Παιδεία και COVID-19: μέτρα για τη γεφύρωση του «ψηφιακού χάσματος» ζητά το Κοινοβούλιο

– Η πανδημία αποκάλυψε σοβαρές ανισότητες όσον αφορά την πρόσβαση στην εκπαίδευση στην ΕΕ
– Προτεραιότητα στο να κλείσει η «ψηφιακή ψαλίδα» στην εκπαίδευση
– Ο προϋπολογισμός του Erasmus+ πρέπει να τριπλασιαστεί

Οι ευρωβουλευτές ζήτησαν να κλείσει η «ψηφιακή ψαλίδα» στην Ευρώπη, καθώς η πανδημία επιδείνωσε τις ανισότητες στην ΕΕ, καθιστώντας δύσκολη για πολλούς την πρόσβαση στη σχολική εκπαίδευση.

Το ψήφισμα εγκρίθηκε την Πέμπτη με 593 ψήφους υπέρ, 58 κατά και 36 αποχές.

Ψηφιακή εκπαίδευση για όλους

Οι ευρωβουλευτές εκφράζουν τη λύπη τους για τις «σοβαρές αποκλίσεις» στην μάθηση ανά την ΕΕ κατά την περίοδο των μέτρων περιορισμού της κυκλοφορίας, καθώς το 32% των μαθητών σε ορισμένα κράτη μέλη δεν είχαν πρόσβαση στην εκπαίδευση για αρκετούς μήνες. Φοβούνται ότι το γεγονός αυτό θα μειώσει τις μελλοντικές εισοδηματικές προοπτικές μιας ολόκληρης γενιάς και θα επηρεάσει αρνητικά την παραγωγικότητα και την ανταγωνιστικότητα στο σύνολό της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Επομένως, το κλείσιμο του ψηφιακού χάσματος πρέπει να αποτελέσει πρωταρχικό μέλημα, με την Επιτροπή να δίνει προτεραιότητα στις επενδύσεις σε ζητήματα συνδεσιμότητας και εξοπλισμού, ιδίως σε απομακρυσμένες και αγροτικές περιοχές, καθώς και στην καθοδήγηση των εκπαιδευτικών και βοηθών εκπαίδευσης σε σχέση με την χρήση της νέας τεχνολογίας.
Ενίσχυση των επενδύσεων για την αντιμετώπιση του δεύτερου κύματος

«Πολλές χώρες εξακολουθούν να είναι απροετοίμαστες ενώπιον του δεύτερου κύματος που πλήττει αυτήν την στιγμή την Ευρώπη. Πρέπει να γίνουν περισσότερα για να διασφαλιστεί η πρόσβαση σε ποιοτική εκπαίδευση και κατάρτιση για όλους, και γι’ αυτό χρειάζεται να επενδύσουμε. Λυπούμαστε βαθιά που το Συμβούλιο προτείνει περικοπές σε προγράμματα που υποστηρίζουν την εκπαίδευση και την κατάρτιση. Επαναλαμβάνουμε το αίτημα για τριπλασιασμό του προϋπολογισμού του Erasmus+ και ενθαρρύνουμε τα κράτη μέλη να αυξήσουν σημαντικά τις δημόσιες δαπάνες για την εκπαίδευση. Η Επιτροπή πρέπει να δώσει προτεραιότητα στις επενδύσεις στην εκπαίδευση στο πλαίσιο του σχεδίου ανάκαμψης», δήλωσε ο Victor Negrescu (Σοσιαλιστές, Ρουμανία), μιλώντας εξ ονόματος της επιτροπής Πολιτισμού και Παιδείας του ΕΚ κατά τη συζήτηση στην ολομέλεια του ΕΚ πριν από την ψηφοφορία.
Φιλόδοξο όραμα για τον Ευρωπαϊκό Χώρο Εκπαίδευσης

Οι ευρωβουλευτές κατακρίνουν επίσης την έλλειψη συντονισμού και ανταλλαγής βέλτιστων εκπαιδευτικών πρακτικών κατά τη διάρκεια της κρίσης και δηλώνουν ότι η ΕΕ θα πρέπει να είναι πιο ενεργή στον συντονισμό μεταξύ των κρατών. Πρότειναν την δημιουργία μιας πλατφόρμας για την ανταλλαγή πρακτικών μεταξύ των κρατών μελών και ζήτησαν την μετατροπή του Ευρωπαϊκού Χώρου Εκπαίδευσης «από ένα χαλαρό όραμα βασισμένο σε γενικές αρχές σε ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα εργασίας».

«Χαιρετίζουμε τη δέσμη μέτρων για την εκπαίδευση που πρότεινε η Επιτροπή στα τέλη Σεπτεμβρίου, ωστόσο αυτή αποτελεί μόνο το πρώτο βήμα. Είναι πλέον καιρός το όραμα για έναν Ευρωπαϊκό Χώρο Εκπαίδευσης και ένα ανανεωμένο σχέδιο δράσης για την ψηφιακή εκπαίδευση να υποστηριχθούν από συγκεκριμένα μέτρα και την απαραίτητη χρηματοδότηση», δήλωσε η εισηγήτρια Sabine Verheyen (ΕΛΚ, Γερμανία) μετά την ψηφοφορία.

Σύμφωνα με την UNESCO, ακόμη και στις πιο ανεπτυγμένες χώρες του κόσμου, κατά την διάρκεια της πρώτης περιόδου της κρίσης του COVID-19, η πρόσβαση στην ψηφιακή εκπαίδευση ήταν περίπου στο 90%, ενώ το 10% των μαθητών παρέμενε αποκλεισμένο από τη μάθηση. Λιγότερο από το 25% των χωρών χαμηλού εισοδήματος έχουν στην διάθεση τους κάποια μορφή εξ αποστάσεως μάθησης.