«Η κλιματική κρίση είναι εδώ και μας δείχνει ότι όλα πρέπει να αλλάξουν. Από τον προσανατολισμό της οικονομίας μέχρι την ενεργειακή πολιτική και από τη λειτουργία του κράτους μέχρι και τη συμπεριφορά των πολιτών. Τα δεδομένα απαιτούν τολμηρές λύσεις, για τις οποίες είμαι έτοιμος».
Αυτή η δήλωση του Πρωθυπουργού, που φαίνεται αυτονόητη, δεν αποτελεί παρά ένα μείγμα μύθων και υποκρισίας.
Πρώτον, γιατί η κλιματική κρίση, δεν είναι τώρα εδώ, αλλά ήταν εδώ και έδειχνε ότι όλα έπρεπε να αλλάξουν, από τις αρχές της χιλιετίας. Και ιδιαιτέρως, να αλλάξουν ο τρόπος διακυβέρνησης και οι αντιλήψεις περί εξουσίας.
Δεύτερον, γιατί ενώ πράγματι όλα πρέπει να αλλάξουν, ακόμη και σήμερα, η υπό τον ίδιο κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας,
κυβερνά με πολιτικές που υπηρετούν συγκεκριμένα συμφέροντα και κατεστημένα, και συνήθως τους έχοντες,
υιοθετεί επιδοματικές πολιτικές αλά ΣΥΡΙΖΑ, αδιαφορεί επιδεικτικά για τη διαφάνεια επικαλούμενη διαρκώς έκτακτες συνθήκες,
βαφτίζει μεταρρυθμίσεις τη συγκέντρωση των εξουσιών στο γραφείο του Πρωθυπουργού, ευτελίζοντας τη σημασία του επιτελικού κράτους,
επικαλείται τακτικά την ατομική ευθύνη προκειμένου να αποσιωπήσει τις δικές της ευθύνες και τις δικές της αποσπασματικές πολιτικές και τέλος,
θυμάται τους θεσμούς όταν τη βολεύει,
τους χρησιμοποιεί κατά το δοκούν και βεβαίως, την ενδιαφέρει οτιδήποτε άλλο εκτός από τη δημοκρατική λειτουργία τους.
Όσο δε για τον προσανατολισμό της ενεργειακής πολιτικής, στην οποία αναφέρθηκε ο Πρωθυπουργός, μόνο τούτο: προσανατολισμός συγκέντρωσης στα χέρια των λίγων, αντί για τη συμμετοχή των ίδιων των πολιτών στην ιδιοκτησία και τη διαχείριση των ΑΠΕ.
Μάλιστα, είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι, από όλες τις μέχρι τώρα αποφάσεις του Πρωθυπουργού και της κυβέρνησης, απουσιάζει χαρακτηριστικά η δημοκρατική αντίληψη στην άσκηση της πολιτικής, η διαβούλευση και η συμμετοχή της Αυτοδιοίκησης, των πολιτών και των τοπικών κοινωνιών, στο σχεδιασμό και την υλοποίηση των όποιων αποφάσεων.
Τρίτον, γιατί τη στιγμή που δηλώνει ότι όλα πρέπει να αλλάξουν, έρχεται με το πακέτο ανάταξης της οικονομίας, που και αυτό δεν είναι προϊόν διαβούλευσης, να επιβεβαιώσει ότι το κόμμα της Νέας Δημοκρατίας, παραμένει αμετανόητα πελατειακό, συγκεντρωτικό, γραφειοκρατικό και ενδιαφέρεται μόνο για τη νομή της εξουσίας και την ιδιοποίησή της. Τίποτα από όσα είπε ο Πρωθυπουργός, δεν υπάρχει ως στοιχείο στο πακέτο ανάταξης, επιβεβαιώνοντας ότι, λόγια κενά περιεχομένου ήταν και αυτά.
Τέταρτον, γιατί μια ματιά στην πορεία της Νέας Δημοκρατίας τα τελευταία 20 χρόνια, σε συνδυασμό με τα όσα έγιναν – και γίνονται, επιβεβαιώνει ότι, όλα έγιναν για την εξουσία, αδιαφορώντας για τη χώρα και τους Έλληνες.
