Με αφορμή το Πρώτο Ευρωπαϊκό βραβείο στην Καρδίτσα για τους ποδηλατοδρόμους της, από επαγγελματική «διαστροφή» η συγκριτική σκέψη είναι αναπόφευκτη. Η Κατερίνη γιατί όχι; Μια πόλη επίπεδη που δεν θέλει περισσότερο από μισή ώρα για να την διασχίσεις με ποδήλατο απ τη μια πλευρά στην άλλη θα μπορούσε να είχε ως κύριο μέσο μετακίνησης το ποδήλατο και την αστική συγκοινωνία.
Αντ’ αυτών, ψάχνουμε απεγνωσμένα να βρούμε χώρους για να αυξήσουμε τις θέσεις πάρκινγκ και στις ώρες αιχμής για να διασχίσεις την πόλη από τους κεντρικούς δρόμους χάνεις τουλάχιστον μια ώρα σε καθυστέρηση, υπολόγισε καύσιμα, εκπομπές ρύπων, μόλυνση. Είναι βλέπεις κι αυτή η καθυστέρηση ολοκλήρωσης της περιφερειακής οδού η οποία θα αφαιρούσε απ την πόλη μεγάλο αριθμό αυτοκινήτων που τώρα αναγκαστικά κινούνται μέσα στους δρόμους της πόλης.
Το ποδήλατο όμως γιατί δεν υπάρχει στην πόλη; Τι φταίει;
Αν κάνουμε μια αναδρομή σε εξαγγελίες και υποσχέσεις, το ποδήλατο έχει κυρίαρχο ρόλο σε προεκλογικούς λόγους δημάρχων, ιδιαίτερα του επιβραβευμένου με μια θέση στην Ελληνική Βουλή, κ. Χιονίδη, ο οποίος ως δήμαρχος πάντα μιλούσε για ποδηλατόδρομους, και ποδήλατο στην Κατερίνη. Μας άφησε όμως χωρίς ποδήλατα στην πόλη και μάλλον έχει συμβολή στο ότι η ζωή μας στην πόλη έγινε ποδήλατο… Βέβαια σε άλλες πόλεις που δεν μιλούν πολύ οι εκπρόσωποι των δημοτικών αρχών αλλά παράγουν έργο, έβαλαν το ποδήλατο στην καθημερινότητα των δημοτών με συγκεκριμένα έργα και δράσεις που εμείς στην Κατερίνη δεν τις είδαμε ποτέ. Ούτε καν αυτό το απλό σύστημα της διάθεσης κοινόχρηστων ποδηλάτων με ενοικίαση που έχουν οι περισσότερες πόλεις στην Ελλάδα.
Τι έγινε στην Καρδίτσα;
Η Καρδίτσα, όπως ανακοίνωσε το υπουργείο Περιβάλλοντος, διακρίθηκε στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας 2019 με θέμα «Ασφαλές περπάτημα, ασφαλής ποδηλασία» λαμβάνοντας την 1η θέση στην κατηγορία των μικρών πόλεων (κάτω των 50.000 κατοίκων).
Όπως δήλωσε ο Δήμαρχος της πόλης Βασίλης Τσιάκος στην “Κ”, «η Καρδίτσα είναι η πρώτη πόλη στο ποδήλατο στην Ελλάδα, με το μεγαλύτερο δίκτυο ποδηλατοδρόμων και πάνω από 20.000 ποδήλατα στους δρόμους. Ξεκινήσαμε με τον πρώτο ποδηλατόδρομο πριν από 15 χρόνια και πλέον διαθέτουμε 7 χλμ. ποδηλατοδρόμων στο κέντρο και συνολικά 15 χλμ. σε όλη την πόλη. Ο πατέρας μου, που είναι 86 ετών, κυκλοφορεί με το ποδήλατο, είναι πλέον στη νοοτροπία του Καρδιτσιώτη».
Ορισμένες από τις δράσεις του δήμου που του χάρισαν τη διάκριση ήταν η έκπτωση κατά 20% στα δημοτικά τέλη των επιχειρήσεων των οποίων οι εργαζόμενοι χρησιμοποιούν ποδήλατο (λ.χ. διανομείς), αλλά και η παροχή κινήτρων στους δημοτικούς υπαλλήλους ώστε να μην χρησιμοποιούν Ι.Χ. για να πηγαίνουν στον χώρο εργασίας τους.
Εμείς στην Κατερίνη αυτά τα ακούσαμε αλλά δεν τα είδαμε. Τώρα μπορεί να γίνει κάτι καλύτερο; Να ξεκινήσουμε έστω ασθμαίνοντας (αν και η Κατερίνη δεν έχει ανηφόρες) να βάλουμε το ποδήλατο στην πόλη και τη ζωή μας;
Γιώργος Κουκουλιάτας – Δημοσιογράφος