το Εθνικό Ίδρυμα Κωφών κλπ. Σκοπός μας είναι η ανάπτυξη εξειδικευμένων επαγγελματικών δεξιοτήτων, οι οποίες είναι κρίσιμες για την επιτυχή ένταξη στην αγορά εργασίας.
  • Στην Εφαρμογή Θεωρίας στην πράξη η οποία επιτυγχάνεται μέσω της πρακτικής άσκησης σε  πραγματικές συνθήκες. Έτσι δίνεται η δυνατότητα στους καταρτιζόμενους να εφαρμόσουν τις γνώσεις και τις δεξιότητες που απέκτησαν κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσής τους σε πραγματικές συνθήκες εργασίας. Αυτό όχι μόνο ενισχύει την κατανόηση και την αυτονομία αλλά και αυξάνει την αυτοπεποίθηση και την αυτοεκτίμηση τους. Δίνουμε ιδιαίτερη βαρύτητα σε αυτή της παράμετρο: Για παράδειγμα οι σπουδαστές της ειδικότητας Ραδιοφωνικού Παραγωγού κάνουν τα μαθήματά τους στα στούντιο της ΕΡΤ3 με την οποία υπάρχει στενή συνεργασία. Επιπλέον η ΕΡΤ3 προφέρει και θέσεις πρακτικής άσκησης και 2 σπουδαστές μας ήδη κάνουν την πρακτική τους άσκησης σε πραγματικές συνθήκες Ραδιοφωνικών εκπομπών.
  • Στον ευρωπαϊκό αέρα που φυσάει στη ΣΑΕΚ μας. Μέσα από τη συμμετοχή μας σε προγράμματα Erasmus+ δίνεται η δυνατότητα στους σπουδαστές μας να ταξιδέψουν σε διάφορες Ευρωπαϊκές πόλεις και να γνωρίσουν πέρα από στοιχεία που αφορούν τις δεξιότητες του επαγγέλματός τους, την κουλτούρα και τον πολιτισμό άλλων χωρών. Ήδη έχουν πραγματοποιηθεί ροές των σπουδαστών μας και των συνοδών τους στην Βαρκελώνη, στη Λισαβόνα και το Μόναχο και συνεχίζουμε δυνατά σε αυτή την κατεύθυνση καθώς η ΣΑΕΚ Πυλαίας Χορτιάτη για ΑμεΑ έχει λάβει διαπίστευση για συνεχή συμμετοχή σε Ευρωπαϊκά προγράμματα έως το 2027.
  • Στις διάφορες δράσεις που διοργανώνουμε και συμμετέχουμε. Πχ διοργάνωση σεμιναρίου πρώτων βοηθειών για τους σπουδαστές και τους εκπαιδευτές μας υπό την αιγίδα της οργάνωσης KIDSSAVELIVES, συμμετοχή και διοργάνωση ενημερωτικών ημερίδων, εκδηλώσεων, θεατρικών παραστάσεων κλπ
  • Στην εμπιστοσύνη που μας δείχνουν πλέον οι σπουδαστές μας: Εμπιστοσύνη που αποκτήθηκε με υπομονή και δουλειά. Ως γνωστός η εμπιστοσύνη δεν χαρίζεται…κερδίζεται.
  • Είστε ευχαριστημένος ως Διευθυντής ?Υπάρχει κάτι που θα θέλατε να αλλάξετε ?

Υπάρχει άριστη συνεργασία με τους σπουδαστές μας αλλά και με τους εξαιρετικούς εκπαιδευτές που επιλέγουν να διδάξουν στη ΣΑΕΚ μας. Η φύση της εκπαίδευσης στο χώρο της αναπηρίας απαιτεί επιπλέον ικανότητες και δεξιότητες  αλλά και εμπειρία ώστε να παρέχεται κατάρτιση στοχευμένη και προσαρμοσμένη ανάλογα με το είδος της αναπηρίας των σπουδαστών μας.

