Την πιο απότομη πτώση εσόδων εδώ και 21 χρόνια θα υποστεί φέτος ο παγκόσμιος κλάδος της ψυχαγωγίας και των μέσων ενημέρωσης, εξαιτίας της πανδημίας του νέου κορωνοϊού. Τα έσοδα του κλάδου θα υποχωρήσουν το 2020 κατά 5,6% σε σύγκριση με το 2019, που μεταφράζεται σε περισσότερα από $120 δισ. σε απόλυτους αριθμούς.
Είναι ξεκάθαρο ότι ο COVID-19 έχει επιταχύνει τη μετάβαση των καταναλωτών στην ψηφιακή κατανάλωση και έχει προκαλέσει ανατρεπτικές αλλαγές σε πολλές μορφές των μέσων ψυχαγωγίας και ενημέρωσης. Παράδειγμα αποτελούν οι εισπράξεις των κινηματογράφων έναντι των συνδρομητικών πλατφορμών streaming (SVOD).
Μόλις το 2015, οι εισπράξεις από τα εισιτήρια των κινηματογράφων ήταν τριπλάσιες σε σύγκριση με τα έσοδα, που είχαν οι πλατφόρμες. Φέτος, τα έσοδα για τις πλατφόρμες θα ξεπεράσουν τις εισπράξεις των κινηματογράφων. Προβλέπεται δε να εκτιναχθούν την επόμενη πενταετία, φτάνοντας έως και το διπλάσιο των εισπράξεων από εισιτήρια το 2024.
Σύμφωνα με την ετήσια έρευνα της PwC “Global Entertainment & Media Outlook 2020-2024”, η πανδημία έχει οδηγήσει σε ταχεία μεταβολή της συμπεριφοράς των καταναλωτών, όσον αφορά την ψυχαγωγία και τα ΜΜΕ. Ως αποτέλεσμα, το 2020 ο κλάδος της ψυχαγωγίας έχει καταστεί πιο απομακρυσμένος, πιο εικονικός, πιο προσωπικός και πιο επικεντρωμένος στο σπίτι σε σχέση με τις προβλέψεις κατά τις αρχές της χρονιάς.
Παντοδυναμία του smartphone
Άλλη μία συνέπεια της πανδημίας είναι η ποσότητα των δεδομένων που καταναλώνονται μέσω των smartphone, έναντι του σταθερού ευρυζωνικού δικτύου. Έχοντας πάρει ελαφρύ προβάδισμα το 2019, τα smartphones αναμένεται να ξεχωρίσουν ξεκάθαρα ως η κύρια ατομική συσκευή, που χρησιμοποιούν οι καταναλωτές για πρόσβαση στο Διαδίκτυο παγκοσμίως.
Στο μεταξύ, καθώς ο κόσμος αναγκάστηκε να μείνει στο σπίτι, το βίντεο OTT (over-the-top) είδε τα παγκόσμια έσοδά του να διογκώνονται κατά 26% το 2020. Η έναρξη λειτουργίας της υπηρεσίας streaming Disney+ στα τέλη του 2019 με πρόβλεψη για 60 εκατ. έως 90 εκατ. συνδρομητές ως το 2024, έφτασε τους 60,5 εκατ. συνδρομητές στις αρχές Αυγούστου 2020.
Δεδομένης της ανόδου του streaming, η παγκόσμια κατανάλωση δεδομένων ωφελήθηκε από την ψηφιακή επιτάχυνση. Συγκεκριμένα, αναμένεται αύξηση κατά 33,8% το 2020, ενώ θα υπερδιπλασιαστεί από τα 1,9 τετράκις εκατ. megabytes (MB) το 2019 στα 4,9 τετρακις εκατ. MB το 2024.
Η πτώση του κινηματογράφου
Με πολλούς κλειστούς κινηματογράφους και τις πρεμιέρες μεγάλων ταινιών να αναβάλλονται, οι εκτιμήσεις δείχνουν ότι τα συνολικά έσοδα του παγκόσμιου κινηματογράφου θα μειωθούν κατά σχεδόν 66%. Εκτιμάται ότι το 2024 τα έσοδα των κινηματογράφων θα κυμαίνονται κάτω από τα επίπεδα του 2019.
Μία ακόμη επίδραση της πανδημίας αποτελεί η συνεχιζόμενη πτώση των εφημερίδων και καταναλωτικών περιοδικών, παγκοσμίως, που επιταχύνθηκε απότομα το 2020, με τα γενικά έσοδα να μειώνονται πάνω από 14% και τα καταναλωτικά περιοδικά να έχουν υποστεί το μεγαλύτερο πλήγμα. Ωστόσο, κομβικό έτος για τα καταναλωτικά περιοδικά θα είναι το 2023, όταν τα παγκόσμια έσοδα τους από την ψηφιακή διαφήμιση θα ξεπεράσουν αυτά της έντυπης διαφήμισης.
Πάντως, κάποια “παραδοσιακά” μέσα διατήρησαν τη θέση τους: τα συνολικά έσοδα από βιβλία προβλέπεται να συνεχίσουν την ανοδική πορεία τους, με σύνθετη αύξηση 1,4% ετησίως μεταξύ του 2019 και του 2024, φτάνοντας στα $64,7 δισ. Σημαντικό ρόλο εδώ παίζει η τεχνολογία, με την αυξημένη χρήση των έξυπνων τηλεφώνων και ηχείων να ενισχύει τη χρήση των audiobooks (ακουστικών βιβλίων).
Συνολικά, πάντως, σύμφωνα με την έρευνα, εφόσον αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις του 2020, κλάδος της ψυχαγωγίας και των ΜΜΕ θα ανακτήσει την εξαιρετική του επίδοση. Οι προβλέψεις δείχνουν ότι το 2021 οι δαπάνες για ψυχαγωγία και ενημέρωση θα αυξηθούν κατά 6,4%, ενώ έως το 2024 θα αυξάνονται ετησίως κατά 2,8%.