Ταχύρρυθμα μαθήματα …ψηφιακού μετασχηματισμού έκανε η ελληνική κοινωνία και η οικονομία την περίοδο του lockdown για τον περιορισμό της διασποράς του COVID-19. Οι Έλληνες πολίτες ψηφιοποίησαν ακόμη περισσότερο δραστηριότητες, όπως οι αγορές, οι τραπεζικές συναλλαγές και οι συναλλαγές με το Δημόσιο, η εργασία, η εκπαίδευση, η επικοινωνία, η ψυχαγωγία και η ενημέρωση.
Το διάστημα της καραντίνας, που επιβλήθηκε για τον έλεγχο του νέου κορωνοϊού, οι online τραπεζικές συναλλαγές στην Ελλάδα αυξήθηκαν κατά 41% σε σχέση με πριν. Την ίδια περίοδο, οι ηλεκτρονικές συναλλαγές με το Δημόσιο ενισχύθηκαν κατά 38%, ενώ το e-learning αυξήθηκε σε ποσοστό 49%.
Οι Έλληνες πολίτες – όπως άλλωστε συνέβη σε παγκόσμιο επίπεδο – αντιμετώπισαν το Διαδίκτυο ως ένα ασφαλές καταφύγιο, προκειμένου να προστατεύσουν το πολύτιμο αγαθό της υγείας. Έτσι, σχεδόν ένας στους δύο (46%) εργάστηκε από το σπίτι, ενώ όλοι οι Έλληνες (97%) απέκτησαν τουλάχιστον μια νέα συνήθεια την περίοδο του lockdown, με τους περισσότερους (59%) να απαντούν ότι η νέα αυτή συνήθεια ήταν οι online αγορές. Μάλιστα, η στροφή του Έλληνα στις ηλεκτρονικές αγορές δεν φαίνεται να αποτελεί συγκυριακό φαινόμενο, αλλά μάλλον ήρθε για να μείνει, αφού το 37% των πολιτών απαντά ότι θα κάνει περισσότερες online αγορές και στο μέλλον.
Ψηφιακή υπόθεση έγινε, την περίοδο του lockdown και η επικοινωνία, με τους Έλληνες να κάνουν ακόμη μεγαλύτερη χρήση περισσότερων networks, προκειμένου να επικοινωνήσουν. Η χρήση του Messenger αυξήθηκε κατά 27%, του Viber κατά 10%, η χρήση του Skype διευρύνθηκε κατά 59% και του WhatsApp κατά 34%.
Ψηφιακή ψυχαγωγία και ενημέρωση
Την ψηφιακή οδό επέλεξαν οι Έλληνες πολίτες και για την ενημέρωσή τους. Όπως δείχνει νέα έρευνα της FocusBari με τίτλο (Greece Covid-19: The ‘Next Day’ 4 the ‘Next We’), τα digital ΜΜΕ ξεπέρασαν τα παραδοσιακά, ως πηγή ενημέρωσης το διάστημα της καραντίνας. Οι Έλληνες στράφηκαν σε ενημερωτικά sites (68%), στα κοινωνικά δίκτυα (47%) και στις επίσημες κυβερνητικές ιστοσελίδες (30%) για την ενημέρωσή τους. Παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης, όπως οι εφημερίδες συγκέντρωσαν ποσοστό 22%, ενώ το ραδιόφωνο 20%, αν και την πρωτοκαθεδρία στην ενημέρωση κέρδισαν σαφέστατα τα τηλεοπτικά κανάλια (70%).
Ψηφιακή διάσταση απέκτησε και η ψυχαγωγία για τους Έλληνες πολίτες την περίοδο του lockdown, καθώς η χρήση WEB TV αυξήθηκε κατά 43% και η χρήση των online games κατά 41%. Τα social media συντρόφευσαν στενά τους Έλληνες τις εβδομάδες της καραντίνας, γεγονός που φαίνεται καθαρά από την αύξηση της χρήσης, η οποία ήταν της τάξης του 123% στο Twitter, 110% στο Linkedin και 95% στο Snapchat.
Για να καλύψουν τις αυξημένες ψηφιακές τους ανάγκες, οι Έλληνες συνδέθηκαν την περίοδο του lockdown από περισσότερες συσκευές. Η χρήση laptop αυξήθηκε κατά 38%, του σταθερού ηλεκτρονικού υπολογιστή κατά 57%, του tablet κατά 23% και της smart TV κατά το εντυπωσιακό 73%.
Digitalvs φυσικής επαφής
Τον μεγάλο βαθμό ψηφιοποίησης της καθημερινότητας του Έλληνα, κατά το διάστημα του εγκλεισμού στο σπίτι για τον περιορισμό του COVID-19, υπογραμμίζει, τέλος, η τοποθέτηση των πολιτών σε ερώτηση της έρευνας της Focus Bari για το εάν η τεχνολογία μπορεί να αντικαταστήσει τη φυσική επαφή. Απέναντι στη φράση “Η τεχνολογία δεν μπορεί να αντικαταστήσει την σύνδεση που προσφέρει το «από κοντά»”, οι Έλληνες είναι μάλλον μοιρασμένοι, με το 55% να απαντά “Συμφωνώ πολύ/αρκετά” και ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσοστό 45% να απαντά “Διαφωνώ πολύ/αρκετά”.