Ομιλία του Προέδρου του Επιμελητηρίου Πιερίας στην σύσκεψη για την «Αναπτυξιακή Στρατηγική της Πιερίας για το 2020»

Σας καλωσορίζω στην σημερινή μας συνάντηση και εύχομαι μια καλή και δημιουργική χρονιά με υγεία και προκοπή σε όλους. Σας ευχαριστώ που ανταποκριθήκατε στο κάλεσμά μας. Η παρουσία μας σήμερα εδώ δείχνει το ενδιαφέρον και την αγωνία που μας διακατέχει για το μέλλον του τόπου μας.

Έχουν γίνει πολλές συσκέψεις, έχουν κατατεθεί πολλές μελέτες και  αξιόλογες προτάσεις, για τα προβλήματα του νομού μας αλλά και για τις προοπτικές του.

Υπήρξαν αποτελέσματα. Να σας θυμίσω την κατάργηση της βίζας από την Γιουγκοσλαβία, την ένταξη των επιχειρήσεων της Πιερίας  στην εγγυοδοσία  του δημοσίου, τον έλεγχο του παρεμπορίου τους καλοκαιρινούς μήνες. Ότι πετύχαμε έως σήμερα, ήταν αποτέλεσμα των συντονισμένων ενεργειών όλων των φορέων και φυσικά με   καλούς συμμάχους στις προσπάθειές μας, τους βουλευτές μας.

Η σημερινή μας συνάντηση έχει ως στόχο τον συντονισμό των δράσεών μας για την υλοποίηση συγκεκριμένων έργων, έτσι ώστε να έχουμε μετρήσιμα αποτελέσματα για την πρόοδό τους και σε ένα χρόνο να είμαστε πάλι εδώ για να κάνουμε τον απολογισμό μας.

Θα μου επιτρέψετε να ξεκινήσω με τις προτάσεις του Επιμελητηρίου μας και στην συνέχεια όλοι οι φορείς θα πάρουν το λόγο.  

Ο ορθολογικός καθορισμός της χρήσης γης και οι ζώνες οικιστικού ελέγχου (ΖΟΕ) πρέπει να αποτελέσουν τη βάση του αναπτυξιακού σχεδιασμού για την Πιερία. Μόνο έτσι θα αποκλειστούν συγχύσεις και προβλήματα λόγω επικάλυψης δραστηριοτήτων και συγκρούσεις συμφερόντων, σ΄ένα νομό που φιλοδοξεί να αναπτυχθεί εκμεταλλευόμενος τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που του χάρισε η φύση, η ιστορία και η γεωγραφική του θέση. Σ΄ ένα νομό που ο τουρισμός, η αγροτική παραγωγή και τα logistics είναι η βάση για την οικονομική του ανάπτυξη.

Και τι εννοώ;

Για φανταστείτε μια ξενοδοχειακή μονάδα να συνορεύει με μια κτηνοτροφική εγκατάσταση. Ποιός επιχειρηματίας  θα επένδυε στις ακτές της Πιερίας εάν γνωρίζει ότι δίπλα του μπορεί νόμιμα να εγκατασταθεί μια χοιροτροφική μονάδα ;

Για παράδειγμα η περιοχή του Βαρυκού, με την χρυσή αμμουδιά μεγάλου μήκους και πλάτους, με εξαιρετική θέα στον Όλυμπο και εύκολη πρόσβαση από την ΠΑΘΕ είναι χαρακτηρισμένη ως γεωργική γη υψηλής παραγωγικότητας. Στην περιοχή αυτή συνυπάρχουν camping, ενοικιαζόμενα δωμάτια, εστιατόρια και καφέ με κτηνοτροφικές μονάδες, γεωργικές καλλιέργειες, αποθήκες και θερμοκήπια, με αποτέλεσμα να παρουσιάζει μια εικόνα που δεν τιμά τον τουρισμό της περιοχής μας.

