Άννα Δημάκη: Γυναίκα και Τέχνη

Της Αριστέας Κοντόζογλου

Γυναίκα …πολυγραφότατη  λέξη, σημείο αναφοράς, έμπνευσης, δημιουργίας, χειραφέτησης…Γυναίκα, ελεύθερη, σύζυγος, μάνα, γιαγιά, αδερφή, ερωμένη, ερωτική, ποθητή, επιστήμων, καλλιτέχνης, πολιτικός,..Γυναίκα, πάνω απ’ όλα άνθρωπος !

Πολυδιάστατη η μορφή και ο ρόλος της…οι ρόλοι της στην κοινωνία του χθες και του σήμερα.

Η Άννα Δημάκη, μια έντονη προσωπικότητα που υμνεί μέσα από τους πίνακές της τη γυναίκα του χθες, του σήμερα και του αύριο. Τα έργα της τόσο σε σύλληψη αλλά και μέσα από την εικαστική της απόδοση, μοναδικά.

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας που είναι σήμερα 8 Μαρτίου ευχαριστώ από καρδιάς την κυρία Δημάκη που ανταποκρίθηκε στο κάλεσμα για  την υλοποίηση της συνέντευξης αυτής, καθώς νιώθω ιδιαίτερη τιμή που εγκαινιάζω μέσα από τη στήλη μου «8η Ώρα Δημιουργίας» τους δύο νέους πίνακές της.

Α.Κ: Η γυναίκα μέσα από την Τέχνη ως προσωπικότητα και ως είδωλο…

Α.Δ: Η γυναίκα στην τέχνη  πάντα απεικόνιζε το σύμβολο της ομορφιάς, και μέσα από αυτή όλοι οι καλλιτέχνες εξέφραζαν την καλλιτεχνική τους υπόσταση. Το πώς απεικονίζεται  από την αρχαιότητα έως σήμερα έχει να κάνει με την θέση που κατέχει στην κοινωνία, αλλά και με τις πολιτισμικές εντάσεις ανάμεσα στα δύο φύλα. Για μένα  όμως η γυναίκα είναι κάτι που το καταλαβαίνω σαν πλάσμα, σαν ύπαρξη. Έχω άποψη μέσα από την διαδρομή μου. Μέσα από την τέχνη της  ζωγραφικής βγάζω την  ομορφιά της ψυχής μιας γυναίκας και την προβάλλω μέσα από τα προβλήματα που αντιμετωπίζει στη σημερινή  κοινωνία. Ο στόχος μου είναι να θαυμάσουν τη γυναίκα  σαν ομορφιά, σαν θηλυκό, σαν επαγγελματία, σαν μια ηρωίδα που έβαλε σφραγίδα στην ιστορία της.

Α.Κ: Μοναδική η σύλληψή σας και η εικαστική απόδοση. Αναφέρομαι στον πίνακά σας όπου η νοσηλεύτρια εμβολιάζει το άγαλμα. Ποιο το μήνυμα που θέλετε να περάσετε;

Α.Δ: Με αφορμή την γιορτή της γυναίκας ήθελα να τιμήσω τη γυναίκα γιατρό, τη γυναίκα νοσηλεύτρια και να πάρω θέση σε όλο αυτό το αλαλούμ που έχει δημιουργηθεί με ανεμβολίαστους και εμβολιασμένους. Το δείχνω ξεκάθαρα  μέσα από τους δύο νέους  πίνακές μου. Στον έναν πίνακα απεικονίζω την κούραση της ηρωίδας νοσηλεύτριας στην μάχη με τον άνισο αγώνα με τον ιό. Στον δεύτερο πίνακα απεικονίζω το άγαλμα της Υγείας σε μια συμβολική κίνηση να εμβολιάζεται από τη γυναίκα υγειονομικό και να παίρνει ανάσα ζωής.

Με τους πίνακες αυτούς δείχνω τον ζωτικό ρόλο των νοσηλευτών στη συμβολή και τον αγώνα τους για την προστασία και την διαφύλαξη της υγείας μας. 

Α.Κ: «Η ποίηση ομιλούσα ζωγραφική και η ζωγραφική ομιλούσα ποίηση». Θεωρώ ότι το έχετε πετύχει. Μιλήστε μας για την αισθητική της τέχνης σας.

