Έφτασε εκείνη η περίοδος του χρόνου που το δώρο έχει την τιμητική του. Συχνά οι γονείς και ειδικά τις γιορτινές ημέρες αναρωτιούνται ποιο είναι το καταλληλότερο δώρο για το παιδί. Σκέφτονται τι τους ζήτησε το παιδί, αλλά και τι είναι αυτό που σύμφωνα με τις δυνατότητές τους μπορούν εκείνοι να του προσφέρουν. Αρκετές φορές αυτά τα δυο μοιάζουν να μη μπορούν να συμβαδίσουν. Είναι πιθανό Οι γονείς να αισθανθούν ενοχές… «δεν είμαι καλός γονέας, αφού δε μπορώ να αγοράσω όλα αυτά που ζητά», «θέλω να ικανοποιήσω κάθε ανάγκη τους, να έχουν ότι επιθυμούν». Η έννοια του δώρου δεν πρέπει να μείνει χαραγμένη μόνο ως προς το υλικό. Τα παιδιά ταυτόχρονα με την επιθυμία τους για το παιχνίδι, έχουν την ικανότητα να αντιληφθούν και πολλά άλλα μηνύματα.
Το δώρο έχει να κάνει με την προσφορά από εκείνον που το χαρίζει. Είναι μια μορφή φροντίδας. Είναι νοιάξιμο και έκφραση συναισθήματος για τον άλλο. Προσπαθώ να ευχαριστήσω, αλλά και να δείξω το ενδιαφέρον μου. Προσπαθώ να καταλάβω καλύτερα, μπαίνοντας και στο δικό τους κόσμο, χωρίς να βγω όμως και από τη δική μου πραγματικότητα. Ένα δώρο δηλαδή σε συσχέτιση και αλληλεπίδραση. Σημασία δεν έχει μόνο το αντικείμενο, αλλά ο συμβολισμός γύρω από το δώρο.
Μέσω του δώρου χρειάζεται να αντιληφθώ την έννοια της προσφοράς, αλλά και της ευχαριστίας. Πως μπορώ να χαρώ και να ευχαριστήσω τον δωρητή για την κίνησή του και όχι για το αντικείμενο αυτό καθ’ αυτό; Μπορεί να αισθανθεί ευγνωμοσύνη; Άρα και να ευχαριστήσει; Αν μπορώ να πω ένα ειλικρινές ευχαριστώ, όχι για το υλικό, αλλά για το ότι κατάλαβες την επιθυμία μου, με άκουσες. Το δώρο όχι ως υποχρεωτικό και αναγκαίο.
Μπορεί το παιδί να μάθει να περιμένει; Για παράδειγμα αν ζητά ένα ποδήλατο μπορεί να οριστεί συμβολικά ο χρόνος στον οποίο θα το λάβει ως δώρο; Να συμφωνήσουμε ότι μπορείς να το ζητήσεις κάτι που θέλεις ως δώρο για τα Χριστούγεννα; Μαθαίνοντας ότι η επιθυμία μου μπορεί να παραμείνει ακόμα κι αν δεν καλυφθεί την ίδια στιγμή.
Ταυτόχρονα, το διάστημα των εορτών είναι ευκαιρία και για οριοθέτηση. Πως μπορεί ένα παιδί να κατανοήσει ότι χρειάζεται να βάλει προτεραιότητες στις επιθυμίες του; Είναι πολύ σημαντικό να μην προσπαθήσει ο γονιός να καλύψει κάθε παιχνίδι που θα ζητήσει το παιδί. Αλλά να ενημερώσει για το τι θα μπορέσει να δωρίσει. Για παράδειγμα, «και εσύ και η αδερφή σου θα μπορέσετε να έχετε ένα δώρο από τη μαμά και το μπαμπά, επομένως πρέπει να διαλέξετε ποια από τα προτεινόμενα είναι πιο σημαντικά». Η ματαίωση της κάλυψης όλων των επιθυμιών ως μια εγωκεντρική στάση.
Και μια τελευταία πρόταση. Θα μπορούσε όλη η οικογένεια να μπει στη διαδικασία του δώρου, τόσο από τη μεριά εκείνου που δωρίζει όσο κι από τη μεριά εκείνου που δέχεται. Είτε αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να δημιουργήσουμε όλοι δώρα και να προσφέρουμε σε κάποιο άλλο μέλος της οικογένειας, είτε ανάλογα και με τη δυνατότητα της κάθε οικογένειας να προσφέρουμε κάτι συμβολικό για να μπούμε στη διαδικασία να επιλέξουμε ένα δώρο για τους σημαντικούς μας άλλους.
Το δώρο είναι μια ευκαιρία να προσεγγίσουμε τον άλλο, να τον καταλάβουμε και να τον συναισθανθούμε.
