Ενόψει της χειμερινής περιόδου 2023 – 2024, πραγματοποιήθηκε σήμερα Παρασκευή 29-09-2023 δια ζώσης, τακτική συνεδρίαση του Συντονιστικού Οργάνου Πολιτικής Προστασίας της Περιφερειακής Ενότητας Πιερίας υπό την προεδρία της Αντιπεριφερειάρχη Πιερίας, Σοφίας Μαυρίδου, με αντικείμενο τον σχεδιασμό και τις δράσεις πολιτικής προστασίας για την πρόληψη και αντιμετώπιση κινδύνων από την εκδήλωση πλημμυρικών φαινομένων.
Στον εναρκτήριο χαιρετισμό της, η Αντιπεριφερειάρχης Πιερίας και Πρόεδρος του Συντονιστικού Οργάνου Πολιτικής Προστασίας ΠΕ Πιερίας, Σοφία Μαυρίδου, τόνισε ότι στόχος της ΠΕ Πιερίας αλλά και όλων των επιχειρησιακά εμπλεκομένων φορέων και αυτή την περίοδο είναι να διαφυλαχθεί η ανθρώπινη ζωή από τις θεομηνίες που προβλέπεται να πλήξουν την Πιερία κατά την χειμερινή περίοδο 2023 – 2024. Η ετοιμότητα των φορέων βάση των επιμέρους σχεδιασμών τους, είναι ήδη σε αυξημένη επιχειρησιακή επιφυλακή, ώστε να μην χαθεί πολύτιμος χρόνος στον συντονισμό τους για την – κατά το δυνατόν – αποσόβηση δυσάρεστων γεγονότων. Σημειώνεται μεθ’ επιτάσεως, από όλους τους τοπικούς φορείς ότι η συνεργασία έφερε τα καλύτερα αποτελέσματα στο παρελθόν όπως άλλωστε προσβλέπουν και για την φετινή χειμερινή περίοδο.
Όλοι οι επιχειρησιακά παριστάμενοι φορείς, εξέφρασαν την επιχειρησιακή τους ετοιμότητα για την αντιμετώπιση των φαινομένων, σύμφωνα με τα αντίστοιχα σχέδια δράσεων αντιμετώπισης των έκτακτων καιρικών φαινομένων καθώς και την δεδηλωμένη συνεργασία τους με την Περιφερειακή Ενότητα Πιερίας και κατά την χειμερινή περίοδο 2023 – 2024.
Σχέδιο δράσεων Πολιτικής Προστασίας για την αντιμετώπιση κινδύνων από την εκδήλωση πλημμυρικών φαινομένων.
Ως προς τον φετινό σχεδιασμό και την ετοιμότητα της Περιφερειακής Ενότητας Πιερίας για την πρόληψη και αντιμετώπιση κινδύνων από την εκδήλωση πλημμυρικών φαινομένων, ενημερώνουμε ότι ολοκληρώθηκαν οι ακόλουθες δράσεις:
- Σύνταξη σχεδίου δράσεων της Περιφερειακής Ενότητας Πιερίας για την αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών, σύμφωνα με την ισχύουσα Έκδοση του Γενικού Σχεδίου Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών και Άμεσης / Βραδείας Διαχείρισης των Συνεπειών από την Εκδήλωση Πλημμυρικών Φαινομένων με την κωδική ονομασία «ΔΑΡΔΑΝΟΣ 2». Διευκρινίζουμε ότι πλημμυρικά φαινόμενα πιθανά να προκληθούν από κάθε είδους και μορφής υδάτινου κατακρημνίσματος (βροχή, χαλαζόπτωση, κλπ).
- Με βάση τα όσα αναφέρονται στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία και τις αρμοδιότητες των φορέων τοπικής αυτοδιοίκησης, ο ρόλος της Περιφερειακής Ενότητας Πιερίας έχει βαρύνουσα σημασία, γιατί μετά την εκδήλωση πλημμυρικών φαινομένων με καταστροφικές συνέπειες οι τοπικά εμπλεκόμενοι φορείς καλούνται να προσφέρουν έργο πολιτικής προστασίας, δηλαδή σε συνεργασία με τους λοιπούς φορείς πολιτικής προστασίας συμβάλλουν στη μείωση των συνεπειών του καταστροφικού φαινομένου.