Θα ήθελα η κοινωνία να είναι αγκαλιάσει ουσιαστικά την αναπηρία. Πέρα από τις δράσεις ευαισθητοποίησης και τις ανάλογες εκδηλώσεις, η ουσία της συμπερίληψης προκύπτει όταν οι σπουδαστές μας αναζητούν πρακτική άσκηση και στη συνέχεια εργασία. Αν λάβει κανείς υπόψη ότι ανεργία στις ομάδες πληθυσμού με αναπηρία ξεπερνά το 85% τότε εύκολα αναλογίζεται ότι το πρόβλημα είναι μεγάλο και υπαρκτό. Εκεί θέλω να διοχετεύσω όλη μου την ενέργεια σε συνεργασία με τους φορείς της αναπηρίας οι οποίοι είναι οι πλέον ειδικοί στο να μας δείξουν πορεία αλλά και τα σωστά βήματα υλοποίησης δράσεων με στόχο τη μείωση των εμποδίων και το ουσιαστικό άνοιγμα της κοινωνία στην αναπηρία.

  • ‘Εχετε κάποιο μότο στη ζωή σας ?

ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΤΑΣΗ ΤΗΣ ΔΥΣΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥΣ, ΕΧΟΥΝ ΜΙΑ ΑΠΕΡΙΟΡΙΣΤΗ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ «ΟΧΙ» ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΘΕΛΟΥΜΕ ΕΜΕΙΣ ΑΛΛΑ «ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΥΠΑΡΧΕΙ ΜΕΣΑ ΤΟΥΣ».LeoBuscaglia

  • Η ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ  ΚΑΙ Η ΟΜΑΔΙΚΗ ΔΟΥΛΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΚΛΕΙΔΙΑ ΤΗΣ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ.
  • ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΙ ΕΜΕΙΣ ΕΙΜΑΣΤΕ ΕΚΕΙ ΓΙΑ ΔΩΣΟΥΜΕ ΛΥΣΕΙΣ

Λίγα λόγια για τον Γεώργιο Τσικουδή

Ο Γεώργιος Τσικουδής είναι εκπαιδευτικός και διοικητικό στέλεχος με εμπειρία στην Ειδική Αγωγή και την Επαγγελματική Κατάρτιση. Είναι Διευθυντής της Σχολής Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης Πυλαίας-Χορτιάτη για Άτομα με Αναπηρία, όπου έχει ιδρύσει και επιβλέψει τη λειτουργία διαφόρων νέων ειδικοτήτων, για άτομα με αναπηρία. Γεννημένος το  1971, κατέχει πτυχίο στη Φυσική Αγωγή και Αθλητισμό από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και πτυχίο Φυσικοθεραπείας από το ΤΕΙ Θεσσαλονίκης. Είναι υποψήφιος διδάκτορας στη Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, με μεταπτυχιακούς τίτλους στη Διοίκηση και Οργάνωση Εκπαιδευτικών Μονάδων και στη Φυσική Δραστηριότητα σε Ειδικούς Πληθυσμούς. Διαθέτει μακροχρόνια εμπειρία ως εκπαιδευτής ενηλίκων και έχει διατελέσει Υποδιευθυντής της Επαγγελματικής Σχολής Θερμαϊκού. Έχει συμμετάσχει ενεργά σε επιστημονικά συνέδρια και προγράμματα επιμόρφωσης. Η δέσμευσή του στη βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης και της κατάρτισης για άτομα με αναπηρία,προωθώντας την ένταξή τους στην κοινωνία και την αγορά εργασίας, αποτελεί το επίκεντρο της καριέρας του που χαρακτηρίζεται από τη συνεχή προσπάθεια να δημιουργήσει ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον που ενθαρρύνει την αυτονομία, την ισότητα και τη συμπερίληψη.

Αριστέα Κοντόζογλου

Δημοσιογράφος