Στις αρχές της χιλιετίας, κάποιοι έλεγαν ότι η κλιματική αλλαγή απαιτεί αλλαγή πορείας, φώναζαν «σοσιαλισμός ή βαρβαρότητα» και η υπό τον Κ. Καραμανλή κυβέρνηση της ΝΔ σπαταλούσε σχεδόν 150 δις Ευρώ, διπλασιάζοντας το χρέος της χώρας σε περιβάλλον «ευδαιμονίας».
Το 2007, κάποιοι έλεγαν ότι χρειάζεται αλλαγή πορείας, και η κυβέρνηση υπό τον Κ. Καραμανλή κυβέρνηση της ΝΔ έκανε εκλογές πάνω στα αποκαΐδια και πολιτική πάνω στις ζωές 90 ανθρώπων, μοιράζοντας χιλιάρικα Ευρώ.
Το 2009, κάποιοι έλεγαν «ή αλλάζουμε ή βουλιάζουμε» και φώναζαν για βιώσιμη ανάπτυξη με πράσινο πρόσημο και η κυβέρνηση ΝΔ-Καραμανλή έκανε εκλογές για να φτιάξει δήθεν αξιόπιστο προϋπολογισμό και μιλούσε για πράσινα άλογα.
Το 2010- 2011, κάποιοι έλεγαν να κάνουμε την κρίση ευκαιρία για να αλλάξουμε και έκαναν ό,τι μπορούσαν για αυτό σε περιβάλλον ασφυκτικό, και η υπό τον κ. Σαμαρά Νέα Δημοκρατία, έλεγε ότι δεν συναινεί στο λάθος και κινητοποιούσε τον κόσμο της να κατέβει στις πλατείες, όπου στη συνέχεια συνευρέθησαν με τον ΣΥΡΙΖΑ και τη Χρυσή Αυγή.
Αργότερα, όταν ανέλαβαν τη διακυβέρνηση, με την κυβέρνηση Αντώνη Σαμαρά, μόνο μέλημα είχαν είτε την κατάργηση είτε την απαξίωση των μεταρρυθμίσεων, των πράσινων πολιτικών και της διαφάνειας. Μάλιστα, στα τέλη της διακυβέρνησής τους, ξαναθυμήθηκαν τον δήθεν αντιμνημονιακό τους λόγο, για να αντιμετωπίσουν τον επερχόμενο ΣΥΡΙΖΑ, στον οποίο ειρήσθω εν παρόδω, αυτοί άνοιξαν το δρόμο προς την εξουσία και μετά «οδύρονταν» γιατί ο ΣΥΡΙΖΑ αντέγραφε τις δικές τους πελατειακές αντιλήψεις, για τη νομή της εξουσίας.
Και σήμερα, πάλι με διακυβέρνηση Νέας Δημοκρατίας, δεν έχει μείνει σχεδόν τίποτα όρθιο από τις πράσινες πολιτικές της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ υπό τον Γιώργο Α. Παπανδρέου, με την ίδρυση του Υπουργείου Κλιματικής Αλλαγής.
Τα περισσότερα από αυτά τα 20 χρόνια, ο σημερινός Πρωθυπουργός, ήταν σημαίνων στέλεχος της Νέας Δημοκρατίας και Υπουργός, και για τούτο, δεν μπορεί να δηλώνει αθώος του αίματος, ούτε και ως δήθεν ανυποψίαστος να δηλώνει ότι, η κλιματική κρίση τώρα είναι παρούσα – για να καλύψει τις αυτονόητες ευθύνες των πολιτικών επιλογών – του παρόντος και του παρελθόντος – της Νέας Δημοκρατίας.
Η κλιματική κρίση ήταν παρούσα και κάποιοι έκαναν κάτι σημαντικό για αυτό το μείζον ζήτημα, όταν κάποιοι άλλοι απλώς ύβριζαν και συκοφαντούσαν το ΠΑΣΟΚ και την κυβέρνησή του, αδιαφορώντας για τη χώρα και τους Έλληνες.
