«Ο Τομέας Μακεδονίας και Θράκης του Υπουργείου Εσωτερικών μπήκε στην πρώτη γραμμή για να μειωθούν και, σταδιακά, να εκλείψουν φαινόμενα ενδοσχολικής βίας. Τα παιδιά μας αξίζουν καλύτερη Δημόσια Παιδεία και ασφαλές περιβάλλον μάθησης και εκπαίδευσης. Ας σταθούμε δίπλα τους. Ας στηρίξουμε τους εκπαιδευτικούς που εργάζονται δίπλα στα παιδιά μας», τόνισε ο Υφυπουργός Εσωτερικών, αρμόδιος για θέματα Μακεδονίας και Θράκης κ. Σταύρος Καλαφάτης, σε χαιρετισμό του στην ημερίδα με θέμα “Σχολική Διαμεσολάβηση” που φιλοξενήθηκε σήμερα στην αίθουσα “Αιμ. Ριάδης” της Helexpo ΔΕΘ Α.Ε..
Την ημερίδα συνδιοργάνωσαν ο Τομέας Μακεδονίας και Θράκης του Υπουργείου Εσωτερικών, το Ινστιτούτο Κατάρτισης Διαμεσολαβητών του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης και η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης.
Στην εκδήλωση, εκτός του κ. Καλαφάτη, απηύθυναν χαιρετισμό η κ. Μαρία Πρωτοπαπαδάκη, Πρόεδρος του Ινστιτούτου Κατάρτισης Διαμεσολαβητών του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, η κ. Ιωάννα Κοσμοπούλου, Αντιδήμαρχος Παιδείας Δήμου Θεσσαλονίκης και η δρ. Ζωή Βαζούρα, Διευθύντρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης. Κατά τη διάρκεια των εργασιών μίλησαν οι κ.κ. Ζωή Γιαννοπούλου, δικηγόρος -Διαπιστευμένη Διαμεσολαβήτρια, ΗΒ, ΗΠΑ, Σοφία Ζιάκα, δικηγόρος –Διαπιστευμένη Διαμεσολαβήτρια, Αναστασία Κύρου, Διευθύντρια 1ου Γυμνασίου Χαριλάου και Ελισάβετ Σιμουλίδου, Διευθύντρια 3ου Γυμνασίου Θέρμης.
Στον χαιρετισμό του, ο Υφυπουργός Εσωτερικών, αρμόδιος για θέματα Μακεδονίας και Θράκης , ανέφερε:
«Έχουν περάσει τα χρόνια που, φαινόμενα ενδοσχολικής βίας, παρατηρούσαμε μόνο σε σχολεία του εξωτερικού. Δυστυχώς, το φαινόμενο έχει φθάσει και στη χώρα μας. Μεμονωμένα βέβαια, αλλά υπαρκτά είναι τα περιστατικά ενδοσχολικής βίας, τα οποία και θέλουμε να εξαλείψουμε.
Για να το πετύχουμε αυτό, επιλέξαμε τον τρόπο της σχολικής διαμεσολάβησης. Με την πολιτική αυτή, ένας μαθητής αναλαμβάνει το ρόλο του διαμεσολαβητή, για να επιλύσει ειρηνικά την οποιαδήποτε μορφή σύγκρουσης μεταξύ άλλων μαθητών. Η πρακτική αυτή αναγνωρίζεται, διεθνώς, ως η καλύτερη πρακτική αντιμετώπισης του σχολικού εκφοβισμού.
Με τη διαμεσολάβηση, μαθητές και μαθήτριες ενδυναμώνονται με δεξιότητες και στρατηγικές για τη διαχείριση συγκρούσεων μέσα και έξω από το σχολείο. Μαθαίνουν να ακούν τους άλλους και να τους αφήνουν να ολοκληρώσουν όσα έχουν να πουν. Εκπαιδεύονται στη διαχείριση του θυμού και των συναισθημάτων τους. Μαθαίνουν να αποδέχονται τη διαφορετικότητα.
Κυρίως, συμμετέχουν στη λήψη αποφάσεων για θέματα που τους αφορούν. Έτσι, μπορούν να λύσουν τις διαφορές τους χωρίς επιβολή ποινών. Με τον τρόπο αυτό αναπτύσσονται σχέσεις εμπιστοσύνης μεταξύ μαθητών, μαθητριών και εκπαιδευτικών.
Σκοπεύουμε στη μείωση των αντικοινωνικών και επιθετικών συμπεριφορών στα σχολεία. Σκοπεύουμε να απελευθερώσουμε τους δασκάλους και τους καθηγητές από το ρόλο του αστυνόμου. Κυρίως σκοπεύουμε να συνηθίσουν οι μαθητές να λύνουν τις διαφορές τους, σε συνεργασία, ώστε να διαχειρίζονται με τον ίδιο τρόπο, μελλοντικά, τις όποιες διαφορές έχουν στη ζωή τους.
Αυτοί ήταν οι βασικοί λόγοι που αναλάβαμε πρωτοβουλία και προχωρήσαμε σε συγκεκριμένη δράση.
Με την υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ του Τομέα Μακεδονίας και Θράκης του Υπουργείου Εσωτερικών, του Ινστιτούτου Κατάρτισης Διαμεσολαβητών του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης και των Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής και Ανατολικής Θεσσαλονίκης, κάναμε την αρχή.
Πρώτο βήμα είναι η εκπαίδευση και των μαθητών, αλλά και των εκπαιδευτικών. Το δεύτερο βήμα είναι να καθοριστούν οι μαθητές που θα εκπαιδευτούν με τη σειρά τους για να αναλάβουν στη συνέχεια τον ρόλο των διαμεσολαβητών και δημιουργούν την ομάδα της σχολικής διαμεσολάβησης. Το τρίτο βήμα είναι η ομάδα αυτή, η καλά εκπαιδευμένη και καταρτισμένη, να απευθυνθεί σε παιδιά τα οποία έχουν συγκρουστεί μεταξύ τους και θέλουν να βρουν μια λύση.
Ο Τομέας Μακεδονίας και Θράκης του Υπουργείου Εσωτερικών μπήκε στην πρώτη γραμμή για να μειωθούν και, σταδιακά, να εκλείψουν φαινόμενα ενδοσχολικής βίας. Τα παιδιά μας αξίζουν καλύτερη Δημόσια Παιδεία και ασφαλές περιβάλλον μάθησης και εκπαίδευσης. Ας σταθούμε δίπλα τους. Ας στηρίξουμε τους εκπαιδευτικούς που εργάζονται δίπλα στα παιδιά μας.
Σας ευχαριστώ».