Διευρωπαϊκά έργα στον τομέα των μεταφορών: πρώτοι οι νέοι κανόνες

  • Εστίαση στις βιώσιμες μεταφορές – σιδηρόδρομοι, πλωτές οδούς, ναυτιλία
  • Περισσότερες εξουσίες στην Επιτροπή για τη διαχείριση της καθυστέρησης των έργων
  • Διακοπή των σχέσεων με τη Ρωσία και τη Λευκορωσία, σύνδεση των υποδομών της ΕΕ με την Ουκρανία και τη Μολδαβία

Τα μεγάλα έργα υποδομής μεταφορών της ΕΕ θα πρέπει να επικεντρωθούν περισσότερο στις βιώσιμες μεταφορές, να αποφύγουν καθυστερήσεις και να δημιουργήσουν δεσμούς με την Ουκρανία και τη Μολδαβία, λένε οι ευρωβουλευτές μεταφορών.

Την Πέμπτη, 13-4-2023, η Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού ενέκρινε τη θέση της σχετικά με την αναθεώρηση των κανόνων για τις διευρωπαϊκές μεταφορές (ΔΕΔ-Μ). Αυτό είναι το σχέδιο της ΕΕ για τη δημιουργία ενός δικτύου σιδηροδρόμων, δρόμων, εσωτερικών πλωτών οδών και δρομολογίων θαλάσσιων μεταφορών μικρών αποστάσεων που συνδέονται μέσω λιμένων και τερματικών σταθμών σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Τα τρέχοντα έργα ΔΕΔ-Μ κυμαίνονται από το Rail Baltica , που συνδέει το Ελσίνκι και τη Βαρσοβία, έως τη σήραγγα βάσης του Brenner , που συνδέει την Αυστρία με την Ιταλία ή τη σιδηροδρομική γραμμή υψηλής ταχύτητας Λισαβόνας-Μαδρίτης .

Βιώσιμες μεταφορές

Η Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού υποστηρίζει την ύπαρξη ενιαίων τεχνικών και επιχειρησιακών προτύπων για κάθε τρόπο μεταφοράς και τονίζει ότι οι διατροπικές μεταφορές θα πρέπει να γίνονται κατά κύριο λόγο σιδηροδρομικά, εσωτερικές πλωτές οδούς ή θαλάσσιες μεταφορές μικρών αποστάσεων, ενώ τυχόν αρχικά και/ή τελικά σκέλη μπορούν να πραγματοποιηθούν οδικώς. . Αυτό θα μεταφραστεί σε πλήρως ηλεκτροδοτημένους σιδηροδρόμους στο κεντρικό δίκτυο ΔΕΔ-Μ, με τρένα τουλάχιστον 160 km/h επιβατικά και 100 km/h φορτηγά, τα οποία θα μπορούσαν να διασχίσουν τα εσωτερικά σύνορα της ΕΕ σε λιγότερο από 15 λεπτά μέχρι το τέλος του 2030.

Οι ευρωβουλευτές ζητούν από τα κράτη μέλη να υιοθετήσουν σχέδια βιώσιμης αστικής κινητικότητας έως το τέλος του 2025 για να ενσωματώσουν διαφορετικούς τρόπους μεταφοράς, συμπεριλαμβανομένης της ποδηλασίας ή της ενεργού κινητικότητας, τη μείωση της συμφόρησης και τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Αυτό το σχέδιο πρέπει να γίνει μία από τις προϋποθέσεις για να λάβουμε χρηματοδότηση από την ΕΕ.

Χωρίς καθυστερήσεις

Οι ευρωβουλευτές επιβεβαιώνουν την ανάγκη να ολοκληρωθούν μεγάλα έργα υποδομής μεταφορών έως το τέλος του 2030 στο κεντρικό δίκτυο ΔΕΔ-Μ και έως το τέλος του 2050 σε ένα ολοκληρωμένο δίκτυο που θα επικεντρώνεται ιδιαίτερα στην εξάλειψη των σημείων συμφόρησης και των ελλειπόντων κρίκων και στην καλύτερη εξουσιοδότηση 11 Ευρωπαίων Συντονιστών . Για να δοθεί κίνητρο για γρήγορη ανάπτυξη αυτών των έργων, οι ευρωβουλευτές υποστηρίζουν τη θέσπιση ενδιάμεσης προθεσμίας το 2040. Σε περίπτωση σημαντικής καθυστέρησης, οι ευρωβουλευτές προτείνουν στην Επιτροπή να κινήσει αμέσως διαδικασία επί παραβάσει και να μειώσει ή να τερματίσει τη χρηματοδότηση.