Συνεπώς, με την εκδήλωση ενός πλημμυρικού φαινομένου γίνεται αξιολόγηση και διαχείριση των κινδύνων πλημμύρας, επικαιροποίηση της ασφάλειας των φραγμάτων (από τους αρμόδιους φορείς), προειδοποιητική σήμανση σε ιρλανδικές διαβάσεις (όπου απαιτείται και όπως προβλέπεται), εξασφάλιση της ασφαλούς και απρόσκοπτης κυκλοφορίας των οχημάτων στα όρια του οδικού δικτύου ευθύνης κάθε φορέα.
- Εξασφάλιση ετοιμότητας δυναμικού και μέσων (μηχανήματα έργων, κλπ) των οργανικών μονάδων που εμπλέκονται στην αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών και τη διαχείριση των συνεπειών λόγω πλημμυρικών φαινομένων και κοινοποίηση αυτού σε όλους τους εμπλεκόμενους επιχειρησιακά φορείς.
- ονομαστική κατάσταση των υπευθύνων για την υλοποίηση των δράσεων Πολιτικής Προστασίας σε επίπεδο Δήμου, Περιφερειακής Ενότητας και Περιφέρειας που συνδέονται με την αντιμετώπιση κινδύνων από την εκδήλωση πλημμυρικών φαινομένων, καθώς και των αναπληρωτών τους, με τα στοιχεία επικοινωνίας τους (ονοματεπώνυμο, τίτλος, θέση, ιδιότητα / ειδικότητα, τηλέφωνα, φαξ)
- κατάλογος των επιχειρησιακά έτοιμων μέσων που διαθέτει ο φορέας (Δήμος, Περιφέρεια) για την υλοποίηση των δράσεων Πολιτικής Προστασίας (μηχανήματα έργων, οχήματα μεταφοράς προσωπικού, κλπ) που συνδέονται με την αντιμετώπιση κινδύνων από την εκδήλωση πλημμυρικών φαινομένων.
- Επικαιροποίηση των μνημονίων ενεργειών για την αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών από πλημμύρες σε συνεργασία με το Αυτοτελές Τμήμα Πολιτικής Προστασίας του Δήμου Κατερίνης καθώς και με τα Γραφεία Πολιτικής Προστασίας των Δήμων Δίου – Ολύμπου & Πύδνας – Κολινδρού.
- Κατάρτιση μνημονίων συνεργασίας με ιδιωτικούς φορείς για την εξασφάλιση επιπλέον πόρων προς ενίσχυση του έργου της Περιφερειακής Ενότητας Πιερίας, βάση του «Επικαιροποιημένου Πίνακα Μητρώου Εργοληπτών Φυσικών Προσώπων – Εταιρειών της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και Μηχανημάτων αυτών», όπως αυτό ισχύει.
- Ενημέρωση του κοινού για τη λήψη μέτρων πρόληψης και αυτοπροστασίας από κινδύνους που προέρχονται από πλημμύρες, με βάση τις κατευθυντήριες οδηγίες και διανομή του διαθέσιμου έντυπου υλικού και την άμεση αποστολή δελτίων τύπου καθώς και την αποστολή των έκτακτων δελτίων καιρού σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Η ενημέρωση γίνεται και μέσω της επίσημης ιστοσελίδας της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας (www.civilprotection.gr), της Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας (http://www.emy.gr) αλλά και της Ελληνικής Αστυνομίας (http://www.astynomia.gr).