Γι’ αυτό, όσα ακούσαμε από τον Πρωθυπουργό, δεν είναι παρά προφάσεις εν αμαρτίαις – συνολικά της συντηρητικής παράταξης, που μοναδικό σκοπό έχει να υπηρετεί τα δικά της συμφέροντα αδιαφορώντας επιδεικτικά για το δημόσιο συμφέρον, για τα πραγματικά προβλήματα των Ελλήνων και τις μεγάλες προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η χώρα.
Τέλος,
Για την αλήθεια και την ιστορία, αλλά και προς επιβεβαίωση του τι έκανε σε δύο μόλις χρόνια (2009-11), η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ που συκοφαντήθηκε συνειδητά και διαχρονικά από τις ηγεσίες της Νέας Δημοκρατίας,
Πέρα από τις κεντρικές πολιτικές και πρωτοβουλίες, με απόφαση του τότε Πρωθυπουργού, Γιώργου Α. Παπανδρέου, που εν συντομία αφορούν,
Τη δημιουργία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής,
Τη δημιουργία του Πράσινου Ταμείου,
Τη διεθνή πρωτοβουλία για την Κλιματική Αλλαγή στη Μεσόγειο, με τη συμμετοχή πολλών χωρών και τη στήριξη του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου,
Την ιδέα και την εκκίνηση της μελέτης του Προγράμματος ΗΛΙΟΣ για την παραγωγή ανανεώσιμης ενέργειας, που συμφωνήθηκε με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο αλλά εγκαταλείφθηκε από την κυβέρνηση Σαμαρά, όπως και οι άλλες κεντρικές πρωτοβουλίες, από την ίδια κυβέρνηση και όσες ακολούθησαν,
Ακολουθεί ένας κατάλογος υπό μορφή τίτλων και μόνο, των πολιτικών που ξεκίνησαν από το νεοσύστατο τότε Υπουργείο, πολλές από τις οποίες οι δήθεν ευαίσθητες και φιλολαϊκές κυβερνήσεις που ακολούθησαν, φρόντισαν και αυτές να αποκαθηλώσουν σε μεγάλο βαθμό.
Είναι ένας κατάλογος πολιτικών, που πέρα από το ότι επιβεβαιώνει τι έγινε στο παρελθόν, δείχνει και τη δυνατότητα των Δημοκρατών Σοσιαλιστών να διαθέτουν πληθώρα προτάσεων για τις πράσινες πολιτικές και τη βιώσιμη ανάπτυξη, που μπορούν να μας οδηγήσουν στο μέλλον.
Η χρηματοδότηση της πράσινης ανάπτυξης μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη (ΕΠΕΡΑΑ)
Προστασία και ανάδειξη της βιοποικιλότητας και του φυσικού τοπίου
− Εκπόνηση Εθνικής Στρατηγικής για την προστασία της βιοποικιλότητας
− Κατάρτιση πενταετούς Σχεδίου Δράσης
− Φορείς Διαχείρισης χώρων πρασίνου
− Διασφάλιση της λειτουργίας των φορέων διαχείρισης των προστατευόμενων περιοχών
− Ένταξη δράσεων στο ΕΠΠΕΡΑΑ
− Έκδοση ΚΥΑ για την ανανέωση της διοίκησης των φορέων διαχείρισης
− Αξιολόγηση σκοπιμότητας και συνένωση φορέων διαχείρισης
− Προεδρικά διατάγματα προστασίας και ανάδειξης βιοποικιλότητας
− Διακρατικές συνεργασίες
− Κύρωση τριμερούς διακρατικής συμφωνίας με Αλβανία και Βόρεια Μακεδονία (τότε ΠΓΔΜ) για την προστασία της λεκάνης των Πρεσπών