Λίγα λόγια για τη Γραμμή 115 25& το Συμβουλευτικό Κέντρο της Ένωσης «Μαζί για το Παιδί»
Η πανελλαδική Γραμμή 115 25 του Μαζί για το Παιδί, είναι μια τηλεφωνική γραμμή βοήθειας που απευθύνεται σε παιδιά, εφήβους, γονείς και εκπαιδευτικούς.
Έχει συμβουλευτικό και παραπεμπτικό χαρακτήρα και προσφέρει δωρεάν τις ακόλουθες υπηρεσίες:
• Συμβουλευτική για οποιοδήποτε πρόβλημα αντιμετωπίζει ένα παιδί ή ένας έφηβος έως 18 ετών
• Λήψη ανώνυμων & επώνυμων καταγγελιών για περιστατικά κακοποίησης ανηλίκων
• Παραπομπές & ενημέρωση για υπηρεσίες που προσφέρουν άλλοι φορείς για το παιδί και την οικογένεια σε πανελλαδικό επίπεδο
• Πληροφορίες για τις υπηρεσίες της Ένωσης και των μελών της
Παράλληλα με την Συμβουλευτική γραμμή λειτουργεί και Συμβουλευτικό Κέντρο για γονείς το οποίο διοργανώνει δωρεάν ομάδες γονέων για τη στήριξη και την καθοδήγηση τους, καθώς και δωρεάν ψυχο-εκπαιδευτικά σεμινάρια με στόχο την ευαισθητοποίηση και ενημέρωση τους.
Ταυτόχρονα, πραγματοποιούνται συνεδρίες δια ζώσης, είτε με όλη την οικογένεια, τους γονείς, ή τους εφήβους με στόχο την ψυχολογική στήριξη και καθοδήγηση γονέων, παιδιών & εφήβων για πληθώρα θεμάτων (σχολικά προβλήματα, εφηβεία, διαχείριση σχέσεων, ρόλων και συναισθημάτων κ.α.).
Επίσης, λειτουργούν διαδικτυακές ομάδες και σεμινάρια στήριξης γονέων.
Ωράριο λειτουργίας και επικοινωνία: Η πανελλαδική Γραμμή 115 25 της Ένωσης «Μαζί για το Παιδί» λειτουργεί, από Δευτέρα έως Παρασκευή 9:00-21:00.
Οι κλήσεις στη «Γραμμή 115 25» είναι εμπιστευτικές και δεν ηχογραφούνται, ενώ το επιστημονικό της προσωπικό απαρτίζεται αποκλειστικά από ψυχολόγους, συμβούλους ψυχικής υγείας και κοινωνικούς λειτουργούς που δεσμεύονται από κώδικα δεοντολογίας για την τήρηση απορρήτου.
Τηλεοπτικό σποτ Γραμμής: https://youtu.be/6Vurai6rRF8
Λίγα λόγια για την Ένωση «Μαζί για το Παιδί»:
Το Μαζί για το Παιδί ξεκίνησε να λειτουργεί στην Ελλάδα το 1996. Πρόκειται για μια ένωση μη-κερδοσκοπικών σωματείων και ιδρυμάτων, που εργάζονται για την ευημερία περισσότερων από 30.000 παιδιών κάθε χρόνο. Κύριος στόχος της Ένωσης είναι να προσφέρει βοήθεια σε παιδιά και νέους που αντιμετωπίζουν την φτώχεια, την αναπηρία, την κακοποίηση και την αρρώστια.
To 2016 τιμήθηκε με το Αργυρό Μετάλλιο της Ακαδημίας Αθηνών για την κοινωνική της προσφορά, ενώ το 2019 έλαβε βραβείο BRAVO για την ενεργοποίηση χιλιάδων πολιτών στο πλαίσιο της δράσης της «Ίσες ευκαιρίες για τα παιδιά: Δράσεις για την Υγεία και την Παιδεία σε ακριτικές περιοχές της Ελλάδας».
Τα Σωματεία-μέλη της Ένωσης «Μαζί για το Παιδί»:
Ίδρυμα «Η Παιδική Στέγη» • Ίδρυμα Κοινωνικής Εργασίας «Χατζηπατέρειον» – Κ.Α.Σ.Π. • Εταιρεία Προστασίας Σπαστικών •Πνοή-Φίλοι Εντατικής Θεραπείας Παιδιού• Οι Φίλοι του Παιδιού• Οι Φίλοι της Μέριμνας• Πανελλήνια Ένωση Αγώνα κατά του Νεανικού Διαβήτη (Π.Ε.Α.Ν.Δ.) •Κέντρο Ειδικών Ατόμων «Η Χαρά» •Σωματείο «Φίλοι του Θεοτόκος».