Πιο ισχυρό από ποτέ, ικανό να επηρεάσει την επαγγελματική και κοινωνική ζωή των χρηστών, είναι πλέον το ψηφιακό τους αποτύπωμα στα social media. Σε αυτό το πλαίσιο, η μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση σχετικά με τη διαχείριση των προσωπικών δεδομένων και η ανάδειξη του δικαιώματος καθενός να απαλείψει το ψηφιακό του αποτύπωμα είναι μεγάλης σημασίας.
Σύμφωνα με πανευρωπαϊκή έρευνα της Kaspersky, το 83% των Ελλήνων θα επιθυμούσε να διαγράψει για πάντα κάποια δημοσίευση του από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η έρευνα, στην οποία συμμετείχαν 8.500 χρήστες από 11 ευρωπαϊκές χώρες, ανάμεσα τους και 549 Έλληνες, οι νεαρότερης ηλικίας χρήστες είναι πιθανότερο να επιθυμούν να διαγράψουν κάποια δημοσίευσή τους.
Για την ακρίβεια, το 85% της ηλικιακής ομάδας 16-21 και το 88% της ηλικιακής ομάδας 22-34 δηλώνει ότι σκοπεύει να προχωρήσει στη διαγραφή κάποιας δημοσίευσης από την περασμένη χρονιά. Τα ποσοστά αυτά είναι αισθητά μεγαλύτερα σε σύγκριση με το 74% των συμμετεχόντων άνω των 35 ετών.
Η έρευνα δείχνει ότι οι χρήστες που ανήκουν στην Gen Z (η γενιά που έπεται των millennials και αφορά άτομα που έχουν γεννηθεί από το 1998 μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 2000) αναδεικνύονται ως οι πιο απερίσκεπτοι, όσον αφορά τον έλεγχο επί των δεδομένων που δημοσιεύουν.
“Τα αποτελέσματα αναδεικνύουν ένα καθολικά διαδεδομένο ζήτημα, με τους περισσότερους συμμετέχοντες να αγνοούν ή να μην είναι σίγουροι για τις δυνατότητες ελέγχου της ψηφιακής τους παρουσίας ή για τους τρόπους διαχείρισης διαφορετικών της πτυχών”, διαπιστώνει η μελέτη.
Τα “like” που κοστίζουν
Οι χρήστες απ’ όλη την Ευρώπη αναγνωρίζουν ότι οι ενέργειες τους στο Διαδίκτυο ενδέχεται να έχουν συνέπειες, αναφέροντας ορισμένα θέματα ως πιο επικίνδυνα και εμπρηστικά από άλλα. Οι αναρτήσεις που θεωρούνται υποτιμητικές για άτομα με αναπηρία είναι δυνητικά οι πιο επιβλαβείς για τις εργασιακές προοπτικές ή τις κοινωνικές σχέσεις κάποιου. Αυτό υποστηρίζει το 38% του συνόλου, άποψη την οποία ασπάζονται και οι Έλληνες χρήστες σε ποσοστό 42%.Εν τω μεταξύ, περίπου ένας στους τρεις (34%) παγκοσμίως δηλώνει ότι η κοινοποίηση αναρτήσεων κατά του εμβολιασμού για τη Covid-19 ή η χρήση τρανσφοβικής ρητορικής (32%), θα μπορούσε επίσης να επηρεάσει τις ευκαιρίες σταδιοδρομίας. Αντίστοιχα, το 43% των Ελλήνων χρηστών θεωρεί την κοινοποίηση δημοσιεύσεων ενάντια στον εμβολιασμό ως πιθανά επιζήμια πράξη για τις εργασιακές προοπτικές ενός προσώπου, ενώ αντίστοιχα το 35% δηλώνει πως οι τρανσφοβικές αναφορές θα μπορούσαν να επηρεάσουν έναν χρήστη αρνητικά στο μέλλον.
Οι επικίνδυνες αναρτήσεις
Σχεδόν τα μισά διευθυντικά στελέχη δηλώνουν ότι, μετά την ένταξή τους στο δυναμικό μιας καινούργιας εταιρείας, έψαξαν κάποιον συνάδελφό τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, εντοπίζοντας αναρτήσεις, που θα μπορούσαν να θεωρηθούν επιλήψιμες. Παράλληλα, πάνω από το 40% των συμμετεχόντων δήλωσε ότι γνωρίζει κάποιον του οποίου η θέση εργασίας ή η καριέρα επηρεάστηκε αρνητικά λόγω μιας παλαιότερης ανάρτησης. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 42% των Ελλήνων χρηστών ανησυχεί για τις δημόσια κοινοποιημένες αναρτήσεις του, όταν αποστέλλει ψηφιακά αιτήσεις για μια θέση εργασίας. Επίσης, σχεδόν τρεις στους πέντε (57%) χρήστες ηλικίας 16 – 21 θεωρούν πως θα επηρεαζόταν αρνητικά η άποψη ενός υποψήφιου εργοδότη, αν είχε πρόσβαση στο σύνολο της ψηφιακής τους δραστηριότητας. Παρ’ όλα αυτά, σχεδόν το ένα τρίτο των ερωτηθέντων, τόσο από τη χώρα μας, όσο και συνολικά, δεν έχουν ελέγξει ή διαγράψει ποτέ τις παλιές τους αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Προβλήματα στην κοινωνική ζωή
Πέραν όμως της εργασίας, η αντίληψη που σχηματίζεται από το αποτύπωμα ενός χρήστη στο Διαδίκτυο ενδέχεται να επηρεάσει και την κοινωνική του ζωή. Συνολικά, το 42% ισχυρίζεται ότι τα προφίλ τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν τους αντιπροσωπεύουν ουσιαστικά. Στο μεταξύ, για το 48% είναι πιθανό να διαμορφωθεί λανθασμένη αντίληψη για κάποιον από το ιστορικό αναζήτησης του στο Διαδίκτυο. Παρόμοια θέση υιοθετούν και οι Έλληνες χρήστες, με τους μισούς συμμετέχοντες από την ομάδα 16 – 21 (48%) να μην πιστεύουν πως τα διαδικτυακά τους προφίλ αποτελούν αντανάκλαση της αυθεντικής τους προσωπικότητας. Επίσης, σχεδόν έξι στους 10 (56%) και το 49% των Ελλήνων συνολικά να δηλώνουν ότι το ιστορικό αναζήτησης τους, θα μπορούσε να διαμορφώσει λανθασμένη εικόνα για τους ίδιους.
Ψηφιακό αποτύπωμα μετά θάνατον
Μια ανησυχητική έλλειψη ευαισθητοποίησης για τη μετά θάνατον διαχείριση του ψηφιακού αποτυπώματος διαπιστώνει η έρευνα. Ένας στους τρεις (30%) χρήστες από το συνολικό δείγμα και πάνω από το ένα τρίτο (35%) των Ελλήνων δεν έχουν σκεφτεί τι θα γίνει με το ψηφιακό τους αποτύπωμα μόλις πεθάνουν. Επίσης, πάνω από ένας στους τέσσερις Έλληνες χρήστες (26%) υποθέτουν λανθασμένα ότι όλοι οι λογαριασμοί τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα διαγραφούν οριστικά αυτομάτως. Επιπλέον, το 41% των Ελλήνων, ποσοστό ελαφρώς μεγαλύτερο από εκείνο του συνολικού δείγματος (37%), δηλώνει ότι θα επιδίωκε να αποκτήσει πρόσβαση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ενός γονέα που έχει φύγει από τη ζωή.