– Μπορείτε να κάνετε πληρωμές σε όλη την Ευρώπη (ΕΕ, Ισλανδία, Νορβηγία και Λιχτενστάιν) με την ίδια ευκολία και ασφάλεια όπως στη χώρα σας.
– Δεν επιβαρύνεστε πλέον με πρόσθετο κόστος από τον έμπορο όταν πληρώνετε με κάρτα που έχει εκδοθεί στην ΕΕ.
– Οι κανόνες καλύπτουν τις ηλεκτρονικές πληρωμές κάθε είδους (π.χ. μεταφορές πίστωσης, άμεσες χρεώσεις, πληρωμές με κάρτα κ.λπ.).
– Κάθε πρόσωπο που διαμένει νόμιμα στην Ευρώπη δικαιούται τραπεζικό λογαριασμό για να πραγματοποιεί ηλεκτρονικές πληρωμές («λογαριασμός πληρωμών»).
Ηλεκτρονικές πληρωμές για όλους
Κάθε καταναλωτής που διαμένει νόμιμα στην ΕΕ δικαιούται τουλάχιστον έναν βασικό λογαριασμό πληρωμών δωρεάν ή έναντι εύλογου τέλους (δηλαδή λογαριασμό που συνοδεύεται από χρεωστική κάρτα, καλύπτει τις αναλήψεις μετρητών, την τοποθέτηση χρηματικών ποσών και την εκτέλεση και λήψη πληρωμών).
Πληρωμές σε ευρώ: Ίδιο κόστος με τις εγχώριες πληρωμές
– Ο λογαριασμός σε ευρώ σάς δίνει τη δυνατότητα να κάνετε όλες τις πληρωμές σας σε ολόκληρη την Ευρώπη.
– Οι διασυνοριακές πληρωμές σε ευρώ θα έχουν το ίδιο κόστος με τις εγχώριες πληρωμές σε ευρώ. Από τις 15 Δεκεμβρίου 2019 οι διασυνοριακές πληρωμές σε ευρώ έχουν το ίδιο κόστος με τις εγχώριες πληρωμές στο εθνικό σας νόμισμα.
– Οι αναλήψεις μετρητών σε ευρώ εκτός του δικτύου ΑΤΜ της τράπεζάς σας αναμένεται να έχουν σε άλλο κράτος μέλος το ίδιο κόστος που έχουν στη χώρα σας.
Μεγαλύτερη ασφάλεια, περισσότερη προστασία
– Από τον Σεπτέμβριο του 2019 οι ηλεκτρονικές σας πληρωμές είναι ασφαλέστερες χάρη στην αυστηρή εξακρίβωση της ταυτότητας του πελάτη. Αυτό θα γίνεται με συνδυασμό διαφόρων στοιχείων εξακρίβωσης της ταυτότητας, π.χ. το PIN και τα δακτυλικά σας αποτυπώματα. Για περισσότερες πληροφορίες θα πρέπει να επικοινωνήσετε με τον πάροχο υπηρεσιών πληρωμών σας.
– Η ευθύνη σας σε περίπτωση μη εγκεκριμένης πληρωμής —για παράδειγμα σε περίπτωση κλοπής της πιστωτικής σας κάρτας— περιορίζεται σε ανώτατο ποσό 50 ευρώ (εξαιρούνται οι περιπτώσεις βαριάς αμέλειας). Δεν θα φέρετε ευθύνη για οποιαδήποτε μη εγκεκριμένη πληρωμή που γίνεται αφού έχετε ενημερώσει την τράπεζά σας ή για ηλεκτρονική πληρωμή μέσω διαδικτύου εάν ο πάροχος υπηρεσιών πληρωμών σας ή η τράπεζά σας δεν προβλέπει αυστηρή εξακρίβωση της ταυτότητας του πελάτη.
– Σε περίπτωση που το ποσό της τελικής πληρωμής με κάρτα δεν είναι γνωστό εκ των προτέρων (π.χ. ενοικιάσεις αυτοκινήτων ή έξοδα διαμονής σε ξενοδοχείο), ο έμπορος μπορεί μόνο με τη συγκατάθεσή σας να δεσμεύει ένα συμφωνημένο ποσό στην κάρτα σας.
– Με την «άμεση χρέωση» (π.χ. όταν έχετε εξουσιοδοτήσει μια εταιρεία να εισπράττει πληρωμές από τον λογαριασμό σας) έχετε στη διάθεσή σας 8 εβδομάδες για να διεκδικήσετε οποιοδήποτε ποσό χρεώθηκε χωρίς να δικαιολογείται. Το ποσό πρέπει να σας επιστραφεί εντός 10 εργάσιμων ημερών.
Δίκαιη τιμολόγηση
– Έχετε δικαίωμα να ξέρετε αν και ποιες επιβαρύνσεις ισχύουν για τις πληρωμές σας.
– Κατά κανόνα, οι έμποροι, τόσο στα καταστήματα όσο και στο διαδίκτυο, δεν μπορούν να σας επιβάλουν τιμή μεγαλύτερη από την αναρτημένη («πρόσθετες χρεώσεις») όταν πληρώνετε με καταναλωτικές χρεωστικές και πιστωτικές κάρτες. Σε ορισμένες περιπτώσεις (π.χ. για ορισμένες κάρτες), μπορεί να εξακολουθούν να ισχύουν πρόσθετες χρεώσεις, αλλά πρέπει να αντικατοπτρίζουν το πραγματικό κόστος που έχει για τον έμπορο αυτή η μέθοδος πληρωμής. Εάν θεωρείτε ότι χρεωθήκατε αδικαιολόγητες προσαυξήσεις, για παράδειγμα κατά την κράτηση πτήσης ή την πληρωμή για κράτηση ξενοδοχείου, επισκεφθείτε τον διαδικτυακό σύνδεσμο που παρέχεται στην επόμενη σελίδα για να μάθετε περισσότερα σχετικά με τα δικαιώματά σας.
Νέες υπηρεσίες
Χάρη στην πρόσφατη τεχνολογία, έχετε πλέον τη δυνατότητα να χρησιμοποιείτε τις νέες, καινοτόμες χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες που προσφέρονται από αδειοδοτημένες τράπεζες και άλλους ρυθμιζόμενους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών πέραν της δικής σας τράπεζας. Αυτό σημαίνει, για παράδειγμα, ότι μπορείτε να παρακολουθείτε τα οικονομικά σας ή να πραγματοποιείτε αγορές μέσω διαδικτύου χωρίς πιστωτική ή χρεωστική κάρτα. Όπως και οι τράπεζες, αυτοί οι νέοι πάροχοι υπηρεσιών πληρωμών πρέπει να έχουν λάβει άδεια, να εποπτεύονται και να χειρίζονται τα δεδομένα σας με ασφάλεια.
Οι κανόνες της ΕΕ διασφαλίζουν την ομαλή λειτουργία των ηλεκτρονικών σας πληρωμών. Αν όμως υπάρχει πρόβλημα, η τράπεζά σας ή άλλοι πάροχοι υπηρεσιών πληρωμών υποχρεούνται να απαντούν στις καταγγελίες εντός 15 εργάσιμων ημερών. Αν ωστόσο δεν μείνετε ικανοποιημένοι, μπορείτε να υποβάλετε την υπόθεσή σας στην αρμόδια εθνική αρχή.