Το κατώτατο όριο κατάτμησης στον οικισμό αυτό είναι 10 στρέμματα και επιτρεπόμενες χρήσεις είναι γεωργικές αποθήκες, υδατοδεξαμενές, στέγαστρα, φρεάτια, θερμοκήπια κ.λ.π. Ανάλογη κατάσταση επικρατεί και σε άλλες περιοχές.

Θα πρέπει λοιπόν να καταβληθούν σοβαρές προσπάθειες τροποποίησης των ΖΟΕ ώστε να υπάρξει ένα βιώσιμο σύστημα σχεδιασμού, που θα αναδεικνύει την δυνατότητα της τουριστικής και οικιστικής ανάπτυξης, σεβόμενοι πάντα τις ειδικές περιβαλλοντολογικές συνθήκες κάθε περιοχής.

Θα σας παρουσιάσω πολύ συνοπτικά ένα αναπτυξιακό οδοιπορικό από το βορρά προς το νότο της Πιερίας, επισημαίνοντας ορισμένα ζητήματα που χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης αλλά  και κάποια θέματα μακροπρόθεσμου σχεδιασμού. Και στις δύο όμως περιπτώσεις απαιτείται ταχύτατη έναρξη ενεργειών για την υλοποίηση των προτεινόμενων στόχων.

Ο εμπορευματικός σταθμός αποτελεί ένα αναπτυξιακό όραμα για την βόρεια Πιερία που παραμένει απραγματοποίητο εδώ και χρόνια. Παρά τα γεωγραφικά πλεονεκτήματα της περιοχής που συνηγορούν στην υλοποίηση του έργου αφού η προτεινόμενη περιοχή βρίσκεται πάνω στην ΠΑΘΕ και το κύριο σιδηροδρομικό άξονα της χώρας, δίπλα στην Εγνατία οδό, στο λιμάνι και το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης, παρά την ολοκληρωμένη μελέτη που κατατέθηκε στα αρμόδια υπουργεία, το έργο αυτό έχει παραμείνει απραγματοποίητο. Για την καθυστέρηση αυτή ευθύνεται η οικονομική κρίση της τελευταίας δεκαετίας αλλά και η έλλειψη συντονισμένων και αποτελεσματικών ενεργειών από τους τοπικούς φορείς. Ελπίζουμε ότι δεν θα παραμείνει όραμα για πολύ καιρό ακόμη.

Για το θέμα του τουρισμού των βόρειων ακτών μας, πιστεύω ότι δεν αποτελεί μια χαμένη υπόθεση. Μόνο που απαιτούνται άμεσες ενέργειες για τον καθαρισμό της θάλασσας και των ακτών. Η περιοχή της Ν. Αγαπούπολης και του Μακρυγιάλου  ερημώνει, τα καταστήματα κλείνουν, η επισκεψιμότητα είναι σχεδόν ανύπαρκτη. Η κατάσταση είναι πραγματικά δραματική ακόμη και για τους ίδιους τους κατοίκους εξαιτίας της δυσοσμίας. Θα μπορούσαμε άμεσα, τώρα, να αντιμετωπίσουμε τη θαλάσσια ρύπανση με τις κατάλληλες απολυμαντικές και αντιρρυπαντικές δράσεις. Απαιτείται όμως η ριζική λύση του προβλήματος, που δεν είναι άλλος από τον αυστηρότατο έλεγχο της καλής λειτουργίας των βιομηχανικών και αστικών βιολογικών καθαρισμών. Η γειτνίαση με το πολεοδομικό και βιομηχανικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης καθώς και οι εκβολές τεσσάρων μεγάλων ποταμών Γαλλικού, Αξιού, Λουδία και Αλιάκμονα, οι οποίοι γίνονται αποδέκτες πάσης φύσεως λυμάτων από δραστηριότητες εντός και εκτός Ελλάδος, ο Αξιός για παράδειγμα μεταφέρει λύματα από τα Σκόπια, καθιστούν την επίλυση του θέματος άκρως επείγουσα διότι αποτελεί πραγματικό κίνδυνο για το οικοσύστημα της περιοχής.

