Περί τηλεκατάρτισης… και σκανδαλωδών παρωδιών αυτής

Του Δημήτρη Μάρδα
Καθηγητή Τμήματος Οικονομικών Επιστημών
π. Αν. υπουργού Οικονομικών

Η σπατάλη σε περίοδο όπου ο κρατικός προϋπολογισμός έχει εκτροχιαστεί δεν δίνει σήμα χρηστής διαχείρισης του δημοσίου χρήματος. Είναι περιττή πολυτέλεια!

Με αφορμή το θόρυβο που προκάλεσε το πρόγραμμα τηλεκατάρτισης με το γνωστό όρο Σκόιλ Ελικικού, αναφέρθηκε σε διάφορα δημοσιεύματα ότι για τηλεκατάρτιση δόθηκαν 200 εκ. ευρώ στα ΚΕΚ κατά το 2015-19.

Όλα τα χρήματα που χρησιμοποιούνται για επιμόρφωση, κατάρτιση και οτιδήποτε σχετικό προέρχονται κατά κύριο λόγο από το Κοινωνικό Ταμείο της ΕΕ. Δίνονται λοιπόν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μέσω προγραμμάτων που εξυπηρετούν τις ανάγκες τις Δια Βίου μάθησης, από παλιά, από το 1ο πακέτο Ντελόρ!. Φορείς που υλοποιούν τα εν λόγω προγράμματα είναι τα πιστοποιημένα Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΚΕΚ). Διάφοροι φορείς, Επιμελητήρια, Πανεπιστήμια, ιδιώτες διαθέτουν πιστοποιημένα ΚΕΚ.

Πράγματι κατά την περίοδο 2015-19 δόθηκαν χρήματα όχι μόνο για τηλεκατάρτιση αλλά και για άλλες μορφές κατάρτισης, όπως και παλαιότερα. Τι σχέση έχουν όμως αυτά τα προγράμματα που αναφέρονται σε άνεργους ή νέους, κατά κύριο λόγο, επιστήμονες κ.ά. με το πρόγραμμα αυτό του Σκόιλ Ελικικού, που εκπόνησε η κυβέρνηση για να ενισχύσει τα εισοδήματα των επαγγελματιών-επιστημόνων μέσω μιας πρωτόγνωρης σπατάλης για κατάρτιση παρωδία;

Πέραν των 600 ευρώ ανά επιστήμονα, τα λειτουργικά έξοδα του προγράμματος ήταν 470 ευρώ ανά άτομο, μια δαπάνη ακατανόητη τη  σημερινή εποχή. Ως προς την ουσία του προγράμματος σημειώνεται το εξής: Σε επιστήμονες που χρόνια ασκούν το επάγγελμα θα δίνονταν πληροφορίες που εν πολλοίς επιτελούν εργαλείο της καθημερινής τους δουλειάς;

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπής, στο πλαίσιο της πολιτικής αντιμετώπισης της κρίσης της περιόδου, δεν έφερε αντίρρηση στο «γύρισμα» χρημάτων του Κοινωνικού Ταμείου και την ένταξή τους σε άλλες γραμμές δαπανών του τακτικού προϋπολογισμού της χώρας, που θα εξυπηρετούσαν άμεσες ανάγκες των πολιτών. Ερωτηματικά προκαλεί η εμμονή της κυβέρνησης να εντάξει τους επιστήμονες σε ένα επιμορφωτικό πρόγραμμα χωρίς ουσία.

Η υποχώρησή της και η εφαρμογή του αυτονόητου, δείχνουν την αστοχία μιας σπάταλης επιλογής σε περίοδο όπου ο κρατικός προϋπολογισμός του πρώτου τριμήνου του 2020 κινείται στην κόψη του ξυραφιού καταγράφοντας αρνητικές αποκλίσεις από τους στόχους κατά την περίοδο Ιανουαρίου-Μαρτίου. Ο λογαριασμός του πρώτου τριμήνου… σώθηκε λόγω τη μεταφοράς εσόδων 779 εκ. ευρώ από τον Απρίλιο στο Μάρτιο και της μείωσης των δαπανών κατά 125 εκ. ευρώ. (βλ. αναλυτικότερα, https://tvxs.gr/news/ellada/ianoyarios-martios-kratikos-proypologismos-stin-kopsi-toy-ksyrafioy.  Οι επιπτώσεις του Κορωνοϊού θα εμφανιστούν αρχικά τον κρατικό προϋπολογισμό του Απριλίου.    

Τέλος ως προς τα επιμορφωτικά προγράμματα τα χρηματοδοτούμενα στο σύνολό τους από τον κοινοτικό προϋπολογισμό όπως προαναφέρθηκε, να υπενθυμίσουμε ότι το 2015 κλήθηκε η τότε νέα Κυβέρνηση να επιστρέψει στην Επιτροπή- Κοινωνικό Ταμείο 220 εκ. ευρώ λόγω κακοδιαχείρισης επιμορφωτικών προγραμμάτων περιόδων πριν το 2014.