Ο τίτλος είναι μια πρόχειρη σταχυολόγηση των όσων είπαν εκπρόσωποι των Εμπορικών Συλλόγων της Κεντρικής Μακεδονίας, για το νέο μέτρο που επέλεξε η κυβέρνηση για να δώσει – υποτίθεται – ανάσα στο λιανεμπόριο λίγο πριν τις γιορτές των Χριστουγέννων.
Φυσικά υπάρχει και το ψήφισμα της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας που δόθηκε στη δημοσιότητα, το Σάββατο 12 Δεκεμβρίου 2020, με το οποίο η ΕΣΕΕ διαμαρτύρεται για «Την επινόηση και καθιέρωση αδοκίμαστων και αμφιλεγόμενων πρακτικών τύπου clickaway που πρακτικά ευνοούν μόνο τις μεγάλες επιχειρήσεις. Την μη εφαρμογή κανόνων ισοτιμίας, ισονομίας και ισοπολιτείας για όλους τους κλάδους του λιανικού εμπορίου».
Και είναι πραγματικά απορίας άξιο πως τελικά αντιλαμβάνονται από την πλευρά της κυβέρνησης την λειτουργία των λιανεμπορίου, πως ακριβώς είναι οργανωμένα και πως λειτουργούν τα εμπορικά καταστήματα, την κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει οι χιλιάδες μικροέμποροι ανά την Ελλάδα. Θεωρούν ότι με ένα click μπορούν να λειτουργήσουν τα πάντα.
– Οι έμποροι να είναι στη θέση τους με τον κατάλληλο εξοπλισμό, να έχουν «απλώσει» τα προϊόντα τους στο e-shop που μπορούν να έχουν ήδη στήσει με ένα click, να μπορούν να «παίξουν στα δάχτυλα» την νέα τεχνολογία.
– Οι πολίτες – πελάτες να έχουν επίσης την άνεση να χειριστούν άψογα κινητά, υπολογιστές ή τάμπλετ, να κάνουν τις παραγγελίες τους και περιχαρείς, να πάνε να παραλάβουν τα προϊόντα που παρήγγειλαν. Χωρίς να τα δουν, χωρίς να τα δοκιμάσουν (αν είναι ρούχα ή παπούτσια), χωρίς να νιώσουν την αγορά τους, χωρίς τελικά να κάνουν και το ανάλογο «παζάρι»..
Είναι χαρακτηριστικές οι δηλώσεις των εκπροσώπων των εμπορικών συλλόγων και φαίνεται καθαρά το τεράστιο χάσμα της πραγματικότητας του εμπορικού κόσμου, με την εικονική πραγματικότητα που «ζουν» στην κυβέρνηση. Απλά και ξεκάθαρα όλοι λένε:
«το 90% των μικρών επιχειρήσεων δεν έχουν eshop και φυσικά ούτε ασύρματο μηχάνημα συναλλαγών μιας και οι τράπεζες το δίνουν μόνο σε μεγάλες επιχειρήσεις με μεγάλο τζίρο» Κώστας Ρέχας, πρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Κατερίνης
“Ως γνωστό, μόνο το 20% των παραδοσιακών εμπορικών καταστημάτων διαθέτει ηλεκτρονικό κατάστημα ενώ, ακόμη λιγότερα θα είναι αυτά που θα μπορέσουν να ανταποκριθούν σε αυτήν την μέθοδο συνδιαλλαγής με τον πελάτη τηρώντας τις συγκεκριμένες άκρως περιοριστικές οδηγίες. Άλλωστε ελάχιστα είναι τα καταστήματα που διαθέτουν ασύρματο Pos. Ακόμη και να προσπαθήσουν να τα προμηθευτούν την ύστατη στιγμή είναι αδύνατον να προλάβουν μέσα στην εβδομάδα” Διοίκηση Εμπορικού Συλλόγου Σερρών
«Το click away είναι μια μέθοδος πωλήσεων που πρακτικά δεν μπορεί να εφαρμοστεί, γιατί 1ον: δεν έχουμε τον κατάλληλο εξοπλισμό, 2ον: δεν έχουν e-shop το 90% των εμπόρων, και 3ον: πολλοί καταναλωτές δεν χειρίζονται το διαδίκτυο ούτε έχουν συσκευή που μπορούν να δούνε έστω και σε μήνυμα τα αγαθά που θέλουν…» Αθηνά Πλιάτσικα-Τσιπουρίδου, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Βέροιας
Εκτός φυσικά κι αν ισχύει αυτό που ευθαρσώς καταγγέλλουν οι εκπρόσωποι των εμπόρων:
«Για άλλη μία φορά αποφασίσατε και λειτουργείτε ως υπάλληλοι των 5-6 μεγάλων αλυσίδων λιανικής πώλησης, κινητής τηλεφωνίας, ηλεκτρικών ειδών, παιχνιδιών και ενδυμάτων. Το click away μόνο αυτούς θα εξυπηρετήσει» – Κώστας Ρέχας, πρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Κατερίνης
“Τα νέα κυβερνητικά μέτρα που ανακοινώθηκαν από το υπουργείο ανάπτυξης για ‘‘την λειτουργία της αγοράς’’, το μόνο που προβλέπεται να καταφέρουν, είναι να ξεμπλοκάρουν τον μεγάλο όγκο διανομής προϊόντων των εταιριών ταχυμεταφορών και ταυτόχρονα να αβαντάρουν και να προωθήσουν στον μέγιστο βαθμό τα e – shop των μεγάλων αλυσίδων, μιας και αυτές έχουν την δυνατότητα να τα λειτουργούν και να τα στηρίζουν οικονομικά” Ν. Ελμαλόγλου, πρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Έδεσσας
Έτσι όπως εύστοχα είπε η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Βέροιας
«Το συγκεκριμένο μέτρο είναι σαν το κομμουνισμό: καλή η θεωρία, αλλά στην πράξη δεν μπορεί να εφαρμοστεί!»
..και είναι τελικά «ένα “click” που φαίνεται να μετατρέπεται στην πιο σφιχτή και οριστική θηλιά στον λαιμό του μικρού εμπόρου» όπως είπε πρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Έδεσσας
με αποτέλεσμα «η Διοίκηση του Εμπορικού Συλλόγου Ν. Σερρών εκφράζει την βαθύτατη απογοήτευση της»
και ως ύστατη αντίδραση έρχεται η διακωμώδηση, διότι η απογοήτευση και η απελπισία δεν αντέχονται, «Click away! – Το ανέκδοτο των Χριστουγέννων» όπως λέει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Κατερίνης
… Χαμογέλα εμποράκο,
Εσύ θέλεις να βάλλεις τα καλά σου, ν’ ανοίξεις το μαγαζί σου, να πεις καλημέρα στον γείτονα συνάδελφο, να χαμογελάσεις με προσδοκία στον πρώτο πελάτη, να μιλήσεις για την πραμάτεια σου, με το πάθος της ψυχής σου, να πουλήσεις με ικανοποίηση βλέποντας την χαρούμενη ματιά και το χαμόγελο του πελάτη σου … κι αυτοί σου λένε απλά κάνε …click away…