Για να μπορούμε να μιλάμε για περεταίρω τουριστική ανάπτυξη της Παραλίας Κατερίνης θα πρέπει πρώτα να διασωθεί. Και τι εννοώ; Ο κίνδυνος είναι ολοφάνερος και η καταστροφή των ακτών της εξελίσσεται μπροστά στα μάτια μας επι δεκαετίες, χωρίς να καταφέρουμε να δώσουμε μια οριστική και βιώσιμη λύση στο πρόβλημα. Φυσικά αναφέρομαι στο αλιευτικό καταφύγιο που κατασκευάστηκε χωρίς να ληφθεί υπόψη το παραλιακό ρεύμα το οποίο διαβρώνει την αμμώδη ακτή της Παραλίας και κατασκευάστηκε ουσιαστικά χωρίς καμία περιβαλλοντική μελέτη.

Απαιτείται άμεσα η ανακατασκευή του λιμένα με τρόπο που θα εξασφαλίζει τόσο την ασφαλή λειτουργία του, όσο και την ανεμπόδιστη διέλευση του παραλιακού ρεύματος, ώστε να τερματιστεί το διαβρωτικό του έργο.

Η φύση εκδικείται τα ανθρώπινα λάθη. Ας τα διορθώσουμε πριν είναι πολύ αργά.

Και κάτι που μπορεί να γίνει άμεσα για την εικόνα της Παραλίας μας. Όλοι οι παλαιοί Κατερινιώτες θυμόμαστε την ιστορική «σκάλα» της, δίπλα στην Αγία Φωτεινή. Η σημερινή άθλια κατάσταση της μας πληγώνει και μας θίγει. Πρέπει όλοι να συμβάλλουμε στην αποκατάστασή της.

Θα αναφερθώ σε ένα έργο που καθυστερεί χαρακτηριστικά να υλοποιηθεί, προκαλώντας απώλειες εσόδων για ολόκληρο το νομό. Αναφέρομαι στην οδική παραλιακή σύνδεση της Ολυμπιακής Ακτής με το Βαρικό Λιτοχώρου.

Ο παραλιακός δρόμος που ενώνει την Αγαθούπολη με τους Πόρους και δίνει τη δυνατότητα στον επισκέπτη να περιηγηθεί εύκολα και ανεμπόδιστα στα 70 χιλιόμετρα του παραλιακού μας μετώπου, διακόπτεται για λίγα χιλιόμετρα στο εν λόγω σημείο.

Είναι εύκολο να αναλογιστούμε το μέγεθος της οικονομικής ζημίας που υφίσταται ο τόπος μας. Αρκεί εμείς οι παλαιότεροι να θυμηθούμε την κατάσταση της Κατερινόσκαλας πριν συνδεθεί οδικά με την Παραλία. Μετά την κατασκευή ενός δρόμου, μόλις τριών χιλιομέτρων η Ολυμπιακή Ακτή και συνολικά το παραλιακό μέτωπο της Κατερίνης βίωσε μια σημαντική τουριστική και επιχειρηματική ανάπτυξη. Το ίδιο αναμένεται να επαναληφθεί όταν επιτέλους συνδεθεί το παραλιακό μέτωπο του δήμου Κατερίνης με αυτό της Νότιας Πιερίας. Φυσικά θα πρέπει να συντηρηθούν και να ανακατασκευαστούν τμήματα του δρόμου, όπως για παράδειγμα στην Γρίτσα Λιτοχώρου, όπου σε ένα κομμάτι του δρόμου μπορεί να διέρχεται μόνο ένα όχημα.

Δεν αρμόζει στην Πιερία του 2020.