- Στις περιπτώσεις όπου η Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία (Ε.Μ.Υ.) εκδίδει Έκτακτα Δελτία Επιδείνωσης Καιρού (ΕΔΕΚ) και Έκτακτα Δελτία Πρόγνωσης Επικίνδυνων Καιρικών φαινομένων (ΕΔΠΕΚφ), η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας εκδίδει δελτία τύπου τα οποία αποστέλλονται σε όλα τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και αναρτώνται στον δικτυακό της χώρο, με στόχο την ενημέρωση του κοινού για την εκδήλωση έντονων καιρικών φαινομένων και την παροχή ειδικότερων οδηγιών για τη λήψη μέτρων αυτοπροστασίας από ενδεχόμενους κινδύνους που προέρχονται από πλημμυρικά φαινόμενα (www.civilprotection.gr). Η Περιφερειακή Ενότητα Πιερίας, επικοινωνεί την αλλαγή του καιρού, με την έκδοση αντίστοιχου δελτίου τύπου και εξειδικευμένες οδηγίες προς τους πολίτες της Πιερίας.
- Ενημέρωση αγροτών με γεωργικές εκμεταλλεύσεις που έχουν επιχειρηματικό προσανατολισμό την ζωική παραγωγή, ώστε να εξασφαλίσουν τους απαιτούμενους πόρους για την διαβίωση του ζωικού κεφαλαίου κατά τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου, ειδικότερα όταν επικρατούν έκτακτες, ακραίες και παρατεταμένες καιρικές συνθήκες.
- Συμμόρφωση της Περιφερειακής Ενότητας Πιερίας και συνεργασία με τους τοπικούς Δήμους του Νομού, για την εφαρμογή των «Έργων και Μέτρων πρόληψης για την αντιμετώπιση των πλημμυρικών φαινομένων – Προπαρασκευαστικές δράσεις εμπλεκομένων φορέων (ΑΔΑ: 6Μ1Β46ΝΠΙΘ-567), όπου προβλέπεται η κατασκευή και τοποθέτηση ευδιάκριτων πινακίδων προειδοποιητικής σήμανσης στις Ιρλανδικές Διαβάσεις ευθύνης κάθε ΟΤΑ.
Η Περιφερειακή Ενότητα Πιερίας, έχει ήδη τοποθετήσει σχετική πινακίδα σήμανσης της Ιρλανδικής Διάβασης, αρμοδιότητάς της, εδώ και πολλά έτη.
- Σε περιπτώσεις έκτακτης αναγγελίας επικράτησης έντονων ή/και παρατεταμένων καιρικών φαινομένων (μέσω ηχητικού ή/και γραπτού μηνύματος από το τηλεφωνικό κέντρο του «112» της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας), καθώς και όποτε άλλοτε κριθεί απαραίτητο, γίνεται σύγκλιση έκτακτου επιχειρησιακού ΣΟΠΠ ή διευρυμένου ΣΟΠΠ για τον άμεσο ανασχεδιασμό των σχεδίων ώστε με την απαιτούμενη αναδιάρθρωση των διαθέσιμων μέσων και πόρων να γίνει αποτελεσματικότερη η συνδρομή προς τους πληγέντες.
Οι ανωτέρω δράσεις αποβλέπουν στην προστασία της ζωής, της υγείας και της περιουσίας των πολιτών και προϋπόθεση για την υλοποίησή τους είναι η συνέργεια, η συνεργασία και η αποτελεσματική διαλειτουργικότητα των εμπλεκομένων Φορέων σε όλα τα επίπεδα Διοίκησης.
Γενικά Συμπεράσματα:
Σε περιπτώσεις που το δυναμικό και τα μέσα που έχει άμεσα διαθέσιμα η Περιφέρεια, ή δύναται να εξασφαλίσει μέσω μνημονίου συνεργασίας με ιδιωτικούς φορείς, δεν επαρκούν για την αντιμετώπιση εν εξελίξει καταστροφών και καταστάσεων έκτακτης ανάγκης λόγω χιονοπτώσεων και παγετού, δύναται να αιτηθεί μέσω του ΚΕΠΠ/ΕΣΚΕ συνδρομή από άλλους φορείς (Ένοπλες Δυνάμεις, κλπ).
Νοείται ότι αιτήματα των αρμόδιων υπηρεσιών χειμερινής συντήρησης των Περιφερειών ή των Περιφερειακών Ενοτήτων (Διευθύνουσες Υπηρεσίες), για την πέρα των προβλεπομένων από το σχεδιασμό τους κάλυψη αναγκών σε υλικά και μέσα για την αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών που θα προκύψουν από θεομηνίες, στον τομέα ευθύνης τους, απευθύνονται στις οριζόμενες «Προϊστάμενες Αρχές» ή «Εποπτεύουσες Αρχές» σύμφωνα με τις διατάξεις που ισχύουν για την εκτέλεση δημοσίων έργων.
