Νέο σχέδιο δράσης για την ψηφιακή εκπαίδευση προωθεί η Ευρώπη

Τον επαναπροσδιορισμό της εκπαίδευσης και της κατάρτισης για την ψηφιακή εποχή επιδιώκει η Ευρωπαϊκή Ένωση

Νέο σχέδιο δράσης για την ψηφιακή εκπαίδευση, το οποίο αποτυπώνει τα διδάγματα που αντλήθηκαν από την κρίση του νέου κορωνοϊού, προωθεί η Ευρωπαϊκή Ένωση. Το νέο σχέδιο, που επικεντρώνεται σε ένα οικοσύστημα ψηφιακής εκπαίδευσης υψηλών επιδόσεων με ενισχυμένες ικανότητες για τον ψηφιακό μετασχηματισμό, ενέκρινε χθες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, υιοθετώντας το πλαίσιο για τον “Ευρωπαϊκό Χώρο Εκπαίδευσης”.

Ο “Ευρωπαϊκός Χώρος Εκπαίδευσης” βασίζεται σε έξι διαστάσεις: την ποιότητα, την ένταξη και ισότητα των φύλων, την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση, τους εκπαιδευτικούς, την τριτοβάθμια εκπαίδευση και μια ισχυρότερη Ευρώπη στον κόσμο. Οι πρωτοβουλίες θα εξετάσουν, μεταξύ άλλων, τρόπους για τη βελτίωση της ποιότητας, ιδίως όσον αφορά τις βασικές και ψηφιακές δεξιότητες.

Το σχέδιο δράσης για την ψηφιακή εκπαίδευση (2021-2027) προτείνει μια σειρά πρωτοβουλιών για υψηλής ποιότητας, χωρίς αποκλεισμούς και προσβάσιμη ψηφιακή εκπαίδευση στην Ευρώπη. Καλεί τα κράτη να αναλάβουν δράση για την ενίσχυση της συνεργασίας, ώστε να καταστούν τα συστήματα εκπαίδευσης και κατάρτισης πραγματικά κατάλληλα για την ψηφιακή εποχή.

“Η κρίση του κορωνοϊού έχει θέσει την εξ αποστάσεως εκπαίδευση στο επίκεντρο των εκπαιδευτικών πρακτικών. Ως αποτέλεσμα, έχει καταδειχθεί η επιτακτική ανάγκη να βελτιωθεί η ψηφιακή εκπαίδευση ως βασικός στρατηγικός στόχος για υψηλής ποιότητας διδασκαλία και μάθηση στην ψηφιακή εποχή. Καθώς απομακρυνόμαστε από τη φάση έκτακτης ανάγκης, που επιβλήθηκε λόγω της έξαρσης της πανδημίας, χρειαζόμαστε μια στρατηγική και πιο μακροπρόθεσμη προσέγγιση ως προς την ψηφιακή εκπαίδευση και κατάρτιση”, αναφέρει η Επιτροπή.

Προτεραιότητες

Το σχέδιο δράσης έχει δύο μακροπρόθεσμες στρατηγικές προτεραιότητες: την προώθηση της ανάπτυξης ενός οικοσυστήματος ψηφιακής εκπαίδευσης υψηλών επιδόσεων και την ενίσχυση των ικανοτήτων για τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Προκειμένου να ενισχυθεί η συνεργασία και η ανταλλαγή στον τομέα της ψηφιακής εκπαίδευσης σε επίπεδο Ε.Ε., η Επιτροπή θα δημιουργήσει έναν ευρωπαϊκό κόμβο ψηφιακής εκπαίδευσης. 

Ο ευρωπαϊκός κόμβος ψηφιακής εκπαίδευσης θα προωθήσει τη συνεργασία και τις συνέργειες μεταξύ τομέων πολιτικής που άπτονται της ψηφιακής εκπαίδευσης, θα δημιουργήσει ένα δίκτυο εθνικών συμβουλευτικών υπηρεσιών και θα ενισχύσει τον διάλογο μεταξύ των ενδιαφερόμενων μερών του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα. 

Και οι δύο πρωτοβουλίες θα τροφοδοτήσουν, επίσης, την τρίτη ευρωπαϊκή σύνοδο κορυφής για την εκπαίδευση, την οποία η Επιτροπή θα φιλοξενήσει διαδικτυακά στις 10 Δεκεμβρίου, για να φέρει σε επαφή τους υπουργούς και τα βασικά ενδιαφερόμενα μέρη, με σκοπό να συζητήσουν πώς θα κάνουν την εκπαίδευση και την κατάρτιση κατάλληλες για την ψηφιακή εποχή.

“Η μαζική χρήση της τεχνολογίας έφερε στο φως κενά και αποκάλυψε αδυναμίες. Το γεγονός αυτό αποτελεί, επίσης, μια ευκαιρία για τον επαναπροσδιορισμό της εκπαίδευσης και της κατάρτισης για την ψηφιακή εποχή. Το 95 % όσων απάντησαν στη δημόσια διαβούλευση σχετικά με το σχέδιο δράσης για την ψηφιακή εκπαίδευση, θεωρούν την κρίση σημείο καμπής, για τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιείται η τεχνολογία στην εκπαίδευση και την κατάρτιση. Είναι η στιγμή να δώσουμε ώθηση, ώστε να διαμορφωθεί και να εκσυγχρονιστεί η εκπαίδευση για την ψηφιακή εποχή”, σχολίασε η εκτελεστική αντιπρόεδρος, αρμόδια για μια Ευρώπη έτοιμη για την ψηφιακή εποχή, κυρία Μαγκρέιτε Βέστεϊγιερ.