Η Κίνα παγκόσμια πρωτεύουσα της ηλεκτροκίνησης

Κίνα, Νορβηγία και Σουηδία, προηγούνται ως προς την ετοιμότητα για ηλεκτρικά οχήματα

Παγκόσμια πρωτεύουσα της ηλεκτροκίνησης παραμένει η Κίνα, με την Ευρώπη να πλασάρεται ψηλά ως προς την ετοιμότητα για τη χρήση των ηλεκτρικών οχημάτων, με τη Νορβηγία και τη Σουηδία να απειλούν την κινεζική πρωτιά.

Η Κίνα, σύμφωνα με την έρευνα της ΕΥ, Electric Vehicle Country Readiness Index, παραμένει στην πρώτη θέση σε ό,τι αφορά την πρόοδο προς έναν μελλοντικό κόσμο ηλεκτρικών οχημάτων. Η έρευνα εξετάζει την ετοιμότητα των 14 κορυφαίων αγορών οχημάτων για την άφιξη ηλεκτρικών οχημάτων με βάση την προσφορά, τη ζήτηση και το κανονιστικό πλαίσιο.

Σύμφωνα με τα ευρήματά της, η Νορβηγία, νεοεισερχόμενη στην κατάταξη, βρίσκεται στη δεύτερη θέση μετά την Κίνα, λόγω της αλματώδους αύξησης της ζήτησης και του ισχυρού κανονιστικού της πλαισίου. Την πρώτη πεντάδα συμπληρώνουν η Σουηδία, η Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο.

Η πρωτιά της Κίνας εξακολουθεί να αποδίδεται, σε μεγάλο βαθμό, στην παραγωγή μπαταριών και στον έλεγχο της αλυσίδας εφοδιασμού, καθώς στη χώρα λειτουργούν 122 από τα 200 μεγαλύτερα εργοστάσια λιθίου παγκοσμίως.

Η παγκόσμια πρωτοπορία της Κίνας συνδέεται με την ταχέως αυξανόμενη ζήτηση: 51% των Κινέζων καταναλωτών εκτιμούν ότι το επόμενο αυτοκίνητο τους θα είναι ηλεκτρικό. Επίσης, συνδέεται με το ευρύ δίκτυο υποδομών φόρτισης: μέχρι το 2021, η Κίνα είχε αναπτύξει το 41% όλων των ταχυφορτιστών DC.

Η Κίνα παραμένει η μεγαλύτερη αγορά παγκοσμίως για τα ηλεκτρικά οχήματα, παρά το συνολικό έλλειμμα παροχής ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα.

Ψηλά η Ευρώπη, χαμηλά οι ΗΠΑ

Η δυναμική της Νορβηγίας στην ηλεκτροκίνηση αποδίδεται στο ισχυρό ρυθμιστικό πλαίσιο με τη μορφή φορολογικών κινήτρων, καθώς και στην εισαγωγή λωρίδων ηλεκτρικών οχημάτων και χώρων στάθμευσης. Ως αποτέλεσμα, τα ηλεκτρικά οχήματα αντιπροσωπεύουν πάνω από το 70% όλων των νέων ταξινομήσεων αυτοκινήτων το 2021.

Το ισχυρό ενεργειακό οικοσύστημα της Σουηδίας, μαζί με την υψηλή ζήτηση από τους καταναλωτές (πάνω από 40% το 2021) και την ισχυρή κατασκευαστική παρουσία (41% όλων των αυτοκινήτων που παράγονται στη Σουηδία, αναμένεται να είναι ηλεκτρικά μοντέλα μεταξύ 2022-26), τοποθετούν τη χώρα μπροστά από τη Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο.

Ωστόσο, τόσο η Γερμανία, όσο και το Ηνωμένο Βασίλειο, έχουν μια αναμφισβήτητα ισχυρή βάση κατασκευαστών αυθεντικού εξοπλισμού (OEM), τοπικής παραγωγής μπαταριών, καθώς και επικείμενων παρουσιάσεων νέων ΗΟ, που δικαιολογούν τον χαρακτηρισμό τους από την έκθεση ως “Leaders”.

Παρά την ισχυρή παρουσία κατασκευαστών αυθεντικού εξοπλισμού και την έντονη υποστήριξη από την αμερικανική κυβέρνηση, οι ΗΠΑ παραμένουν στην έβδομη θέση συνολικά, θέση που κατείχαν και πέρυσι.

Αυτό οφείλεται, κυρίως, στη χαμηλή ζήτηση: λιγότερο από το 4% των ταξινομήσεων νέων αυτοκινήτων στις ΗΠΑ είναι ηλεκτρικά. Επίσης, μόλις το 29% των καταναλωτών θέλει να αγοράσει ένα ηλεκτρικό όχημα ως το επόμενο αυτοκίνητό του, το χαμηλότερο από όλες τις χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα.

“Κλειδί” το ρυθμιστικό πλαίσιο

Τέσσερις από τις πέντε κορυφαίες χώρες στην έρευνα της ΕΥ βρίσκονται, επίσης, στις πέντε πρώτες χώρες του πυλώνα, που αφορά το ρυθμιστικό πλαίσιο: Κίνα, Νορβηγία, Ηνωμένο Βασίλειο και Γερμανία. Είναι σαφές, συνεπώς, ότι υπάρχει ισχυρή συσχέτιση μεταξύ της συνολικής επιτυχίας και της ύπαρξης ενός ισχυρού ρυθμιστικού πλαισίου.

Η εικόνα παγκοσμίως

Παρά το γεγονός ότι στην Ιταλία καταγράφεται το υψηλότερο ποσοστό καταναλωτών, που επιθυμούν να αγοράσουν ένα ηλεκτρικό όχημα (73%), η χώρα υστερεί έναντι των ευρωπαίων γειτόνων της και βρίσκεται στη 12η θέση. Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην έλλειψη υποδομών και σε ένα ενεργειακό οικοσύστημα που χρειάζεται βελτίωση.

Ο Καναδάς ακολουθεί στη 13η θέση, παρά το ισχυρό ενεργειακό οικοσύστημα και τα σχέδια για την κατασκευή εργοστασίων μπαταριών στη χώρα. Καταγράφει, επίσης, χαμηλή ζήτηση, εν μέρει, λόγω του υψηλού κόστους των ηλεκτρικών οχημάτων στον Καναδά.

Στη 14η θέση, η Ινδία αντιμετωπίζει παρόμοια ζητήματα, καθώς οι υποδομές φόρτισης και η οικονομική προσιτότητα αναδεικνύονται ως σημαντικά εμπόδια στην πρόοδο. Ωστόσο, γίνονται προσπάθειες για το ρυθμιστικό πλαίσιο, με προγράμματα κινήτρων που συνδέονται με την παραγωγή και επιδιώκουν να δώσουν κίνητρα για την κατασκευή μπαταριών 50 GWh.