Ειδικότερα, η ενημέρωση των αγροτών και κτηνοτρόφων σε επίπεδο Περιφερειακής Ενότητας για την προστασία γεωργικών και κτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεών τους, με βάση τα Έκτακτα Δελτία Επιδείνωσης Καιρού (ΕΔΕΚ) και τα Έκτακτα Δελτία Πρόγνωσης Επικίνδυνων Καιρικών Φαινομένων (ΕΔΠΕΚΦ), που εκδίδονται από την ΕΜΥ καθώς και τις τοπικές ιδιαιτερότητες, γίνεται από τις αρμόδιες Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας των Περιφερειών και Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής της Περιφερειακής Ενότητας Πιερίας, σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Πολιτικής Προστασίας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας / Περιφερειακής Ενότητας Πιερίας.
Όσον αφορά τις εθελοντικές οργανώσεις που είναι ενταγμένες στο μητρώο της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας διέπονται από τα προβλεπόμενα στο Ν.3013/2002 και σε περιπτώσεις εκτάκτων αναγκών λόγω χιονοπτώσεων και παγετού, όπως αυτές αναφέρονται στην παράγραφο 7 του παρόντος, μπορούν να αναλαμβάνουν δράσεις πολιτικής προστασίας προς υποβοήθηση του έργου των Περιφερειών και των Δήμων.
Ο συντονισμός των εθελοντικών ομάδων που αναλαμβάνουν δράσεις, βάσει αποφάσεων του ΣΟΠΠ, γίνεται από τη Δ/νση Πολιτικής Προστασίας της Περιφέρειας, ή από το Τμήμα Πολιτικής Προστασίας της οικείας Περιφερειακής Ενότητας, μετά από σχετική εισήγηση της Διεύθυνσης Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Νομού Πιερίας.
Σε ότι αφορά θέματα ασφαλιστικής κάλυψης και αστικής ευθύνης των Εθελοντικών Οργανώσεων Πολιτικής Προστασίας, αναφορικά με την εφαρμογή του άρθρου 118 (14Ι) του Ν. 4249/2014 (ΦΕΚ 73 Α΄), το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους (Ν.Σ.Κ.) γνωμοδότησε ότι: Η διάταξη του άρθρου 118 (14Ι) του Ν. 4249/2014 (ΦΕΚ 73 Α΄) έχει άμεση νομική ισχύ για τους ήδη ενταγμένους εθελοντές, ως προς την ασφαλιστική κάλυψη και την αστική ευθύνη αυτών.
Υπενθυμίζεται ότι, θέματα τα οποία αφορούν την ετοιμότητα των Υγειονομικών Μονάδων του Δημοσίου, για την αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών λόγω πλημμυρών ρυθμίζονται από το Εθνικό Κέντρο Επιχειρήσεων Υγείας (Ε.Κ.ΕΠ.Υ.) του Υπουργείου Υγείας (Ν. 3370/2005, Ν.3527/2007). Όλοι οι φορείς που είναι υπεύθυνοι για την λειτουργία υποδομών και υπηρεσιών κρίσιμων για το έργο της αντιμετώπισης και αποκατάστασης λόγω πλημμυρικών φαινομένων θα πρέπει να έχουν έγκαιρα λάβει μέτρα προστασίας των εγκαταστάσεών τους, ώστε να διασφαλίζεται η απρόσκοπτη λειτουργία τους. Οι λοιποί τοπικοί φορείς (ΔΕΥΑΚ, Δ.Ε.Η. / ΔΕΔΔΗΕ, Ο.Τ.Ε., ΟΣΕ / ΤΡΑΙΝΟΣΕ, κλπ) παρακαλούνται να προχωρήσουν, δια των αρμοδίων Υπηρεσιών τους, σε άμεσο έλεγχο όλων των δικτύων αρμοδιότητάς τους, κατά προτεραιότητα σε περιοχές που θεωρούνται επικίνδυνες για πρόκληση ζημιών από πλημμύρες και να αποκαταστήσουν άμεσα τυχόν δυσλειτουργίες τους, αλλά και να λάβουν τα κατάλληλα μέτρα προστασίας των εγκαταστάσεών τους από πλημμυρικά φαινόμενα.
