Τι λένε οι αριθμοί για τη φορολογική πολιτική ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ

Του Δημήτρη Μάρδα
Καθηγητή Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του ΑΠΘ
π. Αν Υπουργού Οικονομικών (2015)

Παραμονές εκλογών γίνεται πολλή συζήτηση για τα φορολογικά βάρη και τις ελαφρύνσεις των προγραμμάτων των κομμάτων. Η ΝΔ διατείνεται ότι έχει εισαγάγει στην οικονομική της ατζέντα ένα μεγάλο σύνολο φορολογικών ελαφρύνσεων, ενώ από την άλλη κατηγορεί τον ΣΥΡΙΖΑ για μη φιλική προς τον φορολογούμενο πολίτη πολιτική! Η επικοινωνιακή πολιτική όμως σταματά εκεί όπου αρχίζουν οι αριθμοί.

Προτού προβούμε σε μια συγκριτική παράθεση των πολιτικών ΝΔ – ΣΥΡΙΖΑ σημειώνεται το εξής. Επί ΣΥΡΙΖΑ (2015-19) επιβλήθηκαν φόροι, ιδίως έμμεσοι, που απέφεραν στο κράτος  5,5 δις ευρώ σε πέντε χρόνια. Από την άλλη, το αποτέλεσμα των πρόσθετων φόρων λόγω επιβολής του αμείωτου ΦΠΑ στις αυξημένες τιμές προϊόντων εξαιτίας του πληθωρισμού για το 2022 ήταν 4,5 δις ευρώ σε μια χρονιά!!!

Η πρόταξη της διαφοράς του ενός δις ευρώ στο πλαίσιο οποιασδήποτε σύγκρισης πενταετίας και έτους θεωρείται κακότεχνη αν όχι υπερβολική. Να υπενθυμίσουμε ότι η πολιτική 2015-19 άφησε ένα κρατικό ταμείο 30 δις ευρώ (και 7 δις στα Ταμεία και Οργανισμούς) παραλαμβάνοντας το 2015 ένα άλλο της τάξης του 1,6 δις ευρώ και όχι 2,6 δις όπως ισχυρίζεται ο κ Σταϊκούρας (με 2,4 δις ευρώ στα Ταμεία και Οργανισμούς).

Με τα 37 δις ευρώ ταμείο μια αναδιανεμητική πολιτική μετά το 2019 μπορούσε κάλλιστα να επιστρέψει στους φορολογούμενους μεγάλο μέρος των απωλειών του εισοδήματος τους λόγω των φόρων που επιβλήθηκαν κατά την περίοδο 2015-19.

Ως προς τις πρόσφατες εξελίξεις, εδώ σημειώνεται ότι ο εκτροχιασμός του κρατικού προϋπολογισμού στο σκέλος των δαπανών για το 2022 ήταν γύρω στα 6,5 δις ευρώ, ενώ το κρατικό χρέος έχει εκτοξευθεί στα 400 δις ευρώ ακολουθώντας το ιδιωτικό χρέος που ανέρχεται σε 380 δις ευρώ ενώ επισήμως στα 256 δις ευρώ. Και το όλο προφίλ κλείνει με το εκρηκτικό έλλειμμα των εμπορικών μας σχέσεων με το εξωτερικό (ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών) που ανέρχεται  στα 20 δις ετησίως το 2022 όταν το 2019 ήταν της τάξης των 2,7 δις ευρώ.

Όταν οι όποιες φορολογικές απαλλαγές συνοδεύονται από επιδείνωση του δημόσιου χρέους όπως και πολλών οικονομικών μεγεθών μιας χώρας, τότε αυτή τάση προκαλεί προσδοκίες για μελλοντικούς φόρους και ανεπιθύμητες για το πραγματικό εισόδημα των πολιτών  εξελίξεις.

Ακολουθεί συγκριτική παρουσίαση των δυο προγραμμάτων-φορολογικών ελεφρύνσεων των δυο κομμάτων από όπου προκύπτει ότι οι φορολογικές απαλλαγές του ΣΥΡΙΖΑ, πιο οριζόντιες δίνοντας έμφαση στα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα, είναι ανταγωνιστικές της ΝΔ οι οποίες δείχνουν, εκτός των άλλων, μια εύνοια προς τα υψηλά εισοδήματα.

Οι προτάσεις για μειώσεις φόρων του ΣΥΡΙΖΑ είχαν, όπως ήδη τονίστηκε, έναν πιο οριζόντιο χαρακτήρα  ιδίως στο ΦΠΑ που αφορά τα τρόφιμα ενώ της ΝΔ είχαν πιο επιλεκτικό χαρακτήρα.  Επί διακυβέρνησης της ΝΔ  έγιναν και άλλες μειώσεις (15 μειώσεις με μικρές όμως αποδόσεις), ενώ αντίστοιχες και παράλληλες προτάσεις για μειώσεις, υπάρχουν και στο πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ ( όπως, λόγου χάριν για το Μεταφορικό ισοδύναμο – Μείωση φόρου στους συναιτερισμένους αγρότες από 13% στο 11% – Αύξηση του ποσοστού των αποσβέσεων από το 100 % στο 150 % )