Το μέτωπο, που έχει ανοίξει εναντίον της παραπληροφόρησης και των fake news, ενδυναμώνει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Στη μάχη αυτή προστίθενται οκτώ νέες εταιρείες, οι οποίες εμφανίζονται πρόθυμες να υιοθετήσουν τον Κώδικα Δεοντολογίας για την Παραπληροφόρηση, στον οποίο έχουν προσχωρήσει ήδη μεγάλοι τεχνολογικοί κολοσσοί απ’ όλο τον κόσμο.
Ο κατάλογος των νέων δυνητικών υπογραφόντων περιλαμβάνει ψηφιακές πλατφόρμες βίντεο, όπως η Vimeo, νέα είδη κοινωνικών δικτύων, όπως το Clubhouse, και παρόχους διαφημιστικών τεχνολογιών, όπως ο DoubleVerify. Επίσης, περιλαμβάνει οργανώσεις, που παρέχουν ειδική εμπειρογνωσία και τεχνικές λύσεις για την καταπολέμηση της παραπληροφόρησης, όπως οι Avaaz, Globsec, Logically, NewsGuard και WhoTargetsMe.
Ο κώδικας είναι το πρώτο πλαίσιο τέτοιου είδους παγκοσμίως, στο οποίο καθορίζονται οι δεσμεύσεις των πλατφορμών και του κλάδου για την καταπολέμηση της παραπληροφόρησης. Οι οκτώ νέες εταιρείες εξέφρασαν την προθυμία τους να αναλάβουν δεσμεύσεις στο πλαίσιο της ενισχυμένης έκδοσης του Κώδικα, ο οποίος βρίσκεται υπό αναθεώρηση.
Η αναθεώρηση του κώδικα στοχεύει στην ενίσχυση του, ώστε να δοθεί σθεναρή απάντηση στην παραπληροφόρηση. Η Επιτροπή εκτιμά ότι απαιτούνται σημαντικές πρόσθετες προσπάθειες για τη μείωση της ροής της επιβλαβούς παραπληροφόρησης.
Η άποψη της Επιτροπής είναι ότι ο ισχύων κώδικας αποτέλεσε ένα καλό πρώτο βήμα προς αυτήν την κατεύθυνση, αλλά η αξιολόγηση του 2020 αποκάλυψε σημαντικές ελλείψεις.
Ελλείψεις
Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται η ασυνεπής και ελλιπής εφαρμογή του Κώδικα σε όλες τις πλατφόρμες και τα κράτη – μέλη, τα κενά στην κάλυψη των δεσμεύσεων του Κώδικα, η έλλειψη κατάλληλου μηχανισμού παρακολούθησης, συμπεριλαμβανομένων βασικών δεικτών επιδόσεων, η έλλειψη δεσμεύσεων όσον αφορά την πρόσβαση στα δεδομένα των πλατφορμών για έρευνες σχετικά με την παραπληροφόρηση και η περιορισμένη συμμετοχή ενδιαφερομένων, ιδίως από τον τομέα της διαφήμισης.
“Η Επιτροπή αναμένει από τους υπογράφοντες να τηρήσουν αυστηρά το έγγραφο καθοδήγησης κατά την αναθεώρηση του κώδικα, ώστε να διασφαλιστεί ότι αυτός ανταποκρίνεται στις προσδοκίες για ένα ισχυρό μέσο της Ε.Ε.”, αναφέρει το εκτελεστικό όργανο της Ε.Ε.
Ο κ. Τιερί Μπρετόν, Επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς, δήλωσε, από την πλευρά του: “Χαιρετίζω το γεγονός ότι όλο και περισσότερες πλατφόρμες, πάροχοι τεχνολογίας, παράγοντες της κοινωνίας των πολιτών και οργανώσεις εμπειρογνωμόνων δεσμεύονται επισήμως για την καταπολέμηση της παραπληροφόρησης. Τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή για να κάνουμε πράξη τα λόγια”.
Νέες υπογραφές
Η Επιτροπή καλεί όλα τα άλλα ενδιαφερόμενα μέρη να υπογράψουν τον ενισχυμένο κώδικα και να συμμετάσχουν στη διαδικασία κατάρτισης το συντομότερο δυνατόν. Η πρόσκληση απευθύνεται, κυρίως, σε καθιερωμένες και αναδυόμενες πλατφόρμες που δραστηριοποιούνται στην Ε.Ε., αλλά και στα σχετικά ενδιαφερόμενα μέρη του οικοσυστήματος online διαφήμισης (π.χ. διαφημιστικές πλατφόρμες, πάροχοι διαφημιστικών τεχνολογιών, εταιρείες που επωφελούνται από διαφημίσεις, οργανισμοί επικοινωνιών).
Επίσης, απευθύνεται σε άλλους παράγοντες, που παρέχουν υπηρεσίες που μπορεί να χρησιμοποιούνται για τη δημιουργία εσόδων από την παραπληροφόρηση (π.χ. υπηρεσίες ηλεκτρονικών πληρωμών, πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου, συστήματα crowdfunding/δωρεών), αλλά και σε υπηρεσίες ανταλλαγής προσωπικών μηνυμάτων.