Ο Βουλευτής Δελβερούδης Κομνηνός, για τις παθογένειες του Ελληνικού σιδηρόδρομου

Ο Βουλευτής ΝΙΚΗΣ Πιερίας, Κομνηνός Δελβερούδης, μίλησε στην ολομέλεια της Βουλής, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, για την αναδιάρθρωση του σιδηροδρομικού τομέα και την ενίσχυση των ρυθμιστικών φορέων των μεταφορών, αναδεικνύοντας επιγραμματικά τα εξής:

  • Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, ενώ προανήγγειλε την ουσιαστική ενίσχυση και βελτίωση της λειτουργίας του σιδηροδρομικού τομέα και των παρεχόμενων υπηρεσιών στο κοινό, δυστυχώς καταγράφεται ως ασέβεια στο πρόσωπο κάθε πολίτη και ιδίως στη μνήμη των 57 θυμάτων των Τεμπών,
  • Είναι τραγικό, δύο χρόνια μετά το ΕΓΚΛΗΜΑ των Τεμπών, να μην έχει γίνει τίποτα απολύτως για την ασφάλεια των πολιτών στις μεταφορές,
  • Τον Νοέμβριο του 2024, τελευταία στιγμή αποφεύχθηκε η σύγκρουση αμαξοστοιχίας Intercity, με ακινητοποιημένο – λόγω βλάβης – συρμό, στον σταθμό του Κορινού,
  • Στην ίδια περιοχή, στις 16-12-2023, συνέβη αντίστοιχο περιστατικό λανθασμένης φωτοσήμανσης, σύμφωνα με σχετική αναφορά μηχανοδηγού,
  • Τον Σεπτέμβριο του 2024, παραλίγο να συμβεί μετωπική σύγκρουση συρμών του Προαστιακού, μέσα στην Αττική, από αμαξοστοιχίες που κινούνταν με αντίθετη κατεύθυνση σε μονή γραμμή,
  • Τον Οκτώβριο του 2024, συρμός του Προαστιακού μπήκε σε γραμμή του Μετρό, στον σταθμό Δουκίσσης Πλακεντίας,
  • Πρόσφατα, στο Μετρό Θεσ/νίκης, δεν υπήρξε εκτροχιασμός, αλλά «πεζοπορία» των επιβατών μέσα στη σήραγγα!!!!  λόγω διακοπής της ηλεκτροδότησης,
  • Καθημερινά, υπάρχουν διαμαρτυρίες των πολιτών της Θεσσαλονίκης, για τις τεράστιες ουρές στην έκδοση των εισιτηρίων και κατά την επιβίβαση τους στο μετρό.

             Αναφορικά, με τους ισχυρισμούς του κ. Υπουργού, ο κ. Δελβερούδης σημείωσε, ότι στο παρόν νομοσχέδιο δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για την ασφάλεια των σιδηροδρομικών μετακινήσεων, τονίζοντας τα παρακάτω: 

  • Προβλέπεται απλά και μόνο ο εταιρικός μετασχηματισμός του ΟΣΕ Α.Ε, με την απορρόφηση της θυγατρικής ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε., χωρίς κανένα οργανόγραμμα, χωρίς καθορισμένες θέσεις, χωρίς διακριτές αρμοδιότητες, χωρίς καμία αναφορά σε μέτρα ασφαλείας, στον έλεγχο, στη φωτοσήμανση και στην τηλεδιοίκηση.
  • Είναι προφανές, ότι προτάσσεται η μείωση του λειτουργικού κόστους, έναντι της ασφαλούς λειτουργίας του σιδηροδρομικού τομέα,
  • Η ενοποίηση επιχειρησιακών δραστηριοτήτων δεν λύνει τα προβλήματα. Αν τα έλυνε,  τότε, γιατί ο προηγούμενος υπουργός, κ. Καραμανλής, ακολούθησε  το «όραμα» του διαχωρισμού των αρμοδιοτήτων ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ;
  • Δύο χρόνια μετά την τραγωδία των Τεμπών, ο Ελληνικός σιδηρόδρομος παραμένει υποστελεχωμένος, ενώ εξακολουθεί να στηρίζεται σε σταθμάρχες με μπλοκάκια και να μη διαθέτει σύγχρονα συστήματα ασφαλείας,
  • Η νοσηρή αυτή κατάσταση δεν θα αλλάξει με το παρόν νομοσχέδιο, αφού δεν προβλέπεται αύξηση, ούτε της χρηματοδότησης ούτε και του προσωπικού στον νέο φορέα,
  • Επίσης, θα ήταν αστείο να πιστέψει κανείς στην ανεξαρτησία του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ), τη στιγμή που προβλέπονται δύο θέσεις μετακλητών υπαλλήλων, όταν μάλιστα το Υπουργείο Μεταφορών ελέγχει τον Οργανισμό αλλά και τον ΟΣΕ.
  • Από την ίδια την Ε.Ε, έχουν σημειωθεί ζητήματα έλλειψης ανεξαρτησίας του συγκεκριμένου Οργανισμού, καθώς είναι πολύ προκλητικό να μην υπάρχει πόρισμα δύο χρόνια μετά τα Τέμπη,

          Ολοκληρώνοντας την τοποθέτησή του, ο Βουλευτής τόνισε, πως δεν χρειάζεται κανείς να περιμένει το πόρισμα, για να μας πει (που δεν θα το πει….) ότι, αν το έργο της σύμβασης 717 είχε ολοκληρωθεί εγκαίρως και όπως έπρεπε, το ΕΓΚΛΗΜΑ των Τεμπών δεν θα είχε συμβεί.

          Την απάντηση την έδωσε η Ευρωπαία Εισαγγελέας, Λάουρα Κοβέσι: Αλλάξτε τον νόμο περί (μη) ευθύνης υπουργών!!