Στο ζήτημα των λιμανιών και των αλιευτικών καταφυγίων του Κίτρους, της Κατερίνης, της Γρίτσας και του Πλαταμώνα θα αναφερθώ ξεχωριστά .

Αξίζει τον κόπο.

Η Πιερία αποτελεί τη δυτική πλευρά ενός εκπληκτικού τουριστικού τριγώνου, το οποίο εκτός από την φυσική του ομορφιά αποτελεί και ένα μοναδικό προορισμό ιστορικού και θρησκευτικού χαρακτήρα.

Μιλώ για το γεωγραφικό τρίγωνο Σποράδων-Χαλκιδικής, Θεσσαλονίκης –  Πιερίας. Οι εκπληκτικές ακτές ενώνονται με τον Άθωνα, τη βυζαντινή Θεσσαλονίκη, τον Όλυμπο, το Δίον και βρίσκονται σε απόσταση αναπνοής από τη Βεργίνα και τα Μετέωρα. Οι θετικές συνέργειες είναι τεράστιες για όλες τις πλευρές. Το Επιμελητήριο έχει εκπονήσει μελέτη βιωσιμότητας για την θαλάσσια σύνδεση των περιοχών αυτών.

Η αναβάθμιση των λιμανιών μας, ώστε να έχουν τη δυνατότητα υποδοχής και φιλοξενίας γιότ, σκαφών κρουαζιέρας και δελφινιών είναι απαραίτητη εάν θέλουμε να μιλάμε για τουριστικά έργα μακράς πνοής, που θα εμπλουτίσουν το τουριστικό προϊόν όχι μόνο της Πιερίας αλλά όλης της Βόρειας Ελλάδας. Μήπως πρέπει να δούμε σοβαρά ποιος πρέπει να διαχειριστεί τις λιμενικές μας υποδομές;

Τη στιγμή που η νεοσυσταθείσα Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΛΛΑΤ) και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων παρέχει τα χρηματοδοτικά εργαλεία για έργα στρατηγικού αναπτυξιακού χαρακτήρα, είναι η στιγμή να τα διεκδικήσουμε με σοβαρότητα, όραμα αλλά και την απαραίτητη τεχνοκρατική προσέγγιση.

Μια τέτοιου είδους προσέγγιση θα μπορούσε να δώσει λύση και στο θέμα της ορθολογικής ανάπτυξης του Ολύμπου. Μέχρι σήμερα ακούστηκαν και κατατέθηκαν ποικίλα σχέδια. Ποτέ όμως έως τώρα δεν κατατέθηκε μια σοβαρή οικονομοτεχνική μελέτη.

Προς το παρόν, ας αρκεστούμε στη δημιουργία, την επέκταση και διαπλάτυνση του δικτύου των μονοπατιών, που θα καθιστούν τον Όλυμπο ασφαλή στους ορειβάτες και προσιτό στους χιλιάδες τουρίστες. Φυσικά πρέπει να υπάρχουν συνοδοί βουνού για την ασφαλή περιήγηση των επισκεπτών. Αυτό ας είναι η αρχή μιας ήπιας αλλά και ουσιαστικής αξιοποίησης του.

Ένα σημαντικό ζήτημα που πρέπει άμεσα να λυθεί είναι οι αστικές και βιομηχανικές συνδέσεις με το φυσικό αέριο.  Αν λάβουμε υπόψη μας ότι το κόστος θέρμανσης με πετρέλαιο ενός χώρου στοιχίζει σχεδόν το διπλάσιο από ότι θα στοίχιζε η θέρμανση με φυσικό αέριο, είναι εύκολο να αντιληφθούμε ότι η επέκταση και ολοκλήρωση του δικτύου είναι επιτακτική.

