Στην Πιερία, στους δρόμους της πόλης της Κατερίνης που «στέναζαν» από ζωή μέχρι τις αρχές του Μάρτη, αλλά και στο παραλιακό μέτωπο που απ το Πάσχα γέμιζε κόσμο με ανοιχτά καταστήματα εστίασης και ψυχαγωγίας μέχρι πριν λίγες μέρες επικρατούσε ερημιά και ησυχία. Μόνο βιαστικοί διαβάτες περνούσαν, κάποια αδέσποτα ανήσυχα έψαχναν την φασαρία που είχαν συνηθίσει.
Τις τελευταίες μέρες εμφανίστηκαν ιδιοκτήτες, εργαζόμενοι, συνεργεία που προετοιμάζουν τα καταστήματα. Συντηρούν, καθαρίζουν, μετρούν αποστάσεις από τραπέζι σε τραπέζι, αδειάζουν τους χώρους. Δεν ακούς ούτε χαμόγελα, ούτε χαρούμενες φωνές. Στα βλέμματα είναι ζωγραφισμένα μια απροσδιόριστη αγωνία και πολλά ερωτηματικά. Την Δευτέρα ανοίγουν ξανά, αλλά ουσιαστικά ξεκινούν «πορεία σε αχαρτογράφητα νερά»
Μιλήσαμε με έναν επιχειρηματία της νέας γενιάς που επέλεξε να μπει στο κλάδο της εστίασης την περίοδο της κρίσης και κατάφερε να σταθεί όρθιος. Με τη νέα πρωτοφανή κι απότομη κρίση, το ξαφνικό κλείσιμο και το νέο ξεκίνημα, πως θα κινηθεί;
Ο Σάκης Αδαμίδης με το «Μέλαθρον», στην οδό Σολωμού 6, στον κεντρικό πεζόδρομο της Κατερίνης έχει αφήσει ένα δυνατό αποτύπωμα στην καθημερινότητα της εστίασης και της ψυχαγωγίας στην Κατερίνη και την Πιερία. Μαθημένος στα δύσκολα, αφού στην εστίαση η ποιότητα και η υπευθυνότητα είναι ο δύσκολος δρόμος για να κρατήσεις και να διαμορφώσεις βιώσιμη πορεία στην επιχείρησή σου, πως προετοιμάζεται για την επανεκκίνηση;
Διαβάστε όλη τη συνέντευξη:
ΕΡΩΤΗΣΗ: Μετά από δύο και πλέον μήνες που ήταν κλειστά τα καταστήματα, πόσο εύκολο είναι να ξαναμπείτε στους γνωστούς ρυθμούς;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Από την μεριά της εργασίας είναι εύκολη η επανεκκίνηση εφόσον γνωρίζουμε τον τρόπο μετά από τόσα χρόνια λειτουργίας μας. Επιπρόσθετα με τους περιορισμούς στην χωρητικότητα είναι ευκολότερη η εξυπηρέτηση. Το μόνο που μπορεί να μειώσει την απόδοση είναι το γεγονός ότι θα πρέπει να περιορίσουμε τα έξοδα λειτουργίας. Συνεπώς υπάρχει περίπτωση – φτάνει να το δούμε στην πράξη- αν αναγκαστούμε να έχουμε λιγότερο προσωπικό ανά βάρδια γεγονός που μπορεί να αυξήσει τον χρόνο εξυπηρέτησης σε ώρες αιχμής. Αυτό είναι ανάλογα με τον τρόπο αντιμετώπισης του κάθε καταστήματος. Αν διατηρήσει το ίδιο αριθμό υπάλληλων ανά βάρδια η εξυπηρέτηση θα είναι καλύτερη και ταχύτερη.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Κατά πόσο θεωρείτε ότι θα γίνει σωστή προετοιμασία, εφαρμογή των μέτρων στο κατάστημα, μετά το άνοιγμα και στη διάρκεια της λειτουργίας του;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Η προετοιμασία είναι το ίδιο εύκολη και δεν θα επηρεάσει σε σχέση με προ κορονοϊού εποχή. Η διάφορα θα βρίσκεται μόνο στην εμφάνιση των σερβιτόρων με μάσκα και γάντια. Τα υπόλοιπα μέτρα υγιεινής υπήρχαν με μόνη προσθήκη το αντισηπτικό για τους πελάτες. Μέτρα όπως ατομικά αλατοπίπερα κλπ είναι εύκολο λόγω περιορισμένων τραπεζιών όπου υπάρχουν 3 φορές επιπλέον ποσότητες στο κατάστημα. Επομένως υπάρχει χρόνος καθαρισμού των απαραιτήτων εξοπλισμών για το σερβίρισμα των πελατών