Α.Δ: Όλες μου οι εκθέσεις ήταν ένας συνδυασμός ζωγραφικής και ποίησής μου. Σε κάθε έκθεσή μου με θέμα πάντα τη γυναίκα ξετυλίγεται μια ιστορία με αρχή και τέλος. Δε θα αναλύσω αν η ζωγραφική μου εμπνέει την ποίηση ή το αντίθετο. Για μένα ό,τι δεν μπορεί να αποδώσει ο καμβάς το αποδίδει η ποίηση και ό,τι δεν μπορεί να αποδώσει η ποίηση το αποδίδει η ζωγραφική.

Α.Κ: Αν σας δώσουν έναν λευκό καμβά πως θα αποτυπώνατε όλα αυτά που βιώνουν οι συνάνθρωποί μας στην Ουκρανία;


Α.Δ: Εδώ δεν έχουμε να κάνουμε με μια αντιπαλότητα εχθρών. Οι Ρώσοι και οι Ουκρανοί ήταν αδέρφια μέχρι χθες. Είχαν μια σχέση Ελλάδας- Κύπρου. Για μένα έχουν ευθύνες οι επικεφαλείς των κρατών. Σε μια  εισβολή σε άλλη χώρα είμαι πάντα με αυτόν που υπερασπίζεται την χώρα του οπότε θέλω να στείλω και εγώ την συμπαράστασή μου στον Ουκρανικό λαό. Εικαστικά θα μπορούσα να το αποδώσω σχεδιάζοντας  έναν κύκλο με δύο παιδιά αγκαλιασμένα που έχουν προέλθει από Ρώσο πατέρα και Ουκρανή μάνα.

Σας ευχαριστώ πολύ!

Λίγα λόγια για την Άννα Δημάκη:

H Άννα Δημάκη γεννήθηκε στην Αλεξανδρούπολη. Είναι πτυχιούχος ΝΟΕ ΑΠΘ, ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη. Η πηγή έμπνευσης της είναι η ίδια η γυναίκα με μια προσωπική εικαστική γλώσσα χωρίς μιμητισμούς. Η γυναίκα ως σύμβολο ζωής και αναγέννησης. Η γυναίκα που σου μαθαίνει ότι μέσα από τις ατέλειες, μαθαίνεις την ομορφιά της ζωής. Η γυναίκα που στην τέχνη της είναι η ωριμότητα φύλου μαζί με πάθος και ένταση. Η γυναίκα σε θέση αυτογνωσίας μέσα από τα προβλήματά της και πάντα σε χώρο υπερβατικό.

Πιστεύει στη δύναμη της αλληλεγγύης και της κοινωνικής προσφοράς και το αποδεικνύει με τη συμμετοχή της ως διοργανώτρια και ως χορηγός σε εικαστικά δρώμενα Είναι η πρώτη ζωγράφος που μετά από πολυετή  έρευνα έδωσε μορφή στην τιμημένη θρακιώτισα ηρωίδα του ‘21  Δόμνα Βισβίζη και σε πολλά σχολεία με πρωτοβουλία των εκπαιδευτικών διδάσκεται η ιστορία της μέσα από τους πίνακες της κ. Δημάκη.

Πίνακές της βρίσκονται σε δημόσια κτίρια της Ελλάδας και  στο Παλάτι Πολιτισμού Λεβάσοβο της Αγίας Πετρούπολης και στην Αίθουσα Τέχνης του Πνευματικού Κέντρου της Καλούγκα Ρωσίας. Είναι τρεις φορές βραβευμένη από τη Ρωσική δημοκρατία για το έργο της και τη διάδοση του ελληνικού πολιτισμού  και βραβευμένη με τιμητική πλακέτα για την προσφορά της στον πολιτισμό από τον όμιλο για την  UNESCO Πειραιώς και Νήσων.

 Έχει διοργανώσει και έχει συμμετάσχει σε αρκετές ομαδικές εκθέσεις  και έχει κάνει 13 ατομικές εκθέσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό.

Αριστέα Κοντόζογλου

Δημοσιογράφος