Το 1/3 των ειδών ένδυσης-υπόδησης πωλείται πλέον online

Τα τελευταία πέντε χρόνια, οι πωλήσεις εκτός φυσικών καταστημάτων μειώθηκαν κατά 18 ποσοστιαίες μονάδες Σήμερα, πλέον, το 1/3 (29,3%) των ειδών ένδυσης και υπόδησης πωλείται online, ενώ το υπόλοιπο εντός φυσικών καταστημάτων. Η κατανομή των πωλήσεων εντός και εκτός καταστήματος καταδεικνύει τη δυναμική αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου έναντι των πωλήσεων στο φυσικό κατάστημα.

Με ταχύτατους ρυθμούς ψηφιοποιείται η παγκόσμια βιομηχανία μόδας και ειδικά οι πωλήσεις ειδών ένδυσης και υπόδησης. Η επέκταση των ηλεκτρονικών πωλήσεων, η οποία εκτινάχτηκε με την πανδημία, είχε ξεκινήσει δυναμικά ήδη από το 2015.

Σήμερα, πλέον, το 1/3 (29,3%) των ειδών ένδυσης και υπόδησης πωλείται online, ενώ το υπόλοιπο εντός φυσικών καταστημάτων. Η κατανομή των πωλήσεων εντός και εκτός καταστήματος καταδεικνύει τη δυναμική αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου έναντι των πωλήσεων στο φυσικό κατάστημα.

Σε χρονικό διάστημα πέντε ετών, από το 2015 έως το 2020, οι πωλήσεις στο φυσικό κατάστημα μειώνονται κατά σχεδόν 18 μονάδες, από 87,5% σε 70,7%, σύμφωνα με στοιχεία του Euromonitor International (2021), που επικαλείται η Ετήσια Έκθεση Ελληνικού Εμπορίου της ΕΣΕΕ για το 2020. Μάλιστα, το 50% αυτής της μείωσης καταγράφεται σε μία μόνο χρονιά, που δεν είναι άλλη από τη χρονιά της πανδημική κρίσης.

Σήμερα, όπως επισημαίνει η έκθεση, η δυσκολία με την οποία έρχονται αντιμέτωπα τα φυσικά καταστήματα ένδυσης και υπόδησης δεν είναι μόνο η δημιουργία ενός ψηφιακού καναλιού, αλλά η ανάδειξη μιας ενιαίας εμπειρίας (omnichannel) για τον καταναλωτή, αξιοποιώντας όλα τα μέσα που διαθέτουν.

Ψηφιακά δοκιμαστήρια

Σε αυτήν την κατεύθυνση, οι νέες τεχνολογίες με την εικονική και επαυξημένη πραγματικότητα (virtual and augmented reality) αποτελούν τη λύση, καθώς αναδημιουργούν τη φυσική εμπειρία στον ψηφιακό κόσμο. Ειδικά αυτήν την περίοδο, λόγω της πανδημίας, τίθενται σοβαροί περιορισμοί που επηρεάζουν το εμπόριο, ενώ και οι καταναλωτές φαίνεται να αναζητούν πιο ασφαλείς και εύκολους τρόπους για να κάνουν τις αγορές τους.

Ένα επιτυχημένο παράδειγμα αποτελεί η Burberry, η οποία από κοινού με την Google ανέπτυξε ένα εργαλείο επαυξημένης πραγματικότητας, που επιτρέπει στους χρήστες να έχουν καλύτερη εικόνα του αντικειμένου προτού το αγοράσουν. Μάλιστα, στο κατάστημα πολυτελείας της ίδιας εταιρείας, που πρόσφατα άνοιξε με την υποστήριξη του κινεζικού τεχνολογικού γίγαντα Tencent στον τεχνολογικό κόμβο Σεντσέν της Κίνας, συνδυάζει τον φυσικό κόσμο με τις αλληλεπιδράσεις από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προσφέροντας μια μοναδική ψηφιακή εμπειρία για τον καταναλωτή. “Τέτοιου τύπου καταστήματα σκιαγραφούν “το κατάστημα του μέλλοντος σήμερα”, σημειώνει η έκθεση της ΕΣΕΕ.

Το μέλλον

Όπως τονίζουν οι συντάκτες της, ενώ μέχρι χθες η δοκιμή ενδυμάτων εντός του δοκιμαστηρίου κάποιου φυσικού καταστήματος αποτελούσε σχεδόν προαπαιτούμενο για την αγορά για τη συντριπτική πλειονότητα των καταναλωτών, πλέον η πραγματικότητα αυτή έχει ανατραπεί. Τα ψηφιακά δοκιμαστήρια, οι εφαρμογές επαυξημένης και εικονικής πραγματικότητας, αλλά και οι εφαρμογές “personal stylist”, που βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη, έρχονται να καλύψουν αυτήν την ανάγκη.

Οι επιχειρήσεις του κλάδου δεν μπορούν να αγνοήσουν αυτήν την τάση. Σύμφωνα με ανάλυση της McKinsey, που επικαλείται η έκθεση, το 34% των εισηγμένων επιχειρήσεων μόδας στη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη εμφάνισαν σημάδια οικονομικής δυσχέρειας πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας του κορωνοϊού. Η πρόβλεψη είναι ότι, παραμένοντας τα καταστήματα κλειστά επιπλέον δύο έως τρεις μήνες, ο αριθμός αυτός θα υπερδιπλασιαστεί σε πάνω από 80%.