Το Marketplace του Facebook στο μικροσκόπιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής

Το Facebook χρησιμοποιείται από σχεδόν 3 δισ. ανθρώπους σε μηνιαία βάση και περίπου 7 εκατ. επιχειρήσεις διαφημίζονται σε αυτό

Στο μικροσκόπιο των αρμόδιων Αρχών ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης βρίσκεται και πάλι το Facebook. Αυτή τη φορά η δημοφιλής πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης τίθεται υπό εξέταση για τη διαδικτυακή υπηρεσία μικρών αγγελιών “Facebook Marketplace”.

Στόχος της έρευνας είναι να διακριβωθεί, εάν διερευνώμενες πρακτικές του Facebook παραβιάζουν τους κανόνες ανταγωνισμού της Ε.Ε. περί συμφωνιών μεταξύ εταιρειών, που θίγουν τον ανταγωνισμό και/ή για την κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης. Θυμίζουμε ότι το Facebook χρησιμοποιείται από σχεδόν 3 δισεκατομμύρια ανθρώπους σε μηνιαία βάση και συνολικά περίπου 7 εκατομμύρια επιχειρήσεις διαφημίζονται σε αυτό.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκίνησε επίσημη αντιμονοπωλιακή έρευνα για να αξιολογήσει κατά πόσον το Facebook παραβίασε τους κανόνες ανταγωνισμού της Ε.Ε. χρησιμοποιώντας διαφημιστικά δεδομένα, που συγκεντρώνει ιδίως από τους διαφημιζόμενους, για να τους ανταγωνιστεί σε αγορές, όπου δραστηριοποιείται, όπως στις μικρές αγγελίες. Η επίσημη έρευνα θα αξιολογήσει, επίσης, κατά πόσον το Facebook συνδέει τη διαδικτυακή υπηρεσία μικρών αγγελιών “Facebook Marketplace” με το κοινωνικό του δίκτυο κατά παράβαση των κανόνων ανταγωνισμού της Ε.Ε.

Κατόπιν προκαταρκτικής έρευνας, η Επιτροπή ανησυχεί ότι το Facebook ενδέχεται να χρησιμοποιεί τα δεδομένα, που αποκτά από ανταγωνιστικούς παρόχους στο πλαίσιο της διαφήμισης τους στο κοινωνικό δίκτυο του Facebook, για να βοηθήσει το Facebook Marketplace να τους ανταγωνιστεί. Το Facebook θα μπορούσε, για παράδειγμα, να λαμβάνει ακριβείς πληροφορίες για τις προτιμήσεις των χρηστών από τις διαφημιστικές δραστηριότητες των ανταγωνιστών του και να χρησιμοποιεί τα δεδομένα αυτά, για να προσαρμόζει ανάλογα το Facebook Marketplace.

Προσέγγιση πελατών

Η Επιτροπή θα εξετάσει, επίσης, κατά πόσον ο τρόπος με τον οποίο το Facebook Marketplace έχει ενσωματωθεί στο κοινωνικό δίκτυο συνιστά μια μορφή σύνδεσης, που του παρέχει πλεονέκτημα στην προσέγγιση πελατών και αποκλείει ανταγωνιστικές διαδικτυακές υπηρεσίες μικρών αγγελιών. Δηλαδή, η επίσημη έρευνα θα αξιολογήσει εάν το Facebook συνδέει την online υπηρεσία διαβαθμισμένων διαφημίσεων “Facebook Marketplace” στο κοινωνικό του δίκτυο, κατά παράβαση των κανόνων ανταγωνισμού της Ε.Ε.

“Το Facebook συλλέγει τεράστιες ποσότητες δεδομένων σχετικά με τις δραστηριότητες των χρηστών του κοινωνικού δικτύου του και όχι μόνο, γεγονός που του επιτρέπει να στοχεύει συγκεκριμένες ομάδες πελατών. Θα εξετάσουμε διεξοδικά κατά πόσον τα δεδομένα αυτά παρέχουν στο Facebook αδικαιολόγητο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, ιδίως στον τομέα των διαδικτυακών μικρών αγγελιών, όπου γίνονται καθημερινές αγοραπωλησίες προϊόντων και όπου το Facebook ανταγωνίζεται τις εταιρείες από τις οποίες συλλέγει δεδομένα. Στη σημερινή ψηφιακή οικονομία, τα δεδομένα δεν θα πρέπει να χρησιμοποιούνται με τρόπους, που στρεβλώνουν τον ανταγωνισμό”, σχολίασε η κυρία Μαργκρέιτε Βέστεϊγιερ, Εκτελεστική Αντιπρόεδρος της Επιτροπής αρμόδια για την πολιτική ανταγωνισμού.

Να σημειωθεί ότι η Αρχή Ανταγωνισμού και Αγορών της Μεγάλης Βρετανίας ξεκίνησε, επίσης, τη δική της έρευνα για τη χρήση δεδομένων από το Facebook. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα επιδιώξει να συνεργαστεί στενά με την CMA, καθώς εξελίσσονται οι ανεξάρτητες έρευνες.