− Υπογραφή του Πρωτοκόλλου της Ναγκόγια για την “Πρόσβαση στους γενετικούς πόρους και τη δίκαιη και ισότιμη συμμετοχή στα οφέλη που προκύπτουν από τη χρήση τους”
Διαχείριση υδάτινων πόρων και αποβλήτων
− Διαχειριστικά σχέδια για το νερό
− Εκσυγχρονισμός νομοθεσίας αποβλήτων
− Εκπόνηση εθνικού σχεδίου διαχείρισης αποβλήτων
− Προγραμματισμός έργων για διαχείριση και επεξεργασία αποβλήτων
− Πρόγραμμα διακοπής λειτουργίας και αποκατάστασης ΧΑΔΑ
− Ολοκλήρωση υποδομών διαχείρισης αστικών στερεών αποβλήτων
− Διαχείριση επικίνδυνων αποβλήτων
− Εκσυγχρονισμός νομοθεσίας για τα νοσοκομειακά απόβλητα-υποδομές
− Ανάπτυξη ανακύκλωσης
Αντιμετώπιση θορύβου
− Νομοθετικές ρυθμίσεις για έλεγχο και αντιμετώπιση του περιβαλλοντικού θορύβου
− Εφαρμογή νέων δεικτών, νέων ορίων και νέων διαδικασιών εκτίμησης και αξιολόγησης του περιβαλλοντικού θορύβου
− Κτιριακή ηχοπροστασία
− Τεχνικές προδιαγραφές για τις μελέτες εφαρμογής ηχοπετασμάτων και συστημάτων παρακολούθησης θορύβου
− Στρατηγικοί χάρτες περιβαλλοντικού θορύβου
Πράσινες δημόσιες προμήθειες
− Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την προώθηση των Πράσινων Δημοσίων Συμβάσεων
− Στελέχωση και ενεργοποίηση νέου γραφείου Πράσινων Συμβάσεων και Περιβαλλοντικών Προτύπων
− Εθνικό δίκτυο παραγωγών και προμηθευτών προϊόντων και υπηρεσιών με περιβαλλοντικά φιλικά χαρακτηριστικά
Περιβάλλον & Δόμηση
− Δημιουργία σώματος Επιθεωρητών Περιβάλλοντος (απέδωσαν σημαντικό έργο, με ισχυρές παρεμβάσεις σε θέματα όπως της μόλυνσης του Ασωπού από βιομηχανίες κ.λπ.)
− Δημιουργία, στελέχωση και λειτουργία του Πράσινου Ταμείου με πόρους από τα πρόστιμα αυθαίρετων κατασκευών, ώστε να χρηματοδοτεί την περιβαλλοντική αποκατάσταση περιοχών και απαλλοτριώσεις χώρων κρίσιμης σημασίας
− Συμπληρωματική χρηματοδότηση του Πράσινου Ταμείου από:
Επιχειρησιακό πρόγραμμα στη βάση των στόχων του ΠΤ
Προώθηση δράσεων για την προσέλκυση ιδιωτικών επενδύσεων
ΣΔΙΤ
Αξιοποίηση σύγχρονων χρηματοδοτικών εργαλείων (π.χ. venture capital)
Διαμόρφωση προγραμμάτων για την παραγωγή νέων εσόδων (π.χ. ανακύκλωση επενδυτικών πόρων)
Διερεύνηση συνεργειών και υποστήριξη της επιτάχυνσης της απορρόφησης ΕΣΠΑ και JESSICA
− Δεν είναι δυνατόν να «γκρεμίσεις» 1 εκατομμύριο αυθαίρετα κτίσματα. Για πρώτη φορά
χάραξη κόκκινης γραμμής στην αυθαίρετη δόμηση με ορισμό καθοριστικής ημερομηνίας (ΙΟΥΛΙΟΣ 2011) για την ένταξη αυθαιρέτων σε ρύθμιση (θεωρείται σήμερα ημερομηνία “σταθμός” καθότι και το ΣτΕ πλέον αναφέρεται σε αυτή ως όριο για την αξιολόγηση όλων των