Γιατί στις Σέρρες οι συνδέσεις με το φυσικό αέριο έχουν ξεπεράσει τις 350, στη Θεσσαλονίκη, τη Λάρισα, το Βόλο και σε πολλές άλλες πόλεις το δίκτυο καλύπτει όλο τον αστικό ιστό και επεκτείνετε στα χωρία, ενώ στην Πιερία έχουμε μόλις 65 οικιακές συνδέσεις και 1 βιομηχανική;

Τι φταίει; Τι καλύτερο κάνανε από εμάς;

Το οικονομικό όφελος για τα νοικοκυριά αλλά και για κάθε είδους παραγωγική δραστηριότητα είναι τεράστιο και η εξοικονόμηση αυτού του κόστους, θα δώσει νέα ώθηση τόσο στην τοπική κατανάλωση όσο και στις απαραίτητες επενδύσεις.

Σεβασμιότατε,

το ζήτημα του Θρησκευτικού περιηγητισμού μας αφορά όλους. Προτείνω τη δημιουργία ενός καλαίσθητου φυλλαδίου ξενάγησης, που θα περιλαμβάνει όλα τα θρησκευτικά μνημεία της Πιερίας, το οποίο να χρηματοδοτηθεί από το Επιμελητήριο, την Αντιπεριφέρεια και τους τρεις Δήμους του Νομού μας. Πρέπει να επενδύσουμε στον Θρησκευτικό περιηγητισμό.

Επίσης μπορούμε να χρηματοδοτήσουμε όλοι μαζί τη δημιουργία ενός τουριστικού εντύπου, για να το διαθέτουμε σε κάθε έκθεση που λαμβάνουμε μέρος.  Πιστεύω ότι είναι απαραίτητο να γίνει ένα έντυπο που θα αναδεικνύει όλη την Πιερία, συνολικά.

Ο τουρισμός είναι μια πολύ ευαίσθητη υπόθεση και πρέπει όλοι μας να τον προφυλάξουμε. Να μην επιτρέψουμε την μεταφορά προσφύγων και μεταναστών σε τουριστικές περιοχές. Ολοι γνωρίζουμε την δύσκολη κατάσταση που επικρατεί στα νησιά του Αιγαίου. Ας μην μεταφέρουμε το πρόβλημα και στις δικές μας περιοχές, να μην βλάψουμε την τοπική μας οικονομία που αγωνίζεται να συνέλθει.

Μια πρόταση που μπορεί επίσης άμεσα να υλοποιηθεί, είναι η δημιουργία σοβαρών αθλητικών εγκαταστάσεων σε όλες τις τουριστικές περιοχές και στους 3 δήμους.

Τέλος ζητώ την άδεια από τους 3 Δημάρχους, της Κατερίνης, του Δίου- Ολύμπου και Πύδνας – Κολινδρού να τοποθετήσουμε  info –kiosk, τα οποία θα χρηματοδοτήσει το Επιμελητήριο. Είναι σημαντικό να παρέχεται στους επισκέπτες μας, κάθε πληροφορία που μπορεί να χρειαστούν. Από χάρτες της περιοχής έως  ξενοδοχεία, ενοικιαζόμενα δωμάτια, εστιατόρια, καφέ, ενοικιάσεις αυτοκινήτων ακόμη και τους αρχαιολογικούς ή θρησκευτικούς χώρους που μπορούν να επισκεφθούν. Είμαστε έτοιμοι μέσα στο 2020 να τοποθετήσουμε τα 2 πρώτα, στην πλατεία της Κατερίνης και του Λιτοχώρου και στη συνέχεια προγραμματίζουμε για το Αιγίνιο, τον Πλαταμώνα και την Λεπτοκαρυά.

Κάποια έργα μπορούν να γίνουν άμεσα, κάποια να δρομολογηθούν. Ας δώσουμε ραντεβού σε ένα χρόνο να κάνουμε τον απολογισμό μας και να θέσουμε νέους στόχους. Να προχωρήσουμε όλοι μαζί.

Να δώσουμε το λόγο πρώτα στους φορείς να ακούσουμε τις προτάσεις τους και συνέχεια στους βουλευτές μας.