Κρίνεται σκόπιμο να επισημανθεί ότι ο ρόλος της Περιφερειακής Ενότητας Πιερίας συνδέεται κυρίως και με τον συντονισμό των δράσεων όλων των τοπικών φορέων που εμπλέκονται εκ του θεσμικού πλαισίου με ευθύνες και υποχρεώσεις στην αντιμετώπιση κινδύνων από φυσικά φαινόμενα, με το συντονισμό της διοίκησης για την άμεση ανταπόκριση σε καταστάσεις εκτάκτων αναγκών που προέρχονται από πλημμυρικά φαινόμενα καθώς και για τη διαχείριση των συνεπειών που ενδέχεται να προκληθούν.
Στο σημείο αυτό τονίζουμε την αγαστή συνεργασία της Περιφερειακής Ενότητας Πιερίας, με όλους τους Δήμους αλλά και τους επιχειρησιακά εμπλεκόμενους φορείς, που συνδράμουν με όλες τις δυνάμεις τους (ανθρώπινο δυναμικό και μέσα) για την αντιμετώπιση κάθε έκτακτης κατάστασης, η οποία πρέπει να αντιμετωπιστεί ώστε να προστατευτεί η ανθρώπινη ζωή καθώς και η εξασφάλιση της ακεραιτότητας της δημόσιας και ιδιωτικής περιουσίας.
Σημειώνεται ότι ανάλογα με το επίπεδο κλιμάκωσης των επιχειρήσεων δύναται να τροποποιηθεί το εκάστοτε σχέδιο δράσης όλων των εμπλεκόμενων φορέων (αυξάνοντας για παράδειγμα το επίπεδο ετοιμότητας ή την εμπλοκή περισσότερων επιχειρησιακών πόρων) όταν αυτό απαιτηθεί βάσει της αξιολόγησης των νεότερων δεδομένων που αφορούν στις επιπτώσεις του καταστροφικού φαινομένου και προβαίνουν σε ανάλογες ενέργειες αρμοδιότητάς τους. Κριτήρια κλιμάκωσης θεωρούνται: (α) η αδυναμία αντιμετώπισης της καταστροφής από το κατώτερο διοικητικό επίπεδο λόγω ανεπάρκειας διατιθέμενων πόρων, (β) η έκταση της καταστροφής, και (γ) το μέγεθος των απωλειών ή ζημιών (ένταση της καταστροφής).
Κλείνοντας την τακτική συνεδρίαση για την αντιμετώπιση κινδύνων λόγω των πλημμυρικών φαινομένων και την αντιμετώπιση εκτάκτων καιρικών φαινομένων που πρόκειται να πλήξουν την ΠΙΕΡΙΑ κατά τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου που έρχεται, η αντιπεριφερειάρχης Πιερίας και Πρόεδρος του ΣΟΠΠ ΠΕ Πιερίας, Σοφία Μαυρίδου καθώς και όλοι οι παριστάμενοι εκπρόσωποι φορέων που θα επιχειρήσουν σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, ευχήθηκαν μια χειμερινή περίοδο, κατά την οποία δεν θα παραστεί ανάγκη να αντιμετωπίσουμε καταστάσεις έκτακτων, ακραίων και παρατεταμένων καιρικών φαινομένων / θεομηνιών, παραμένοντας όμως σε αυξημένη επιχειρησιακή ετοιμότητα και έτοιμοι για την παροχή κάθε δυνατής βοήθειας και συνεργασίας. Με motto, ότι «εχθρός του καλού είναι το καλύτερο», πορευόμαστε ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ και αυτή την περίοδο για την αντιμετώπιση των έκτακτων φυσικών φαινομένων που θα καταγραφούν στην περιοχή μας, τόνισε η Αντιπεριφερειάρχης Πιερίας, Σοφία Μαυρίδου.