μεταγενέστερων νόμων για ρύθμιση αυθαιρέτων). Ρύθμιση του υφιστάμενου αυθαίρετου οικιστικού δυναμικού με περιβαλλοντικό πραγματισμό που αναγνωρίζει την πραγματικότητα της Χώρας
− Απαίτηση πιστοποιητικού πολεοδομικής νομιμότητας για τη μεταβίβαση ακινήτων
− Απαίτηση ενεργειακών πιστοποιητικών για τις ιδιοκτησίες
− Παραδοσιακοί Οικισμοί και αυθαίρετα: δημιουργία ειδικού πλαισίου για την ένταξη αυθαιρέτων
− Δημιουργία ηλεκτρονικού συστήματος καταχώρησης ρυθμιζόμενων αυθαιρέτων (συγκέντρωση πολύτιμων πληροφοριών)
− Θεσμική θωράκιση για την προστασία του Υμηττού
− Δασικοί χάρτες και νομοθεσία για πρώτη φορά στη χώρα. Άνοιξε η συζήτηση όχι μόνο για το τι είναι δάσος, αλλά και τι θέλουμε να είναι δάσος
− Σύνταξη των πρώτων δασικών χαρτών με ιδιαίτερη αυστηρότητα (π.χ. περιοχής Αγίου Στεφάνου)
− Θεσμοθέτηση Επιχειρηματικών Πάρκων σε Ασπρόπυργο (β’ και ν’ τμήμα), Βαμβακιά, Ελευσίνα, Ιεράπετρα Κρήτης
− Επίσπευση Κτηματολογίου
− Ενίσχυση της λειτουργίας του ΟΚΧΕ
− Προετοιμασία και αποστολή του (δεύτερου) ανανεωμένου καταλόγου γεωχωρικών δεδομένων στην επιτροπή INSPIRE της ΕΕ
− Αναγνώριση προβλημάτων Αντιμετώπισης περιβαλλοντικού κινδύνου
− ΧΑΔΑ – διαχείριση απορριμμάτων
− Χωροταξία, Αστικό Περιβάλλον
− Η Χωροταξία υπήρξε η πρώτη, άμεση προτεραιότητα. Υπήρχε ανάγκη να αποσαφηνίσουμε τα όρια, το εύρος και τις χρήσεις της γης. Δεν υπήρχε συνολική απεικόνιση της γης στην Ελλάδα και ταυτόχρονα κανόνες. Αποτέλεσμα η ανάπτυξη ενός απέραντου πελατειακού δικτύου,
που εκμεταλλευόταν την έλλειψη κανόνων και αυθαιρετούσε με τρόπο ακραίο (από το καθεστώς της εκτός σχεδίου δόμησης μέχρι την ανάπτυξη επενδυτικών σχεδίων).
− Αξιολόγηση του Γενικού και αναθεώρηση των Περιφερειακών Πλαισίων χωροταξικού σχεδιασμού και αειφόρου ανάπτυξης
− Εκπόνηση Ειδικών πλαισίων χωροταξικού σχεδιασμού και αειφόρου ανάπτυξης για:
Υδατοκαλλιέργειες
Θαλάσσια Χωροταξία
Τουρισμό (δεν ολοκληρώθηκε με την αλλαγή Κυβέρνησης)
Βιομηχανία
− Αναθεώρηση των 12 Περιφερειακών πλαισίων χωροταξικού σχεδιασμού και αειφόρου ανάπτυξης
− Μελέτες Περιοχών Ειδικών Χωρικών Παρεμβάσεων (ΠΕΧΠ) για Εγνατία Οδό, Πυρόπληκτα Ν. Ηλείας, Θράκη, Οινόφυτα
− Σύνταξη Εθνικής Στρατηγικής για το Τοπίο
− Κύρωση της διεθνούς Σύμβασης του τοπίου (Ν.3827/2010)
− Σύνταξη νέου Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού με ισχυρή περιβαλλοντική διάσταση (σε ισχύ σήμερα)
− Νέος τρόπος έκδοσης αδειών δόμησης και ελέγχου των κατασκευών, Ηλεκτρονική ταυτότητα κτηρίων. Με ευθύνη των μηχανικών συντάσσονται πλέον οι μελέτες και εκτελείται το οικοδομικό έργο. Διαχωρίστηκε το εγκριτικό από το εποπτικό έργο, ελαχιστοποιήθηκε η ανάγκη για επαφή με τις πολεοδομίες
