Ο βουλευτής Κομνηνός Δελβερούδης στη Βουλή: Η κυβέρνηση αποδυναμώνει την Τοπική Αυτοδιοίκηση

Ο βουλευτής ΝΙΚΗΣ Πιερίας, κ. Κομνηνός Δελβερούδης, μιλώντας χθες 25/6/2026 στην Ολομέλεια της Βουλής κατά τη συζήτηση για τον Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αποδόμησε τον κυβερνητικό ισχυρισμό περί δήθεν ενίσχυσης της αυτονομίας των ΟΤΑ και ανέδειξε τον πραγματικό χαρακτήρα του νομοθετήματος: περισσότερη συγκέντρωση εξουσίας, και αυξημένος έλεγχος Δήμων και Περιφερειών από το επιτελικό κράτος.

Ο κ. Δελβερούδης έθεσε εξαρχής το κρίσιμο ερώτημα: «Το νομοσχέδιο αυτό ενισχύει την αυτονομία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης; Η απάντηση είναι προφανώς όχι. Στην πραγματικότητα ενισχύει την κρατική διοίκηση». Υπογράμμισε ότι πραγματική αυτονομία δεν μπορεί να υπάρξει όταν τα βασικά εργαλεία εξουσίας, ανάπτυξης και οικονομικής επιβίωσης παραμένουν συγκεντρωμένα στο κεντρικό κράτος.

Ο βουλευτής της ΝΙΚΗΣ κατήγγειλε ότι η κυβέρνηση επιχειρεί να επιβάλει στην Τοπική Αυτοδιοίκηση το ίδιο ασφυκτικό μοντέλο που εφαρμόζει στη γενική διακυβέρνηση: ένα πρωθυπουργοκεντρικό επιτελικό κράτος που αποφασίζει από το κέντρο για τον χωροταξικό σχεδιασμό, τις επενδύσεις, την ανάπτυξη και τους πόρους των Δήμων. «Στην πραγματικότητα πρόκειται για μια κωδικοποίηση χωρίς ουσιαστική αποκέντρωση», σημείωσε, περιγράφοντας ένα θεσμικό σχέδιο υπερσυγκέντρωσης.

Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στο νέο εκλογικό σύστημα για τις αυτοδιοικητικές εκλογές, το οποίο χαρακτήρισε προβληματικό ως προς τη δημοκρατική νομιμοποίηση. Η κατάργηση του δεύτερου γύρου, η εκλογή δημάρχων και περιφερειαρχών με 42% συν μία ψήφο και η εισαγωγή της μεταφερόμενης εναλλακτικής ψήφου δημιουργούν, όπως είπε, «πλειοψηφίες κατά παραγγελία».

«Αυτό δεν είναι δημοκρατική συμμετοχή», ανέφερε, εξηγώντας ότι ένας συνδυασμός μπορεί να εκλεγεί με λιγότερες ψήφους από το άθροισμα των αντιπάλων του. Προειδοποίησε ακόμη ότι οι νέες ρυθμίσεις μπορεί να οδηγήσουν στην εκλογή δημοτικών αρχών με πολύ χαμηλή πραγματική κοινωνική στήριξη.

Απαντώντας στο κυβερνητικό επιχείρημα περί μείωσης του κόστους μέσω της κατάργησης του δεύτερου γύρου, υπενθύμισε τα υψηλά χρέη της Ν.Δ. «Να θυμίσουμε τα χρέη της Νέας Δημοκρατίας, η οποία χρωστάει σε τράπεζες 530 εκατομμύρια ευρώ και άλλα 12 εκατομμύρια σε εφορία, ασφαλιστικά ταμεία και προμηθευτές», είπε, κάνοντας λόγο για υποκρισία μιας κυβέρνησης που επικαλείται οικονομία στις εκλογές των πολιτών, ενώ διατηρεί εσωκομματικές διαδικασίες δύο γύρων.

Στο δεύτερο μέρος της παρέμβασής του, ο κ. Δελβερούδης κατήγγειλε την αφαίρεση κρίσιμων αρμοδιοτήτων από τους Δήμους. Η μεταφορά των υπηρεσιών δόμησης στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η κατάργηση δημοτικών νομικών προσώπων και η προώθηση αναπτυξιακών οργανισμών και ανώνυμων εταιρειών, όπως ανέφερε, αποδυναμώνουν την Τοπική Αυτοδιοίκηση και τη μετατρέπουν σε εκτελεστικό μηχανισμό κεντρικών αποφάσεων.

Αναφερόμενος στα οικονομικά των ΟΤΑ, επισήμανε ότι παραμένουν εξαρτημένοι από κρατικούς πόρους, με μειωμένες ΚΑΠ και χωρίς πρόβλεψη για οφειλές που υπερβαίνουν τα 6 δισ. ευρώ. Παράλληλα, υποστήριξε ότι το άρθρο 312, συνδέοντας τα επιχειρησιακά σχέδια των ΟΤΑ με τον στρατηγικό σχεδιασμό του Υπουργείου Εσωτερικών, ακυρώνει στην πράξη τον τοπικό σχεδιασμό.

Ιδιαίτερα αποκαλυπτική χαρακτήρισε και την περίπτωση των μεγάλων έργων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στην Κρήτη. Αναφερόμενος στα σχεδιαζόμενα αιολικά πάρκα στους Δήμους Ρεθύμνης, Αμαρίου και Αγίου Βασιλείου, σημείωσε ότι οι τοπικές κοινωνίες και οι τρεις Δήμοι εξέφρασαν ξεκάθαρη αντίθεση, κυρίως για τον τρόπο σχεδιασμού και προώθησης των έργων.

Ο κ. Δελβερούδης υποστήριξε ότι ο νέος Κώδικας Τοπικής Αυτοδιοίκησης υπηρετεί ένα κεντρικό πολιτικό σχέδιο: αδύναμους Δήμους, περιορισμένες Περιφέρειες και ισχυρό επιτελικό κράτος, με τις τοπικές κοινωνίες να χάνουν φωνή και τις αιρετές αρχές να οδηγούνται σε θεσμική και οικονομική εξάρτηση.

«Η ΝΙΚΗ όμως έχει φωνή και θα είναι εδώ για να υπηρετεί το συμφέρον του ελληνικού λαού, σε κάθε Δήμο, σε κάθε Περιφέρεια», κατέληξε ο βουλευτής Πιερίας, στέλνοντας σαφές μήνυμα απέναντι στην κυβερνητική πολιτική για την Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Ακολουθεί το βίντεο από την ομιλία του βουλευτή στην Ολομέλεια της Βουλής.