Εταιρική σχέση με τρίτες χώρες και στρατιωτική κινητικότητα

Μετά τον πόλεμο της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας, η Επιτροπή Μεταφορών υποστήριξε τη μείωση των έργων υποδομής μεταφορών με τη Ρωσία και τη Λευκορωσία και, αντ’ αυτού, την ενίσχυση της εταιρικής σχέσης με την Ουκρανία και τη Μολδαβία. Οι ευρωβουλευτές θέλουν επίσης οι κυβερνήσεις της ΕΕ να αποκλείουν τις επιχειρήσεις εκτός ΕΕ από τη συμμετοχή σε μεγάλα έργα ΔΕΔ-Μ, εάν η Επιτροπή κρίνει ότι αποτελούν κίνδυνο για την ασφάλεια.

Κατά την κατασκευή ή την αναβάθμιση της υποδομής ΔΕΔ-Μ, οι χώρες της ΕΕ θα πρέπει να διασφαλίσουν την απρόσκοπτη μεταφορά στρατιωτικών στρατευμάτων και υλικού εντός της ΕΕ, λένε οι ευρωβουλευτές. Εντός ενός έτους από την έναρξη ισχύος των νέων κανόνων, η Επιτροπή θα διενεργήσει μελέτη σχετικά με τις μετακινήσεις μεγάλης κλίμακας σύντομης προειδοποίησης για να διευκολύνει τον σχεδιασμό στρατιωτικής κινητικότητας.

Εισαγωγικά

Η συνεισηγήτρια Barbara Thaler (EPP, AT) δήλωσε: «Όλοι μιλούν για τη στροφή των μεταφορών στους σιδηροδρόμους. Ωστόσο, ενώ τα αυτοκίνητα, τα φορτηγά ή τα αεροπλάνα μπορούν να διασχίσουν τα σύνορα της ΕΕ χωρίς κανένα πρόβλημα, τα τρένα, ειδικά τα φορτηγά, αναγκάζονται να σταματούν στα σύνορα, μερικές φορές για ώρες, για να προσαρμοστούν στις απαιτήσεις των διαφόρων κρατών μελών. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο είναι ιδιαίτερα σημαντικό να διασφαλιστεί ότι οι σιδηροδρομικές συνοριακές διελεύσεις δεν θα διαρκούν περισσότερο από 15 λεπτά και θα πρέπει επίσης να υπάρχουν διασυνοριακές θέσεις για εμπορευματικά τρένα. Είναι φιλόδοξο, αλλά απαραίτητο εάν θέλουμε να επιτύχουμε τη μετατόπιση της κυκλοφορίας από το δρόμο στο σιδηρόδρομο 

Ο συνεισηγητής Dominque Riquet (Renew, FR) πρόσθεσε: «Η υποδομή μεταφορών είναι απαραίτητη, χρησιμεύει ως η ραχοκοκαλιά της οικονομίας και της ευημερίας μας, ενώ αυξάνει τη συνοχή και συμβάλλει στην επίτευξη των κλιματικών στόχων της Ένωσης. Ωστόσο, αντιμετωπίζουμε πολύ μεγάλη καθυστέρηση στο έδαφος. Η Ευρώπη αρχίζει να υστερεί έναντι των διεθνών ανταγωνιστών μας και η Ένωση υποφέρει από πολύ λίγες επενδύσεις και έλλειψη πολιτικής βούλησης από τα κράτη μέλη. Ως εκ τούτου, το Κοινοβούλιο θα διασφαλίσει ότι έχουμε έναν κανονισμό ΔΕΔ-Μ που λειτουργεί και αποδίδει για τις επιχειρήσεις και τους πολίτες μας».

Επόμενα βήματα

Το σχέδιο διαπραγματευτικής εντολής εγκρίθηκε με 44 ψήφους υπέρ, καμία κατά και μία αποχή. Οι ευρωβουλευτές της Επιτροπής Μεταφορών υποστήριξαν επίσης ομόφωνα (44 ψήφους υπέρ) την απόφαση να ξεκινήσουν συνομιλίες με τα κράτη μέλη για την τελική μορφή της νομοθεσίας, μόλις η Ολομέλεια δώσει το πράσινο φως την επόμενη εβδομάδα.