ΕΡΩΤΗΣΗ: Το γεγονός ότι το κατάστημά σας βρίσκεται στον κέντρο της πόλης είναι θεωρείται θετικό ή αρνητικό σε ό,τι αφορά την ανάπτυξη των τραπεζοκαθισμάτων με τα νέα μέτρα;
Η ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων στους περισσότερους επιχειρηματίες είναι σωτήριο μέτρο αντιμετώπισης λόγω καλοκαιριού που οι εξωτερικοί χώροι έχουν την τιμητική τους. Υπάρχουν όμως περιπτώσεις μαγαζιών που αν και βρίσκονται εντός πεζόδρομου δεν έχουν δυνατότητα να αναπτύξουν επιπλέον τραπεζοκαθίσματα λόγω διέλευσης ΙΧ με ιδιωτικά παρκινγκ ή καταστημάτων ίδιας ή άλλης επιχειρηματικής κατηγορίας που απαιτεί συνεννόηση για την κατάληψη του κοινόχρηστου χώρου.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Βλέπεται να υπάρχει μείωση του τζίρου και ποια θα είναι αυτή;
Θα είναι τέτοια που μπορεί να είναι αιτία καταστήματα να μην ανοίξουν ή να κλείσουν στο επόμενο διάστημα;
Η μείωση τζίρου είναι δεδομένη και μεγάλη. Εκτίμησή μου είναι ένα 30 με 35% κάτω από πέρυσι. Αυτό θα συμβεί λόγω αποστάσεων και χωρητικότητας, λόγω μείωσης αγοραστικής δύναμης σε μεγάλο ποσοστό των πολιτών, λόγω του φόβου που έσπειραν τα ΜΜΕ και ένα ποσοστό κόσμου δεν θα βγαίνει εύκολα σε μαγαζιά αλλά θα προτιμάει τα πάρκα και τις βόλτες όπως στην περίοδο καραντίνας και τέλος λόγω της διασποράς πελατών και σε παραθαλάσσιους προορισμούς.
Να προσθέσω και στο τελευταίο ότι σίγουρα θα υπάρξουν καταστήματα που δεν θα ανοίξουν στις 25 Μαΐου (εκτίμησή μου είναι ένα 20%) και ένα 30 % των καταστημάτων θα κλείσουν οριστικά τον χειμώνα που έρχεται γιατί θα είναι πολύ βαρύς οικονομικά και δεν θα μπορέσει ούτε το κράτος να επαναλάβει τα μέτρα που πήρε το τρίμηνο αυτό με επιδόματα και ελαφρύνσεις.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Πως βλέπετε να διαμορφώνεται ο κλάδος εστίασης στην μετά και με την επιδημία εποχή;
Ο κλάδος της εστίασης θα δοκιμαστεί για άλλη μία φορά μετά την δεκαετία μνημονίων όπου πήραν το μεγαλύτερο βάρος σε επιβολές μέτρων- αύξηση ΦΠΑ, ασφαλιστικών εισφορών, αυξήσεις τελών, αύξηση φορολογίας, αύξηση ελέγχων και προστίμων κοκ- τώρα έρχεται μια κρίση χωρίς να ξέρουμε πότε θα τελειώσει. Αυτό θα δημιουργήσει πρόβλημα σε πολλά μέτωπα. Ένα είναι τα λειτουργικά και πάγια έξοδα τα οποία παραμένουν ίδια αλλά ο τζίρος θα είναι μειωμένος για τους ίδιους λόγους που αναφέρθηκα προηγουμένως (φόβος, μείωση αγοραστικής δύναμης, αύξηση ανεργίας κλπ.). Και μην ξεχνάμε για το αβέβαιο κοντινό μέλλον. Σε περίπτωση που επαναληφθεί lockdown τον Οκτώβρη η εστίαση θα αποδεκατιστεί! Το 50 % σίγουρα θα κλείσει..
Επίλογος
Την Δευτέρα, στην εστίαση και την ψυχαγωγία, τίποτα δεν θα είναι ίδιο μ αυτό που μέχρι τον Μάρτη ξέραμε. Το αισιόδοξο σενάριο είναι όλα αυτά τα μέτρα που θα εφαρμοστούν να οδηγήσουν όλους όσους συγκροτούν το «οικοσύστημα της εστίασης» υγιείς, χωρίς απρόοπτα, πιο υπεύθυνους, με βιώσιμες επιχειρήσεις, ώστε να επιστρέψουμε όλοι με ασφαλή βήματα στην προ κορονοϊού εποχή.
Σ αυτό ας μείνουμε κι ας επιμείνουμε με όλα όσα πρέπει να κάνουμε αυτή τη δύσκολη περίοδο.
Γιώργος Κουκουλιάτας – Δημοσιογράφος