− Η Τράπεζα γης ως αναγκαίο εργαλείο για επίλυση πολλών προβλημάτων ορθής ανάπτυξης στον χώρο
− Πρόγραμμα εκπόνησης μελετών για τη θεσμοθέτηση μορφολογικών κανόνων για τη δόμηση και την αρχιτεκτονική στους μικρούς οικισμούς της χώρας και σε περιοχές εκτός σχεδίου
− Αναβάθμιση της ΕΑΧΑ ώστε να καλύπτει αναπλάσεις σε όλη τη χώρα
− Νέο θεσμικό πλαίσιο για τον πολεοδομικό σχεδιασμό (Ν. 2508/97)
− Τροποποίηση ΠΔ χρήσεων γης
− Διαγράμματα δικτύων κοινόχρηστων χώρων οικισμών χωρίς ρυμοτομικό σχέδιο (άρθρο 35 ν.3987/2011)
− Ρυθμίσεις για την εκτός σχεδίου δόμηση στα νησιά (π.χ. για Σαντορίνη, επιβληθείσα αναστολή και σχέδιο προστασίας από γεωλογικά φαινόμενα, ΧΥΤΗ, αφαλατώσεις, ΔΕΗ κ.ά. Εγκαταστάσεις, και ΑΠΕ)
− Μητροπολιτικά θέματα: Ρυθμιστικά Σχέδια με νέες προσεγγίσεις και έμφαση στην προστασία των φυσικών πόρων, την κλιματική αλλαγή, την υπερεκμετάλλευση της γης, τις υπερβολικές επεκτάσεις, τις μεγάλες φυσικές καταστροφές, και σε νέες έννοιες όπως διατήρηση
της βιοποικιλότητας, προστασία του τοπίου και εδαφική συνοχή
− Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας Αττικής
− Ρυθμιστικό Σχέδιο Θεσσαλονίκης
− Ρυθμιστικά Σχέδια μεγάλων πόλεων της Περιφέρειας (Λάρισα, Βόλος, Ιωάννινα, Πάτρα, Ηράκλειο)
− Παρεμβάσεις στην Αθήνα και τις μεγάλες πόλεις
− Παρεμβάσεις στο υποβαθμισμένο κέντρο της Αθήνας
− Οικονομικά-φορολογικά κίνητρα για το υποβαθμισμένο Κέντρο (ΓΕΡΑΝΙ, ΚεραμεικόςΜεταξουργείο)
− Κίνητρα για την επανακατοίκηση του κέντρου
− Παρεμβάσεις στις γειτονιές (ΑΘΗΝΑΧ4, Διαγωνισμοί για αναπλάσεις όπως της Πλατείας Θεάτρου)
− Στρατηγικές αναπλάσεις και στροφή της Αθήνας προς την θάλασσα που αναγνωρίζει το συγκριτικό της πλεονέκτημα και τη σχέση της με την θάλασσα, αποκτώντας μεγάλους πόλους πρασίνου στο Φαληρικό Μέτωπο και την περιοχή του Ελληνικού
− Ανάπλαση Φαληρικού μετώπου
− Ανάπλαση Πανεπιστημίου
− Διαγωνισμός ανάπλασης Λεωφ. Βασ. Όλγας
− Αξιοποίηση Ελληνικού
− 3 διαγωνισμοί για την ανάπλαση περιοχών της Θεσσαλονίκης
− Θεσσαλονίκη: Προγραμματισμός για την ενιαία μελέτη του συνόλου του παράκτιου μετώπου του Θερμαϊκού (με χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο)
− Κλιματική αλλαγή
− Δημοπράτηση αδιάθετων δικαιωμάτων εκπομπών αερίων θερμοκηπίου
− Διαμόρφωση νομοθετικού πλαισίου για την υπόγεια αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα
− Προετοιμασία ένταξης αερομεταφορών στο σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών
− Σχέδιο δράσης για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή
− Ελληνική πρωτοβουλία για την κλιματική αλλαγή στη Μεσόγειο
− Επανεξέταση πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη